Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik weet dat het een beetje een gekke vraag is, maar wie weet hoe hoog je een CX Gti Turbo aan een kant op moet tillen voordat ie omvalt?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
trial and error
wat ben je van plan ??
je hebt van die rol systemen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Niks van plan, ik wil uitrekenen wat voor een druk ik extra nodig heb om tegengestelde rol te genereren. Ik weet inmiddels ongeveer wat er “over” is aan systeemdruk bij een beladen cx… maar ja hoe veel heb ik nodig?
Iets zegt me dat ik het moet kunnen uitrekenen met een beetje hoekmetingen en sinus achtige sommetjes door de hoeveelheid (extra) rol te meten als ik de CX gewoon op een zijdelingse helling zet met een bekende hellingshoek. Moet toch weer even een middelbare school natuurkunde boek erbij gaan zoeken of zo denk ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Wanneer je weet met hoeveel “g” je de bocht om gaat en hoe hoog het zwaartepunt van je auto is, kan je de wieldruk uitrekenen.
Als je hier de gewenste km/u geeft bij een bepaalde draaicirkel weten we zo’n beetje voldoende en wordt het antwoord hier vast wel gepost.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Juist ja. Hoe hoog het zwaartepunt van de auto is. Dat is nou precies het probleem dus.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dat is toch wel te schatten? Voor mijn gevoel 30 cm onder de raamrand, plus of min een decimeter of zo.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
30cm onder de raamrand +/- 10cm is een enorme tolerantie t.o.v. van een vlak wat door alle vier de wielharten loopt. Ik heb even gemeten, en de verticale afstand van de onderkant bestuurdersraam tot hart wiel in de hoogste stand is slechts 66cm. In de rijstand staat ie geschat misschien 15cm lager ofzo. Dan heb je dus 50cm onder de raamrand. Geschat 30cm ervanaf is 20cm boven het wielvlak. 10cm tolerantie is dan dus een afwijkingsbereik van -50% tot +50%. Er komt dan een factor 3 verschil tussen minimale gok en maximale gok. Het is kracht maal arm, dus dan kent je krachtmeting dezelfde variatie.
Lijkt mij niet zo’n zinvolle berekening dan. Het zal dus wel effe wat preciezer moeten.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik volg je niet. Neem het momenteneverwicht om het rechter wiel tpv de grond om de kracht op het linkerwiel uit te rekenen.
n = aantal g’s waarmee je de bocht om wilt. [-]
b = de breedte van de auto. [m]
h = hoogte zwaartepunt.[m]
m = massa auto [kg]
g = versnelling door zwaartekracht [m/s2]
f = kracht op linker wiel [N]
Aandrijvend = n*m*g*h
Tegenwerkend = f*b
kracht op wiel = f = n*m*g*h/b
stel n=3, b=2, h=0,7, m=1000, g=10…
Kracht is dan ongeveer 100000 N oftewel 10000 kg
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
kN is N denk ik
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
3g is ook wel extreem veel… Het is geen F16!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
bx-cannes schreef:kN is N denk ik
Dat denk ik ook
nerd
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
fluidphreak schreef:3g is ook wel extreem veel… Het is geen F16!
Je hebt gelijk. Een rotonde met een straal van 10 meter bij 10m/s geeft 1 g
In dat geval staat er zo’n 3000 kg op de twee wielen - dat moet nog verdeeld worden tussen voor en achter. Als je weet wat de maximale dwarskrachten zijn die door de wielen kunnen worden opgenomoen, kan je aan de hand van het horizontale evenwicht de maximale g kracht bepalen en aan de hand daarvan de maximale druk.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
is dat maatgevend? dat haal je toch nooit ivm verlies van grip, of wordt dat buiten beschouwing gelaten?
Grip is natuurlijk afhankelijk van de dwarskrachten en de kracht op de wielen: Hoe hoger de kracht op de wielen (naar de weg toe), hoe groter de grip.
Zolang die grip groter is dan de dwarskrachten zul je het halen. Is de grip kleiner dan de dwarskrachten, wordt deze automatisch gelijk aan de dwarskrachten (en zullen de dwarskrachten afnemen).
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het is wel belangrijk om even in de gaten te houden waar het om gaat, namelijk hoeveel extra kracht er op een veercylinder komt in een bocht.
Als het massamiddelpunt bij A was, zou hij niet hellen in een bocht. Het massamiddelpunt zit ergens bij B. Afstand A<->B is de arm waardoor de hellingshoek bepaald wordt. Daar wil ik de verticale component van weten, want een veercylinder van 37mm doorsnede heeft bij minimale systeemdruk (130bar) en een totaal voertuiggewicht van 1500kg maar 110kg druk “over” per voorveercylinder. Achter is het allemaal niet zo’n probleem omdat ik er gewoon break veercylinders in kan zetten, en dan heb ik zowiezo zat lift daar.
Alternatief is het hydraulisch systeem opvoeren naar een minimale druk van 150bar of 200bar ofzo, maar dat zal nog wel een paar onverwachte gevolgen hebben.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!