voge schreef:bij de mègane inderdaad een bekend euvel en een dure reparatie als je het door de dealer laat doen. En zeg nou zelf, is zo’n klep zinvol??
Alleen wanneer je wilt dat er geen buitenlucht naar binnen komt…..maar ik rijd nu 37 jaar auto en ik heb zegge en schrijve zo’n klep in al die tijd misschien 5X gebruikt…..als er bijvoorbeeld ergens koeiemest (gier) werd uitgereden…..of als er een (naar olie) stinkende Opel of ander Duits hok voor je reed en je er niet zomaar voorbij kon.
Enne….de Airco kun je toch gewoon gebruiken met de luchtklep open ??
Ik heb namelijk pas een maand of 4 ervaring nu met Airco…dus… ops:
Bram schreef:Enne….de Airco kun je toch gewoon gebruiken met de luchtklep open ??
Ik heb namelijk pas een maand of 4 ervaring nu met Airco…dus… ops:
Ja die hoor je ook zo te gebruiken, anders krijg je geen schone/verse lucht binnen.
Alleen om snel af te koelen als de auto in de zon heeft gestaan is het handig om de blower/airco op max te laten draaien met de luchtklep dicht. Dit doe je nadat je een paar honderd meter met de ramen open heb gereden om een groot deel van de warmte te “lozen”.
Dit is overigens wat er officieel in het instructieboekje staat.
ZX1.4i schreef:...Alleen om snel af te koelen als de auto in de zon heeft gestaan is het handig om de blower/airco op max te laten draaien met de luchtklep dicht.
Dit doe je nadat je een paar honderd meter met de ramen open heb gereden om een groot deel van de warmte te “lozen”.
Ah…...maar dat kun je dus ook oplossen door Stilstaand even die hitte eruit te blazen….nu mijn klepje het niet (meer) doet.
(want, geen rijwind dan)
En ik vrees dat we de komende 5 maanden onze Airco niet meer hoeven te gebruiken, dan alleen even t.b.v. het onderhoud een paar minuten te laten draaien, als je bijna thuis bent.
Bram schreef:En ik vrees dat we de komende 5 maanden onze Airco niet meer hoeven te gebruiken, dan alleen even t.b.v. het onderhoud een paar minuten te laten draaien, als je bijna thuis bent.
Voor het ontwasemen van de ruiten is een Airco erg handig, zeker in de winter of als je in de regen met natte kleren in de auto stapt.
Zo….vandaag mijn allerlaatste koerier-rit gemaakt (was van Alkmaar naar DSM-Geleen)
Na ruim 15 jaar op parttime basis dit werk te hebben gedaan, heb ik puur om gezondheidsredenen (vooral vanwege mijn nek en de ostheoporose) besloten om er een punt achter te zetten.
Ruim een jaar geleden had ik die stap ook al bijna gemaakt, door alvast een BX Chic te nemen, maar dat kwam eerder vanwege te weinig aantal km’s die ik toen maakte…...daar heb ik de laatste maanden geen last van gehad….integendeel zelfs.
Deze week ook weer 1400 km in 3 dagen gereden met het Saxo’tje.
Maar degenen die mij persoonlijk kennen en mijn krom gegroeide nekwervel hebben gezien, weten waar ik het over heb.
Er zal dus naar alle waarschijnlijkheid een BX 1.9 TZI of GTI (16V ?) mettertijd voor de deur komen te staan….voor de prive-km’s die ik maak (100 a 150 km p/w) heb ik geen diesel meer nodig.
Ik dacht…..ik waarschuw jullie alvast maar even, als jullie eerdaags een bekende zwarte Saxo te koop zien staan.
Eerst ga ik hem volgende week eens goed schoonmaken…hij staat nu na krap 2 maanden op 149.800 km.
Mochten er al gegadigden voor zijn, dan lees ik dat nog wel.
P.S :
Oh ja…..ik hoef uiteraard voor die paar km’s die ik prive maak, niet persé een Airco meer te hebben in een BX.
Mijn zwager heeft nu een saxo op benzine.. en rijdt erg veel kilometers..
ruilen misschien? :
Balen Bram dat het niet zo gaat met je gezondheid..
We gaan voor de goede sfeer op dit forum!
Dus WEER een andere auto ?
Maar ik vind het rot voor je om te horen dat je gezondheid niet (meer) mee wil werken.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Zet je zelf even in het hoe-lang-draadje de uiteindelijke eindstand?
En uiteraard openen we weer een volgend hoe-lang-draadje.
Maar het is zeker jammer van je beslissing (de reden van de mogelijke verkoop).
Ohja, Bram, is het bij een dergelijk kilometrage niet interessant om een auto op lpg te kopen?
Shit man
Das nou weer klote om te lezen.
Nou ja, in ieder geval hoop ik dat je je Saxo kan verkopen om er een leuke wagen (lees: BX) voor in de plaats kan kopen. Succes daarmee, en uiteraard ook met je gezondheid, wat nog altijd vóór de BX’jes gaat.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Sterkte met je gezondheid, ik heb het altijd moedig gevonden dat koerierswerk i.c.m. je gezondheid.
Jammer dat je de Saxo weg doet, is een bijzondere auto die je nu heb.
Helaas zijn het de belastingen en verzekering die je de das om doen om een dergelijke auto te blijven rijden
Tsja…..de laatste tijd ging ik ook niet meer met plezier een ritje van 4 a 500 km maken.
Het was ook om iets te doen te hebben….maar daar verzin ik mettertijd wel weer wat op.
Maar dus geen koerierwerk meer !
Renz bood trouwens zelf al aan om hem te poetsen voor me.
Is de beslissing omdat je gezondheid de laatste tijd sterk achteruit is gegaan of omdat je gezondheid niet vooruit gaat? Ik hoop in ieder geval dat je veel plezier van je volgende BX zult hebben, dan maar zonder dat je er elke dag enorme afstanden in zult rijden!!
Het is vast een moeilijke beslissing geweest om te stoppen, veel sterkte nog daarmee.
Je gaat vast veel tijd steken in het ‘verbrammen’ van je nieuwe BX. Ik ben benieuwd wat er voor de deur komt te staan!!!
voge schreef:Is de beslissing omdat je gezondheid de laatste tijd sterk achteruit is gegaan of omdat je gezondheid niet vooruit gaat?
Voor mij is een grote handicap…bij een splitsing komen (of kruising) waarbij er een straat schuin van Links komt, waardoor ik (ondanks de extra spiegels) niet goed kan zien (omdat er auto’s vlak op de hoek geparkeerd staan)... of er een auto of fietser aan komt…..je kent die situatie vast wel.
Nu kon ik lange tijd mijn rug nog redelijk draaien zodat ik in mijn ooghoek nog net kon zien of de weg vrij was of niet.
Maar dat laatste gaat ook steeds slechter…..van de week stond ik voor zo’n situatie en ik moet dan altijd even de tijd nemen om in z’n vrijstand naar links te verschuiven…kijken…..en dan weer terug schuiven en de versnelling in te schakelen.
Soms staat er dan een zenuwepees achter me die gaat toeteren of ik effe wil opschieten.
Dit soort situatie’s maken het ernaar dat ik het plezier van autorijden wat ga missen….als je voelt wat ik bedoel.
Ik hoop in ieder geval dat je veel plezier van je volgende BX zult hebben, dan maar zonder dat je er elke dag enorme afstanden in zult rijden!!
Het is vast een moeilijke beslissing geweest om te stoppen, veel sterkte nog daarmee.Je gaat vast veel tijd steken in het ‘verbrammen’ van je nieuwe BX.
Ik ben benieuwd wat er voor de deur komt te staan!!!
Anders ik wel.