Hallo,
Nu sta ik niet zo vaak in de file. Maar de keren dat ik in een file stond viel mij op dat de temperatuur van de motor wel erg dicht in de buurt komt van de gevarenzone. En bij mijn vorige ZX had ik al de nodige ervaring opgedaan met wat er dan uiteindelijk gebeurt.
Tijdens het rijden zit de temperatuur altijd rond de 90 (in het midden). Zoals het hoort. Belandt ik echter in een file (en krijgt mijn motor geen koeling door de wind meer), dan loopt de temperatuur langzaam op. Wat logisch is natuurlijk, de vraag is alleen tot hoever zou hij moeten stijgen?
Toen ik laatst zeker een kwartier enkel stapvoets kon rijden stond de meter om en nabij de 110. Is dat normaal? Of zou de fan hem op 90 moeten kunnen houden? In dat geval is mijn fan of de thermostaat stuk.
slaat je fan wel aan? Als je na een stuk rijden de auto stilzet (en de motor laat draaien) duurt het meestal niet lang voordat deze aanslaat. Dit kun je over het algemeen wel horen in de auto maar als je buiten de auto staat met de kap open zie/hoor je ‘t zeker.
Dat de motortemperatuur in de file wat oploopt is vrij normaal maar 110 graden C. lijkt me iets te veel van het goede. Is deze ZX nog nooit warm gelopen voor zover je weet?
edit: wat voor ZX heb je eigenlijk?? (motorinhoud, benz./diesel enz.)
Controleer het koelvloeistofpeil eens, ontlucht het koelsysteem eens en kijk dan wat de motor doet.
Er zit voldoende koelvloeistof in, hij koelt ook prima mits ik rijd. Ik heb deze sinds feb 2005 en heb hem nog nooit warm zien lopen. Hij heeft in feb 2005 ook een beurt gehad bij een officiele Citroen dealer.
Het gaat trouwens om een 1.4 (benzine motor).
Ik zal eens luisteren of de fan aanslaat, ik denk haast van niet maar eerlijk gezegd let ik er nooit op want ik heb altijd muziek aan staan. Gaat dan wel lekker zeg, dat is al de 2e ZX die ik heb met een koelingsprobleem.
Als het een lichtmetalen blok is, kunnen ze best erg warm worden (over de 100 graden C). Dit schijnt zo te horen. Je ven moet natuurlijk wel op tijd aanslaan. Als deze niet aanslaat kijk eens naar de sensor links onder bij de radiateur. Deze kan soms door oxidatie geen contact meer maken waardoor de ven niet aanslaat.
Anders kun je misschien overwegen, als je het niet vertrouwd, om een koudere thermostaat te monteren. dit heb ik zelf ook wel eens gedaan bij het trekken van een caravan.
Het is wel zo dat als ik stil sta, dat de temperatuur redelijk snel (binnen 5a 10 min) oploopt richting die 110, maar daarna bleef hij voorlopig nog wel stabiel. Hij liep niet veel verder meer op. Maar goed, als de meter iets lager zou staan, dan zit je toch wat meer op je gemak in de auto.
Ik heb overigens geen idee of het een lichtmetalenblok is.
Ah, het gaat om een 1.4i
Om eerlijk te zijn, liep de temp.meter bij mijn ZX1.4i ook aardig tegen het rood aan. In het begin wist ik het niet, het viel me pas op toen er een ander klokkenpaneel met temp.meter erin zat . Heb er overigens verder geen koelproblemen mee gehad, de fan werkte prima bij mij, maar sloeg niet snel aan.
Als de motor echt te warm word, gaat er nog een oranje (of is het rood?) stipje branden bij de temp.meter, als je het contact aanzet, dan brand deze ook.
Je kan een keer de radiateur schoonspuiten bij zo een wasbox, vanuit de motorruimte de straal op de radiator.
Dan spuit je alle rotzooi/bladeren eruit, hierdoor zal de radiateur zijn werk wat beter kunnen doen.
ZX1.4i, je hebt gelijk! De fan slaat behoorlijk laat aan. Maar hij doet het dus wel. Ik had mijn motor bijna 10 minuten stationair laten draaien en daarna sloeg hij pas aan. Wel met de motorkap omhoog dus de warmte kan de beter weg. Maar hij slaat dus wel aan in ieder geval. Zo rond de 110 graden en daarna loopt de temperatuur niet veel meer op.
Het kan natuurlijk geen kwaad om de radiateur eens te spuiten. Maar als de radiateur vuil zou zijn, dan moet ik toch ook al problemen hebben tijdens het rijden?
alpeko schreef:Het kan natuurlijk geen kwaad om de radiateur eens te spuiten. Maar als de radiateur vuil zou zijn, dan moet ik toch ook al problemen hebben tijdens het rijden?
Niet echt, mijn ZX bleef iets koeler tijdens het rijden en in de file na het uitspuiten van de radiator.
Mocht je ooit twijvelen of de fan het wel doet, trek dan de stekker van het thermocontact uit de radiator (blauwe stekker?). Sluit de pennen met een draadje/paperclip kort, de fan moet dan onmiddelijk aanslaan, ook als het contact uitstaat.
Bij mijn ZX heb ik er nooit opgelet, maar de koelwatertemp. van mijn Xantia blijft koeler als er verse motorolie inzit.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Het schoonmaken van de radiateur is een goed idee. Let wel op dat je met een hogedruk spuit de lamellen kunt vervormen.
jeroentje schreef:Het schoonmaken van de radiateur is een goed idee. Let wel op dat je met een hogedruk spuit de lamellen kunt vervormen.
Doe dit niet met een hogedrukspuit van Karcher (100bar) ofzo, maar gewoon met de tuinslang of in een wasbox en kies voor de optie hot-wax.
En bij voorkeur vanaf de achterkant omdat je anders de rotzooi eerst nog door de radiateur moet blazen.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Een kleine update:
Ik heb afgelopen vrijdag (ongewild) mijn motor eens kunnen testen. De temperatuur bleef zo rond de 100 graden hangen. En dat over een tijdsbestek van 2 uur en aangezien ik zo’n 20 kilometer heb kunnen kruipen binnen die 2 uur was van luchtkoeling ook geen sprake.
tsjee… bij mij ging vrijdag alles goed, maar vanmorgen niet bepaald… ik stond denk ik een minuut of 15 stil in de file, toen mijn lampje ging branden. ook de temperatuur van de verwarming ging van warm naar koud; koelvloeistof op :S aangezien ik 2 weken vantevoren alles nog had bijgevuld stond ik hier redelijk van te kijken! anwb kwam al aanrijden zonder dat ik had gebeld goeie service Die heeft de boel met water aangevuld en meteen ontlucht, en raadde me met klem aan om niet verder te rijden en de auto te laten afpersen bij een garage. ikke natuurlijk eigenwijs zijn en ben doorgereden, omdat ik al dik 2 uur te laat op mijn werk zou verschijnen door de file. 70 km later eindelijk op mijn werk, geen centje pijn. op de terugweg nog steeds warme lucht uit de ventilator, dus ben doorgereden, totdat ik erachterkwam dat mijn rechterkoplamp het niet meer deed. bij een tankstation aan de kant gezet. toen bleek ook nog eens de stekker poreus geworden te zijn, waardoor de draden open en bloot lagen en kortsluiting maakte! en ALWEER, alsof het lot ermee speelde, stond er een anwb wagen klaar om me te helpen. na de verlichting gerepareerd te hebben, meteen even gevraagd of hij het koelpeil wilde checken, en weer moest er een liter water bij!!! zijn er plekken bij de zx waar ik op moet letten als ik wil controleren op evt. lekken waar dit vaak voorkomt?
alvast bedankt!
gr richard
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
nou ben lekker in de kou aan het sleutelen gegaan… ik denk dat ik het heb gevonden: de O-ring in het waterpomphuis ziet er discutabel uit, dus ik denk dat ie daar wat sapjes verliest.
wat ik ook opmerkelijk vind: het gedeelte naast het luchtfilter (ben de naam kwijt, maar ik duid het even aan als “carburateur"al weet ik dat die niet aanwezig is) is helemaal besmeurd met olie, en de ruimte daaronder ook.. ik kan alleen niet bedenken waar die olie vandaan komt :S iemand enig idee? het is een 1.4i KDY monopoint (dus zonder verdelerkap)
Daily Driver: Citroen ZX Avantage ‘94
Classic: VW 1303 ‘73
ZXfurore schreef:nou ben lekker in de kou aan het sleutelen gegaan… ik denk dat ik het heb gevonden: de O-ring in het waterpomphuis ziet er discutabel uit, dus ik denk dat ie daar wat sapjes verliest.
wat ik ook opmerkelijk vind: het gedeelte naast het luchtfilter (ben de naam kwijt, maar ik duid het even aan als “carburateur"al weet ik dat die niet aanwezig is) is helemaal besmeurd met olie, en de ruimte daaronder ook.. ik kan alleen niet bedenken waar die olie vandaan komt :S iemand enig idee? het is een 1.4i KDY monopoint (dus zonder verdelerkap)
Dat onderdeel is het monopoint injectiehuis, dat zweet altijd een beetje (carterontluchting) en in de loop van de tijd (jaren) hoopt er zich een aardige smurrie op. Niets om je zorgen over te maken, het word pas opassen als de voorkant op het hoekje links nat begint te worden.
De O-ring van het waterpomphuis?? als die slecht is, moet je sporen van lekkage zien als je de distributiekappen eraf haalt. Of bedoel je het thermostaathuis? de pomp word namelijk door de D-riem aangedreven en zit aan de zijkant onderaan verstopt.
PS: Ik denk dat je een 1.4i KDX heb, de KDY is namelijk met een verdeelkap.