2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Hydrauliek leidingen
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 06 november 2010 06:54 PM
  [ # 16 ]

Bedankt voor alle reacties. Deze keer is het links achter begonnen, maar nu de hele ophanging los is, hebben we meer gevoelige stukken leiding gevonden. Daarom ook het liefst in 1x alles maar aanpakken.Ben nog benieuwd naar een schema en foto’s van jullie werk. De dame staat niet bij een citroen-specialist maar bij mijn eigen dorpsgarage, die in de regel zeer goed is. (beter dan de dealers, anders was ik er nooit terecht gekomen.) Zal in ieder geval de tip Wielinga /Stoebo, maar ook Van Soest voor de leidingen doorgeven. JanSr ook bedankt voor de link naar onze XMclub. Had ik nog niet eens naar gekeken. (sorry)

Zweven is leven

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7317
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 06 november 2010 07:56 PM
  [ # 17 ]

Maar dergelijke schema’s kun je toch overal vinden of zoek je iets specifiekers…..
Verder is het een kwestie van één voor één vervangen.  Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 06 november 2010 09:08 PM
  [ # 18 ]

Tsja, soms zoek je niet goed en gelukkig is er forum hulp. Ik heb een andere detailtekening gezien van de leidingen achter, maar dat zag er veel ingewikkelder uit.Waarschijnlijk een kopie uit een werkplaatshandboek, helaas kan ik het op dit moment niet terugvinden. Maar in ieder geval bedankt.

Zweven is leven

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 07 november 2010 01:06 AM
  [ # 19 ]

Helemaal met Kaerel eens. Hte getoonde schema gaat over een non-hydro-actief.
Een hydractief schema is complexer.
Erger is nog dat een schema niet zo bruikbaar is om vast te stellen of de bovenste leiding van de twee aan de ene kant van de hoogte regelaar nu wel of niet loopt naar de achterste aansluiting van de hydractieklep.
En daarvoor zijn die werkplaats handboeken nou weer nuttig.
Hoe krijgen we eindelijk die documentatyie een beetje in het zicht?

Electrisch heb ik het redelijk op orde, maar de rest is mager.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 07 november 2010 08:22 PM
  [ # 20 ]

Ik heb een niet-hydractief, maar het gaat juist om de preciese manier van hoe e.a. er uit (hoort) te zien. Ondertussen nog even in mijn stapel AE’s gekeken en in nr 21 een algemeen schema van een hydractief met diravi gevonden. Met afwijkingen zal dit hopelijk lijken op de mijne. Het probleem van elke XM rijder zal straks toch zijn: is het te repareren, zo ja hoe en waar is de documentatie? Oké, dat is een ander topic.

Zweven is leven

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 09 november 2010 12:07 AM
  [ # 21 ]

Vanmorgen de tekeningen aan de monteur laten zien. Hij liet zien dat op de achteras geen twee, maar drie! verdeel stukken zitten, waarbij de middelste geen 4 maar 5 leidingen heeft te verwerken. Altijd leuk een schema. Dus blijft mijn vraag naar een goed schema overeind. Leidingen tips doorgegeven en hoop morgen weer ff langs te gaan. Mocht iemand nog een goed schema hebben of een verklaring voor het derde verdeelstuk… Deel je kennis.

Zweven is leven

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 09 november 2010 08:28 AM
  [ # 22 ]

Het hier getoonde schema heeft (nog) geen anti-inzak kleppen !

Dus ik vermoed van een heel vroege uitvoering .

Al mijn type 2 XM’s niet hydractief , hebben die klepppen wel .


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 09 november 2010 05:18 PM
  [ # 23 ]

Bij mij heb ik de verdachte leidingen één voor één vervangen. Aan één kant losmaken en dan net zo lang pielen en trekken tot je weet waar het ding heen gaat. Irritant is dat die leidingen over de achtertraverse heen lopen en daar in allerlei klemblokjes vastgeklikt zitten.

Ik heb die leidingdelen vervangen door nieuwe die een stuk te lang waren. Daarmee creëer je lengte om de boel zo’n beetje op de plek te krijgen.

Wat je zou kunnen doen (bedacht ik achteraf) is het hele subframe losdraaien en een stukje laten zakken. Het achterdeel van je uitlaat moet er toch af anders kan je nergens bij.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 09 november 2010 08:48 PM
  [ # 24 ]

De uitlaat is er vanaf de katalysator onderweg en de armen hangen vrij. Vandaag geen tijd gehad om te zien hoe ver men tussen door gekomen is met de dame en dus de mededeling niet gedaan dat het oude schema’s zijn. Ik hoop morgenmiddag tijd te vinden om even poolshoogte te nemen. Mochten er dan actuele schema’s etc zijn, dan neem ik die mee. Op dit moment is het een stippenfeest op de koppelstukken etc om te onthouden welke leiding van waar naar waar liep. Sommige boutjes zitten ook stom vast en je kan bijna geen kracht zetten of geknapte boutjes vervangen.

Zweven is leven

Profiel  
 
kaereldegrootte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 22-08-2005

Gepost: 14 november 2010 03:36 PM
  [ # 25 ]

Ze is weer terug. Er is een nieuwe leiding gemaakt en stukje bij beetje er onder geplaatst. Eigenlijk is het een economisch total loss volgens de heren van Wielinga, maar goed. Nu nog een paar kleine puntjes en we zijn weer als nieuw. (hoogteregelaar een krakende storing vanuit de stuurkolom die de linker display vaag laat oplichten zonder pixels. Dat is een ander onderwerp en ik zal tzt zoeken waar waar ik daarover een draadje kan vinden.
Bedankt voor het meedenken / leven.

Zweven is leven

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 november 2010 08:02 PM
  [ # 26 ]
JanSr schreef:

Bij mij heb ik de verdachte leidingen één voor één vervangen. Aan één kant losmaken en dan net zo lang pielen en trekken tot je weet waar het ding heen gaat. Irritant is dat die leidingen over de achtertraverse heen lopen en daar in allerlei klemblokjes vastgeklikt zitten.

Ik heb die leidingdelen vervangen door nieuwe die een stuk te lang waren. Daarmee creëer je lengte om de boel zo’n beetje op de plek te krijgen.

Wat je zou kunnen doen (bedacht ik achteraf) is het hele subframe losdraaien en een stukje laten zakken. Het achterdeel van je uitlaat moet er toch af anders kan je nergens bij.

Ook ik heb laatst één van deze leidingen moeten vervangen, de leiding die vanaf de dikke leiding naar de linker veercilinder terug naar voren naar de remservo loopt.
Alleen het achterste deel was slecht, met name het gedeelte boven de achtertraverse.
Leiding doorgehaald in het rechte deel ter hoogte van de achterdeur, aan dit deel een bolletje laten felsen, laatste deel na laten maken met aan weerskanten een bolletje en wartel.
Met behulp van een koppelstuk een verbinding gemaakt.
Het achtersubframe aan de linkerkant laten zakken, hierdoor krijg je voldoende ruimte om de leiding weer in de klemmen te drukken.
Meteen met een spiegeltje aan een telescoopsteel de andere leidingen bekeken en nog in orde bevonden.
Uitlaat kon gewoon blijven hangen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 november 2010 08:13 PM
  [ # 27 ]
JanSr schreef:

Je kan ook een gereedschap kopen om een bolletje op een leiding te maken (lekker kostbaar), maar dan zit je met het probleem dat je met die leiding aan de auto moeilijk de krachten kan uitoefenen om dat bolletje te maken. Als je bij Chyparse ziet hoe ze dat doen weet je wat ik bedoel.

Bij Chyparse gebruiken ze wellicht het felsapparaat van Hagen&Schildkamp;.
Deze vraagt inderdaad veel kracht en is ook eigenlijk bedoeld voor gebruik in de bankschroef.
Heb even gespeurd op het internet en het volgende gevonden.
Zelf te maken en ook te gebruiken onder de auto.
Even de plaatjes combineren, het smalle model maken aan de hand van de tekening van het brede.

Afbeelding Bijlagen
Felsapparaat foto.jpgFelsapparaat tekening.jpgH&S felsapparaat 1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 15 november 2010 10:01 PM
  [ # 28 ]

Bravo! Listig ding. Ik ga er meteen een maken.

Dank.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25622
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 november 2010 10:44 PM
  [ # 29 ]

Op eBay.com af en toe te koop

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 november 2010 11:48 PM
  [ # 30 ]
JanSr schreef:

Bravo! Listig ding. Ik ga er meteen een maken.

Dank.

Bepaalde maten staan niet op de tekening, maar zijn wel op te meten aan het uiteinde van een bestaande leiding.
Als rechtgeaarde Citrofiel maak je er natuurlijk meteen 3 stuks, 1 x 3,5 mm, 1 x 4,5 mm en 1 x 6,35 mm.
Kan je alle leidingen doen aan de XM, maar ook haar voorgangers.

Laat me even weten of het lukt om een goed werkend exemplaar te maken.
Dan heb ik zelf ook interesse.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook