Hallo allemaal.
Weet er iemand raad ?
Leuke smileys overigens.
Wij hebben een GS 1015 convertisseur. Rijdt heerlijk relaxed (tis de Geen Stress express), helemaal na eenden.
Nou wil het geval dat de laatste tijd het relais van de halfautomaat (klikt bij op contact zetten en als je schakelt) enorm kleppert als je ‘m start. Het oude relais (met ingebrande contacten) is nu vervangen door (2!) nieuwe, maar het kleppert nog even hard.
Het is alsof wanneer de startmotor stroom trekt de spanning in de spoel(en) in het relais te klein wordt. Die schakelaar op de bak is voor zover ik kan nagaan wel in orde, maar ik heb wel laatst een nieuwe massakabel aan de accu gezet.
Nou las ik ergens op dit forum, dat bij een (DS-) halfautomaat met een slechte massakabel aan de accu de massadraad van de spanningsregelaar was weggefikt.
Kan het zijn dat het daardoor komt ? Voor m’n gevoel is het wel ongeveer begonnen toen ik die kabel heb vervangen…
Groeten
Melch
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
In het zwarte vierkante doosje achter op de bak zitten 4 schakelaartjes waarmee het koppel/ontkoppel-moment mee afgesteld kan worden, en dus het moment waarop het relais bediend wordt. Dit kan worden afgeregeld door afstand tussen de pooltjes van de contacten groter of kleiner te maken. Als deze net wel/net niet contact maken, gaat de spoel ook klapperen.
Maar inderdaad, een te lage spanning veroorzaakt dit ook. Meten is weten!
En welkom op het forum!
HMM. Ik zal daar morgen eens naar kijken.
Bedankt voor de snelle reactie in elk geval.
Altijd prettig, wat feedback.
M’n electronica-nerd vriend komt morgen weer terug met z’n multimeter, dus we zullen ‘ns kijken.
Kan je daar trouwens een beetje bijkomen, als je die contacten wil afstellen? Vooral m’n rug hoopt van wel.
Hoe dan ook, als je ‘m start dan staat-ie toch zowiezo in z’n vrij, en dan zijn die schakelaars op de bak toch in ruststand? Het relais (nr 31 op het plaatje in het Haynes boek) kleppert vooral als je start, maar gaat er ook doodleuk mee door als je de sleutel weer loslaat en de motor nog niet aangeslagen is. Maar als-ie loopt houdt het op.
Hoewel we nog niet hebben gereden heb ik wel het idee dat de pook lekkerder gaat nu er een nieuw relais op zit. Maar ja, het relais zelf lag het dus niet echt aan.
Hoort er een net als bij die DS een massadraad aan die spanningsregelaar te zitten? En als die er was afgefikt dan zou me dat toch moeten zijn opgevallen?
Ik ga morgen eens heel goed onder de kap kijken….
Dit is overigens de voormalige Tour de trois pays - GS.
Groeten,
Melch
Welkom hier! Grappig zeg, een naamgenoot die ook een GS heeft. Succes met de problemen. Ik heb een handbak, dus ik kan je niet helpen helaas.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Hoera! Het is verholpen.
Het was niet helemaal precies wat ik gedacht had, maar het lag wel aan de spanningsregelaar.
ik heb eerst geprobeerd om een nieuwe massadraad aan die spoel van het relais te maken, maar toen klapte meteen een zekering er uit.
Vervolgens bleek dat de spanningsregelaar niet goed zat. Blokstekker vastgedrukt, geklepper weg.
De nieuwe relais zorgen er ook nog eens voor dat de schakelaar op de bak het veel lekkerder doet, want hij schakelt veel fijner.
Bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Melch
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Fijn dat het opgelost is. Soms is het nog makkelijker dan je denkt.
Heb je een foto van je GS. Zijn we hier gek op
citro-power schreef:
Heb je een foto van je GS. Zijn we hier gek op
“en als het niet past, dan maken we het pas!”