
























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat lampje is voor druk en niveau hydraulisch systeem, zegt mijn instructieboekje.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ja? De vraag bij de foto was waarvoor dat lampje dient. Blijkbaar was dat na jouw post niet duidelijk, kan toch?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Lighten up, ik was gewoon blij dat ik ook eens iets wist.
dus morgen als het licht is even het LHM niveau controleren.
Dan zou er wel eens een lekkage kunnen zijn, want in oktober heeft Dibert ook al bijgevuld bij de grote beurt ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
graddus schreef:Lighten up, ik was gewoon blij dat ik ook eens iets wist.
Ik ook.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
en inderdaad, het LHM niveau was (te) laag
Op zich vreemd, want daar heb ik niet eerder een waarschuwingslampje voor gehad, ook niet toen Dibert bij de grote beurt vaststelde dat het LHM niveau gevaarlijk laag was.
(Goh, zou hij dat lampje ook gerepareerd hebben )
Wel iets om even in de gaten te houden; een ruime maand geleden heeft Dibert er bijna een liter bij ingedaan, nu moest er weer ca. 1/4 liter bij. Eens opletten of er geen lekkage is ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Je hebt het gecontroleerd in de hoogste stand? Heb je bijgevuld zodat het parapluutje tot het bovenste streepje komt? Hopelijk blijft het lampje nu uit.
Ik denk wel dat je zeker een lekkage hebt, goed onder de auto checken ‘s ochtends, dan zie je het wel liggen.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goed punt, wel bijvullen en checken in de hoogste stand. Goed als er teveel in zit dan komt dat er vanzelf uit als de auto in de laagste stand ligt.
Wellicht is bij het ververssen van de LHM er teweinig in gegaan of er zat ergens lucht…
ik heb het LHM niveau gecontroleerd volgens het boekje; auto in de hoogste stand (@ Mulder: vooraf even oliepeil gecontroleerd - ook goed), geconstateerd dat het parapluutje onder de onderste streep stond en vervolgens bijgevuld (dit alles met draaiende motor). Het restje in de fles was precies genoeg om weer strak op het bovenste streepje uit te komen. Geen enorme lekkage dus, maar wel iets om bij te houden.
Ik hoop dat je gelijk hebt, Arjan ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In elk geval even over 1 a 2 weken weer checken.
Probeer ook even als de CX ergens even stil heeft gestaan op te letten of er niet ergens een plasje onder ligt. Al is dat met dit weer lastig gezien het elke keer nat is.
een nieuwe vraag:
ik lees overal dat winterbanden ca. 0,2 bar meer druk zouden moeten hebben dan zomerbanden.
In mijn beleving veert een CX het beste wanneer de banden op de juiste spanning (lees: volgens het boekje) zijn. Een hoger spanning in de winter zou het veercomfort verminderen.
Op dit moment heb ik de winterbanden nog op de normale spanning, maar het is dan ook nog niet heel koud geweest ...
Wat doen jullie, als je al winterbanden monteert?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Hebben winterbanden niet een andere rubbersamenstelling en rechtvaardigt dat niet de andere bandenspanning (voor hetzelfde bandengedrag)? Ik roep maar wat.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
Heeft het hier wat mee te maken? Grappig dat als voorbeeld autobanden worden aangehaald. (WIKI)
‘s Winters warmen de banden minder op. Dat compenseer je met met meer vuldruk.
De eerste wet van Gay-Lussac beschrijft het gedrag van ideale gassen bij constant volume:
P/T = constant
Hierin is p de druk en T de temperatuur van het gas. Deze wet stelt dat bij een constante hoeveelheid gas en een constant volume de druk van een gas recht evenredig is met de temperatuur ervan.
Deze wet is genoemd naar de Franse natuurkundige Louis Joseph Gay-Lussac, die deze wet in 1802 voor het eerst publiceerde[1], dit hoewel Gay-Lussac zelf de eer gaf aan ongepubliceerd werk van Jacques Charles uit de jaren 1780. Onafhankelijk hiervan is deze wet ook in 1801 ontdekt door de Britse natuurkundige John Dalton, hoewel diens beschrijving minder grondig was dan die van Gay-Lussac. De basisprincipes waren reeds een eeuw eerder beschreven door de Fransman Guillaume Amontons. In sommige landen wordt deze wet ook wel de wet van Charles of de wet van Amontons genoemd.[2]
Voorbeeld: Autobanden worden tijdens het rijden warm, o.a. door wrijving met het wegdek, en door vervormingswarmte van het rubber. Als men meteen na een lange rit de bandenspanning (druk) meet, is die verhoogd. Pas wanneer de band tot de omgevingstemperatuur is afgekoeld, heeft de druk ook weer zijn normale waarde. Zou men meteen na de rit de bandenspanning corrigeren door er wat lucht uit te laten lopen, dan zou de band na afkoeling juist een te lage druk hebben.




































Totaal aantal Berichten: 17407
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Op het gevaar af een hete discussie te doen ontbranden…
Waarom in NL winterbanden monteren? Winterbanden bieden vooral betere tractie op “droge” sneeuw: maar hoeveel sneeuw valt er nu eigenlijk in NL? Die extra tractie is zeer welkom in heuvelachtig terrein, maar is zij evenzeer nodig op een vlakke polderweg? Bovendien, als er al sneeuw valt, staat iedereen toch stil in de file… En als de file zich uiteindelijk oplost, is de sneeuw veranderd in vieze smurrie, waarop winterbanden (bijna) even slecht rijden als zomerbanden. Bij rijp en ijzel glijdt sowieso iedere band. Dus, misschien toch maar lekker doorrijden met zomerbanden?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!