Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je nieuwe VN ‘s plaatst vergeet dan alsjeblieft niet ook meteen diodes te plaatsen, anders branden die VN ‘s direct weer door.
Dat gebeurt als de diodes in de hydractiefkleppen kapot zijn en dat is nogal eens het geval. Met die diodes in de veercomputer is die immuun geworden voor diodeloze kleppen, die dan overigens nog gewoon werken.
Ik kan mij niet voorstellen dat de VC “rood licht” geeft als de VN’s kapot zijn. Je krijgt namelijk als storing dat de hydractiefkleppen het niet doen. Heel netjes per klep.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
JanSr schreef:Als je nieuwe VN ‘s plaatst vergeet dan alsjeblieft niet ook meteen diodes te plaatsen, anders branden die VN ‘s direct weer door.
Dat gebeurt als de diodes in de hydractiefkleppen kapot zijn en dat is nogal eens het geval. Met die diodes in de veercomputer is die immuun geworden voor diodeloze kleppen, die dan overigens nog gewoon werken.
Ik kan mij niet voorstellen dat de VC “rood licht” geeft als de VN’s kapot zijn. Je krijgt namelijk als storing dat de hydractiefkleppen het niet doen. Heel netjes per klep.
Ok ik begrijp dus dat als bij het uitlezen van de veercomputer er geen storingsmelding aanwezig is dat de HA kleppen het niet doen ik er van uit mag gaan dat de VN’s nog heel zijn.
Het verhaal van de diodes snap ik, die zorgen dat de stroom door de spoel van de HA klep kan uitvloeien op het moment dat de klep niet meer aangestuurd wordt. Het is dus sowieso verstandig om de VC open te schroeven en de diodes te plaatsen (als een vorige eigenaar dat nog niet gedaan heeft) en dan kan ik tegelijk zien of de VN’s nog heel zijn, ik moet dus sowieso de VC openschroeven.
Ok, schroeven dus, ik ontkom er niet aan…..
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik weet niet of ik precies begrijp wat je bedoelt.
Als een of meer VN’s zijn doorgebrand krijg je de storing “hydractiefklep” met voor en/of achter.
Als je dan start gaat het HA lampje NIET aan.
Anders gezegd: Als je HA lampje kort oplicht bij het starten is er in elk geval niets mis met je VC.
Het is wel denkbaar dat een hydractiefklep niet schakelt vanwege een hydraulisch defect of verstopping. De VC “ziet” dat niet. Die bekrachtigt wel het speoltje, maar misschien verschuift dan de pilotklep niet of is er iets verstopt of zo waardoor de hoofdklep niet omgaat.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
JanSr schreef:Ik weet niet of ik precies begrijp wat je bedoelt.
Als een of meer VN’s zijn doorgebrand krijg je de storing “hydractiefklep” met voor en/of achter.
Als je dan start gaat het HA lampje NIET aan.Anders gezegd: Als je HA lampje kort oplicht bij het starten is er in elk geval niets mis met je VC.
Het is wel denkbaar dat een hydractiefklep niet schakelt vanwege een hydraulisch defect of verstopping. De VC “ziet” dat niet. Die bekrachtigt wel het spoeltje, maar misschien verschuift dan de pilotklep niet of is er iets verstopt of zo waardoor de hoofdklep niet omgaat.
Hallo JanSr,
Eerder in dit stukje heb ik verteld dat ik de VC uit had laten lezen en de storing van de stuurhoeksensor kreeg. Dit was de enige VC storing toen. Na resetten van de VC was de storing weg en ging mijn HA lampje weer branden bij het starten van de motor. Na ongeveer een maand kreeg ik weer geen brandend lampje bij het starten, storing dus weer. Ik heb de stuurhoeksensor nog niet schoongemaakt dus vermoed dat dit weer het probleem is en dat ik die dus eerst met schoonmaken voordat ik hem weer uitlees. Bij de eerste uitlees poging had ik geen melding van een HA klep dus ik denk dat de VN’s nog wel goed zijn.
Jij bent voor mij in ieder geval wel duidelijk, geen melding HA klep defect bij uitlezen betekent dus geen defecte VN. Bedankt voor je reactie.
Ed.P
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Een psje, hoe ik het mechanische gedeelte van de HA klep moet testen weet ik niet.
Auto starten? Vering op druk laten komen en weer uit doen? Deur open, de kleppen gaan open? Vering voor en achter moet dan zacht zijn? Deur dicht, wachten op de klik van het relais en dan moet de vering voor en achter stug zijn? Is dit de goede methode?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En echte “harde” test? Met een Lexia in bedrijf met het hydractiefscherm aan kan je wel iets verzinnen: Met de kleppen dicht en draaiende motor de auto vanuit de rijstand in de laagste stand en dan de kleppen open: dan hoort de auto even op te springen omdat dan die golf olie uit de HA bollen loskomt.
Ik weet nooit uit het hoofd of die kleppen met deuren open of juist dicht openen of sluiten. Je kan het zonder Lexia ook proberen, natuurlijk.
De motor moet draaien, omdat de HA kleppen worden geopend door de systeemdruk, niet direct door het electroklepje, dat is slechts een pilotklep.
Gewoon testen hoe de auto rijdt zegt meestal het meest. Even raggen op een stuk weg met verkeersdrempels.
Als de auto niet veert zoals het behoort en je VC doet niet vreemd dan wordt het tijd voor een grote schoonmaakbeurt: Een paar weken met spoelolie en dan maar hopen dat alles loskomt.
Lukt dat niet dan wordt het schroeven: Hoogteregelaars en HA kleppen demonteren en uit elkaar halen en in de ultrasoonreiniger, of als geld geen probleem is nieuwe halen. Ben je wel ff bezig.
De meeste zooi zit meestal achter.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop