Van licht metaal-zomer naar staal met winterbanden
Rock's
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51

Gepost: 14 november 2010 10:27 PM

Kan ik de bouten van mijn licht metalen velgen gebruiken om de stalen winterwielen mee te monteren ?

Bij de AX had ik namelijk andere bouten nodig als ik staal en lichtmetaal uitwisselde ... dit had met de lengte van de bout te maken + dat je de licht metaal bouten verziekt als je ze op staal gebruikt.

Profiel  

Japio
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

Gepost: 15 november 2010 11:08 AM
  [ # 1 ]

Ja, dat kan. Ik heb net dit weekend mijn licht metalen velgen onder de C4 coupé omgezet naar metalen velgen.
De wielmoeren passen bij mij, alleen lijkt het iets vreemd. De metalen velgen sluiten aan op het eerste conische gedeelte van de moer. Er blijft daardoor een stukje van de moer buiten steken, met daarom de sluitring. Deze zit dan ook los om de moer.
Voor niet-ingewijden lijkt het alsof de moer niet goed vast zit.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 15 november 2010 11:28 AM
  [ # 2 ]

als ik kijk op service citroen krijg ik de indruk dat er verschillende bouten worden gebruik voor lichtmetaal en staal. Persoonlijk zou ik bij twijfel even langs de dealer gaan.

Profiel  

ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660

Gepost: 15 november 2010 12:35 PM
  [ # 3 ]

off past het niet.. die voor de LM velgen zijn langer
voor de stalen velgen heb je dus kortere nodig..

links is die voor de aluvelg rechts die voor de stalenvelg

Afbeelding Bijlagen
aluvelg bout.pngstalenvelgbout.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 15 november 2010 06:58 PM
  [ # 4 ]

Als je een C4 bout voor LM. en een bout voor staal naast elkaar legt en je meet vanaf het conische vlak, dan is de bout voor LM. gewoon 3 tot 4 mm korter dan de bout voor staal.

Dus ik zou zeggen dat het niet kan… Rolling Eyes

Profiel  

Rock's
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51

Gepost: 15 november 2010 10:47 PM
  [ # 5 ]
BasisBIX schreef:

Als je een C4 bout voor LM. en een bout voor staal naast elkaar legt en je meet vanaf het conische vlak, dan is de bout voor LM. gewoon 3 tot 4 mm korter dan de bout voor staal.

Rolling Eyes Nu we toch met maten gaan gooien ... Smile

Weet je toevallig de maat van de “staalbout” ?  (ik heb nog wel een vracht staalbouten liggen van de AX)

Profiel  

knight-rider
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 694

- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Gepost: 16 november 2010 01:27 AM
  [ # 6 ]
Japio schreef:

Ja, dat kan. Ik heb net dit weekend mijn licht metalen velgen onder de C4 coupé omgezet naar metalen velgen.
De wielmoeren passen bij mij, alleen lijkt het iets vreemd. De metalen velgen sluiten aan op het eerste conische gedeelte van de moer. Er blijft daardoor een stukje van de moer buiten steken, met daarom de sluitring. Deze zit dan ook los om de moer.
Voor niet-ingewijden lijkt het alsof de moer niet goed vast zit.

Klopt idd, in het instructieboekje kan je dat ook terugvinden.

Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 16 november 2010 08:00 PM
  [ # 7 ]
Rock’s schreef:
BasisBIX schreef:

Rolling Eyes Nu we toch met maten gaan gooien ... Smile

Weet je toevallig de maat van de “staalbout” ?  (ik heb nog wel een vracht staalbouten liggen van de AX)

Volgens mij kun je die gewoon pakken. Wink
De winterbanden onder de C4 zitten nu ook vast met een mix van bouten van Xsara en BX.
Is allemaal hetzelfde.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook