3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
koelvloeistof aftapen, vullen en ontluchten
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 oktober 2005 10:13 PM
  [ # 31 ]
JanS schreef:

Dit is uitstekend te dichten met vloeibaar staal, een epoxy uit twee componenten die hard en sterk blijft. Ik heb dit zelf een keer aan de hand gehad en dat heeft langer gezeten dan het blok bleef lopen. Het is dus zonde om direct het blok te vervangen.

Jan Staat

Bedoel je loctite 3450?

Loctite Epoxy, vloeibaar metaal (spuitinhoud: 25ML)
Voor het vullen, verlijmen en wegwerken van beschadigingen in alle metalen (aluminium, gietijzer, staal, enz.).
Zelfs scheuren in het motorblok kunnen hiermee opgevuld worden!
Overschilderbaar.
Zelfs het snijden van schroefdraad is mogelijk!
Duospuit, 25 ml
Let op: vermijd contact met ogen en huid.

Wat is hiervoor de beste procedure? Zelf denk ik aan; aan het begin en eind van de haarscheur een gaatje (niet helemaal door) boren om verder scheuren te voorkomen en de scheur zelf een beetje in V-vorm slijpen met b.v. een dremel (om beter grip te krijgen) en dan het goedje er op smeren.

Iemand een beter idee? Ik zal trouwens eerst eens kijken of ik het scheurtje kan vinden, ik vrees dat het blok er daar voor uit moet.

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 28 oktober 2005 11:37 PM
  [ # 32 ]

Ik had een ander merk, maar dat zal ongetwijfeld dezelfde werking hebben. Als de scheur aan de achterkent van het blokzit heb je geen ruimte om te boren. Het gat zal waarschijnlijk recht onder het tapeind zitten.  Ik heb zelf het spul in een aantal lagen in de “uitsparing-uiteinde kopbout-bovenzijde waterpomphuis” gesmeerd. Droogtijd is ongeveer 15 uur, dus heb vooral geduld. De plek is erg moeilijk te bereiken, via de onderzijde gaat het best. Ik heb zelf indertijd niets uitgeboord, wel zo goed mogelijk schoonmaken! het spul blijft ook nog goed hechten op het uiteinde van de kopbout.

Jan Staat

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 oktober 2005 11:41 PM
  [ # 33 ]

Bedankt voor de tip! Hoeveel heeft het gerepareerde blok inmidels gelopen?

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 28 oktober 2005 11:43 PM
  [ # 34 ]

Hij staat nu op 377.000. Oh ja, ik heb het gerepareerd met het blok gewoon ingebouwd.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 oktober 2005 11:46 PM
  [ # 35 ]
JanS schreef:

Hij staat nu op 377.000. Oh ja, ik heb het gerepareerd met het blok gewoon ingebouwd.

Wow! Dat klinkt goed!

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 28 oktober 2005 11:47 PM
  [ # 36 ]

en op hoeveel km stond het blok voordat je ‘t moest repareren? Had nooit verwacht dat zulk spul ook geschikt was voor een scheur in ‘t motorblok!

Profiel  
 
JanS
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-07-2004

Gepost: 28 oktober 2005 11:52 PM
  [ # 37 ]

3…......?????

Heeft ook een onder druk staand systeem overleefd. Over de sterkte hoef je echt geen zorgen te maken. Ik heb ooit ergens een verslag gelezen van een oude auto op een soort safari die op een gegeven moment ineenstorte maar waar het vloeibaar staal zowat nog het enige goede was. Hiermee was onderwg in de woestijn ook het blok gerepareerd! Echt over de sterkte hoef je je geen zorgen te maken. Alleen geduld is handig. Je kan het beste na het mengen de epoxy een tijdje laten harden. dan is het iet zo vloeibaar, het wordt meer kneedbaar.

2CV R.I.P (1977) 
2CV R.I.P. (1980) 
BX 16rs R.I.P. (1985) 
BX 19TZI R.I.P. (1991) 
BX 16 TZI R.I.P. (1992) 
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook