Onderhoud C4 grand picasso - om de 20.000 of om de 15.000 km?
emsies
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 13-11-2010

Gepost: 13 november 2010 07:31 PM

Beste citroen-fans,

In de handleiding van mijn Belgische C4 grand picasso (bouwjaar 2010, 1.6 hdi) staat olie verversen om de 20.000 km.

De garagist beweert dat dit problemen kan geven (verstopping van de turbo?), en zegt dus om de 15.000 km klein onderhoud doen. Als je meer dan 1000 km verder rijdt, zou volgens hem de garantie kunnen vervallen bij controle in geval van een turbo-probleem. Reden = dat de olie wegens milieunormen minder lopend is dan vroeger, en dus redelijk recent pas dat deze aanbeveling er is.

Wat zijn jullie ervaringen?

PS: intussen een half jaar aan’t rijden, zit al aan 21.000 km en super tevreden van mijn zevenzitter… met één vrouw, drie dochters en een hond nogal een vooruitgang op ons klein Peugeotje 307 Smile

Bedankt voor alle tips of info die je kan bezorgen.

Maarten.

Profiel  
 
Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 13 november 2010 10:16 PM
  [ # 1 ]

20.000 lijkt me juist

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  
 
donald
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 13-04-2008

Gepost: 13 november 2010 11:44 PM
  [ # 2 ]

Ik rij een C4GP met de ‘oude’ 2 liter benzine (op lpg).
Toen ik de auto bestelde stond er in de brochure om de 30000km onderhoud.
Toen ik de auto geleverd kreeg begon de service teller terug te tellen vanaf 20000 km.
Op de zelfklever in de binnenkant van de deur die de monteur erop had geplakt stond gewoon 30000 km
Bij navraag bleek dit nieuw te zijn.
Na de 2e onderhoudsbeurt begon de service teller terug te lopen vanaf 15000 km.
Weer navraag gedaan, bleek dat er in het service boekje staat dat er bij zwaar gebruik onderhoud om de 15000 km nodig is. Onder zwaar gebruik valt veel stadsritten, aanhanger/caravan of meer dan 50000 km per jaar. Het laatste geldt voor mij maar dan snap ik het nog niet. (ik hoef gelukkig niet zelf het onderhoud te betalen)

Nu weet ik niet of jouw C4GP ook valt in het ‘zware’ gebruik valt.

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 15 november 2010 12:38 AM
  [ # 3 ]

Bij mijn C4P met 1.6 HDI is onderhoud om de 20.000. en geen verstopte zaken hoor. (Maar wel allerlei andere problemen.) Gelukkig maar want de beurten zijn erg duur. vind ik.

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 15 november 2010 07:20 AM
  [ # 4 ]

officieel is het 20000 km…
maar het is idd raadzaam om het iets eerder te doen, dit om inderdaad problemen met de turbo te voorkomen.
er is hier al een heleboel over geschreven..

je moet eens informeren hoeveel liter olie er in het blok van de 1.6 hdi ( picasso) zit..
want bij mijn nieuwe C5 zit er 0.5 liter meer in 4.3 liter ipv 3.7 liter..
want dan kan je gewoon om de 20000 km gaan..

en idd als je boven de 20k gaat dan en je krijgt problemen met de turbo dan kan citroen idd moeilijk gaan doen.

en je hebt dan alleen een extra olie wissel tot 60k.. want de andere zaken hoeven namelijk pas bij 60k.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 15 november 2010 07:20 AM
  [ # 5 ]
Taco schreef:

Bij mijn C4P met 1.6 HDI is onderhoud om de 20.000. en geen verstopte zaken hoor. (Maar wel allerlei andere problemen.) Gelukkig maar want de beurten zijn erg duur. vind ik.

woon je in nederland??

Profiel  
 
Max BrainBox
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 29-09-2009

Gepost: 15 november 2010 12:21 PM
  [ # 6 ]

Mijn leasing GC4P telt ook af vanaf 15.000 km.

2 x BX, 2 x Xantia, 2 x C4 Picasso—> 6 x gelukkig

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 16 november 2010 05:24 PM
  [ # 7 ]

Bij ons is het na het tweede onderhoud verandert van 20k km naar 15k km in afteller. Volgens garagist van toen was dat in opdracht van Citroen, niet omwille van zwaar gebruik (doen we ook niet, 15 a 20k km per jaar, mix tussen stad en autostrade en geen trekhaak bij ons).
De reden waarom ik moeilijk kan geloven dat het om de olie gaat, de olie van 2 jaar geleden zal praktisch niets schelen met de olie van nu denk ik. Meer oliewissels is trouwens slechter voor het milieu, als iedereen zijn gc4p zoveel olie verbruikt als de onze (ik schat het op minder dan 0.5 liter op die 15000km) weegt dat niet op tegen de milieubelasting van de snellere oliewissels.
Wat de kleine olieinhoud en turboproblemen betreft kan ik er best inkomen, er zit relatief weinig olie in de 1.6HDI van de (G)C4P.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 17 november 2010 12:21 AM
  [ # 8 ]
ronama schreef:

woon je in nederland??

allee hoe weet ge dat doei

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
Theovdputten
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 18-03-2010

- (Grand) C4 Picasso C4GP EB6V 1.6 Exclusive
Gepost: 18 november 2010 10:27 AM
  [ # 9 ]

DE onderhoudsindicator (THP Ebv 6) geeft aan 30000 km en de auto heeft vorige week deze beurt gehad .
Heb alleen bij ca 17000 km de niveaus laten kontroleren en laten bijvullen (o.a 1/2 liter olie)
Al met al behalve een achterstoel die wel een spontaan inklapt geen problemen gehad

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 18 november 2010 11:13 PM
  [ # 10 ]
Taco schreef:
ronama schreef:

woon je in nederland??

allee hoe weet ge dat doei

omdat je klaagt dat het onderhoud duur is…
en ik heb er met mijn 1.6 hdi geen klachten van… hahaha

Profiel  
 
MartBreed
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-01-2009

Gepost: 30 november 2010 09:35 PM
  [ # 11 ]

Ik verving voor het eerst olie en filter na 60000 km (volsyntheet). Nu op naar de 120000 km voor een nieuwe wissel.
Moderne olien zijn zo enorm goed! Fabrieksmatig aangegeven wisselintervallen zijn er voor om werkplaatstraffic te genereren, omzet dus.

C4 Grand Picasso 1.8 LPG

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 30 november 2010 10:25 PM
  [ # 12 ]
MartBreed schreef:

Fabrieksmatig aangegeven wisselintervallen zijn er voor om werkplaatstraffic te genereren, omzet dus.

Ik denk dat dat bij de diesels en dan zeker de 1.6 HDI niet helemaal opgaat, gezien de verhalen die hier de afgelopen jaren al voorbij zijn gekomen. Wink

Profiel  
 
hbeck
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 988
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 01 december 2010 01:38 AM
  [ # 13 ]

Eens per 20000 km lijkt mij voldoende. Mijn C4GP heeft inmiddels 150000 achter de kiezen en het onderhoudsinterval is nog steeds eens per 20000. Moet toch ook ruim voldoende zijn voor een diesel die niet echt op zijn staart wordt getrapt ?

Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 08 december 2010 09:25 AM
  [ # 14 ]

tja ik heb discussie hier in zweden ook gehad
de mijne komt uit 2009 en valt nog onder de oude regel van 20000km
hier in zweden beweren ze ook via de importeur dat vanaf 1 januarie 2010 alle 1.6 hdi motoren om de 15000km een beurt moet
overigens las ik dat niet alleen citroen deze maatregel genomen heeft, er blijken dus meerdere merken te zijn die het hebben
ik hoorde laats van een gelukkige eigenaar van een mitsubishi outlander die ook om de 15000km moest
hij had nog de vw dieselmotor die ook in de passat zit
bij de passat is het zelfs om de 30000km maar hij moest ook om de 15000km.
ik weet niet wanneer die regel eventueel geld ik bedoel heb je de auto gekocht in 2010 of was hij al in 2009 geregistreerd als dat zou is en je hebt het oude boekje moeten ze je elke 20000km een beurt geven (ik bedoel je auto dan)
maar ze proberen het wel in de garage
dat deden ze bij mij ook maar ik heb toch via de importeur gelijk gekregen en bevestigd dat niet mijn garantie zou vervallen als ik elke 20000km kom.

gr noorman

Profiel  
 
johan20
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 10-04-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDI 110 FAP Dynamic
- C3 SX 1.4 HDI
Gepost: 05 december 2011 11:32 AM
  [ # 15 ]

Mijn vorige garage(die nu niet meer bestaat)paste de regel toe van 10000 Km interval:d w z om de 10000 oliewissel en om de 20000 groot onderhoud!
Nu ben ik vandaag naar mijn nieuwe garage geweest, die zeggen om de 20000Km onderhoud en voor de rest niveaus in het oog houden?
Weet iemand juist wat de intervallen juist zijn,ik weet het niet meer!
C4 Picasso 16HDIf 110PK van Mei 2010. boring

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook