165 van de 224
« Eerste  < Vorige 163 164 165 166 167 Volgende >  Laatste »
   
CX VEMS 340pk en 580Nm p223
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 16 november 2010 10:00 PM
  [ # 2461 ]

Ik weet dat het een beetje een gekke vraag is, maar wie weet hoe hoog je een CX Gti Turbo aan een kant op moet tillen voordat ie omvalt?

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 16 november 2010 10:13 PM
  [ # 2462 ]

trial and error Wink

wat ben je van plan ??
je hebt van die rol systemen.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 16 november 2010 10:22 PM
  [ # 2463 ]

Niks van plan, ik wil uitrekenen wat voor een druk ik extra nodig heb om tegengestelde rol te genereren. Ik weet inmiddels ongeveer wat er “over” is aan systeemdruk bij een beladen cx… maar ja hoe veel heb ik nodig?

Iets zegt me dat ik het moet kunnen uitrekenen met een beetje hoekmetingen en sinus achtige sommetjes door de hoeveelheid (extra) rol te meten als ik de CX gewoon op een zijdelingse helling zet met een bekende hellingshoek. Moet toch weer even een middelbare school natuurkunde boek erbij gaan zoeken of zo denk ik.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 16 november 2010 10:27 PM
  [ # 2464 ]

Wanneer je weet met hoeveel “g” je de bocht om gaat en hoe hoog het zwaartepunt van je auto is, kan je de wieldruk uitrekenen.

Als je hier de gewenste km/u geeft bij een bepaalde draaicirkel weten we zo’n beetje voldoende en wordt het antwoord hier vast wel gepost.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 16 november 2010 11:01 PM
  [ # 2465 ]

Juist ja. Hoe hoog het zwaartepunt van de auto is. Dat is nou precies het probleem dus.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 17 november 2010 12:39 AM
  [ # 2466 ]

Dat is toch wel te schatten? Voor mijn gevoel 30 cm onder de raamrand, plus of min een decimeter of zo.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 17 november 2010 10:15 AM
  [ # 2467 ]

30cm onder de raamrand +/- 10cm is een enorme tolerantie t.o.v. van een vlak wat door alle vier de wielharten loopt. Ik heb even gemeten, en de verticale afstand van de onderkant bestuurdersraam tot hart wiel in de hoogste stand is slechts 66cm. In de rijstand staat ie geschat misschien 15cm lager ofzo. Dan heb je dus 50cm onder de raamrand. Geschat 30cm ervanaf is 20cm boven het wielvlak. 10cm tolerantie is dan dus een afwijkingsbereik van -50% tot +50%. Er komt dan een factor 3 verschil tussen minimale gok en maximale gok. Het is kracht maal arm, dus dan kent je krachtmeting dezelfde variatie.

Lijkt mij niet zo’n zinvolle berekening dan. Het zal dus wel effe wat preciezer moeten.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 17 november 2010 11:03 AM
  [ # 2468 ]

Ik volg je niet. Neem het momenteneverwicht om het rechter wiel tpv de grond om de kracht op het linkerwiel uit te rekenen.

n = aantal g’s waarmee je de bocht om wilt. [-]
b = de breedte van de auto. [m]
h = hoogte zwaartepunt.[m]
m = massa auto [kg]
g = versnelling door zwaartekracht [m/s2]
f = kracht op linker wiel [N]

Aandrijvend = n*m*g*h
Tegenwerkend = f*b

kracht op wiel = f = n*m*g*h/b

stel n=3, b=2, h=0,7, m=1000, g=10…

Kracht is dan ongeveer 100000 N oftewel 10000 kg

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 17 november 2010 11:09 AM
  [ # 2469 ]

kN is N denk ik

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 17 november 2010 11:16 AM
  [ # 2470 ]

3g is ook wel extreem veel… Het is geen F16!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 17 november 2010 11:28 AM
  [ # 2471 ]
bx-cannes schreef:

kN is N denk ik

Dat denk ik ook Very Happy

nerd

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 17 november 2010 11:35 AM
  [ # 2472 ]
fluidphreak schreef:

3g is ook wel extreem veel… Het is geen F16!

Je hebt gelijk. Een rotonde met een straal van 10 meter bij 10m/s geeft 1 g

In dat geval staat er zo’n 3000 kg op de twee wielen - dat moet nog verdeeld worden tussen voor en achter. Als je weet wat de maximale dwarskrachten zijn die door de wielen kunnen worden opgenomoen, kan je aan de hand van het horizontale evenwicht de maximale g kracht bepalen en aan de hand daarvan de maximale druk.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 17 november 2010 12:08 PM
  [ # 2473 ]

is dat maatgevend? dat haal je toch nooit ivm verlies van grip, of wordt dat buiten beschouwing gelaten?

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5010
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 17 november 2010 12:15 PM
  [ # 2474 ]

Grip is natuurlijk afhankelijk van de dwarskrachten en de kracht op de wielen: Hoe hoger de kracht op de wielen (naar de weg toe), hoe groter de grip.
Zolang die grip groter is dan de dwarskrachten zul je het halen. Is de grip kleiner dan de dwarskrachten, wordt deze automatisch gelijk aan de dwarskrachten (en zullen de dwarskrachten afnemen).

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 17 november 2010 12:27 PM
  [ # 2475 ]

Het is wel belangrijk om even in de gaten te houden waar het om gaat, namelijk hoeveel extra kracht er op een veercylinder komt in een bocht.

Als het massamiddelpunt bij A was, zou hij niet hellen in een bocht. Het massamiddelpunt zit ergens bij B. Afstand A<->B is de arm waardoor de hellingshoek bepaald wordt. Daar wil ik de verticale component van weten, want een veercylinder van 37mm doorsnede heeft bij minimale systeemdruk (130bar) en een totaal voertuiggewicht van 1500kg maar 110kg druk “over” per voorveercylinder. Achter is het allemaal niet zo’n probleem omdat ik er gewoon break veercylinders in kan zetten, en dan heb ik zowiezo zat lift daar.

Alternatief is het hydraulisch systeem opvoeren naar een minimale druk van 150bar of 200bar ofzo, maar dat zal nog wel een paar onverwachte gevolgen hebben.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
165 van de 224
« Eerste  < Vorige 163 164 165 166 167 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook