Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mijn berekening is niet exact, maar het geeft een goed beeld van de orde grootte. Met 150 kg ga je het verreweg niet redden, je moet eerder denken aan het tienvoudige als je de auto altijd horizontaal wil houden.
Nog voor de duidelijkheid het momentenevenwicht om punt P
waaruit volgt dat f = n*m*g*h/b
Waar h is de afstand tussen jouw A en B en mijn b is de afstand tussen het hart van de wielen.
sans-pareil schreef:Als het massamiddelpunt bij A was, zou hij niet hellen in een bocht.
Inderdaad. Als h=0—> f=0
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Een activa heeft maar 2 hele kleine plunjers om de boel te compenseren. Dat strookt niet helemaal met de noodzaak om 1500kg te corrigeren. Meer dan 1.1g zijdelingse kracht is overigens niet waarschijnlijk, dat schijnt te zijn wat een activa redt.
Maar goed, 42mm cylinders rondom gaan we dus doen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmm, ik heb even zitten kijken, maar misschien voer ik het hydraulisch systeem toch maar op dat is aanzienlijk makkelijker. Er zit trouwens natuurlijk ook nog een stabilisatorstang in die niveleert. Uiteindelijk wil ik die eigenlijk ook weglaten maar dan moet ik het systeem zo te zien opvoeren naar minimaal 200bar minimale druk. Toch maar eens gaan experimenteren met een proefopstelling.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ree schreef:waaruit volgt dat f = n*m*g*h/b
Vergeet trouwens niet dat je geïnteresseerd bent in het verschil in f. Onder normale omstandigheden staat er al het halve gewicht op.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
En er zit natuurlijk wat ongeveerd gewicht in, dat scheelt natuurlijk ook iets. Hoe dan ook kom ik bij 37mm veercylinders op een benodigde minimale systeemdruk van rond de 235 bar. Of de auto moet een stuk lichter. De stabilisatorstang kan ik er misschien maar beter uitslopen, die doet namelijk in deze opstelling natuurlijk niets als de auto niet helt, in tegenstelling tot op een xantia activa die de stabilisators natuurlijk hydraulisch activeert. Scheelt weer wat gewicht.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
Heb je de stabilisatorstang niet nodig als referentie voor de hoogteregelaar, en om de auto ‘in rust’ überhaupt rechtop te houden? Of blijft het activa-systeem de auto ook bij stilstand of rechtuitrijden altijd behoeden voor het ‘op één oor gaan liggen’?
Bij een normale hydropneumatische citroen kan de linker veercylinder gewoon ‘leeglopen’ in de rechter en andersom, wanneer er geen stabilisatorstang is die dat tegenhoudt.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goebe schreef:Bij een normale hydropneumatische citroen kan de linker veercylinder gewoon ‘leeglopen’ in de rechter en andersom
Bij een XM niet bv. Daar zit een soort klepje tussen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Is het niet zo dat je massa onder het hart van de wielen niet mee telt omdat dit al tegen druk geeft
aan de kant waar de auto omhoog gaat bij een bocht
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 06-03-2009
- 2CV Électrique
- 2CV 2cv
- C5 Tourer 2.0 16v
- ID/DS DS 23 Break bv5
- Ami 6 club break
- Traction Avant 11 BL
- GS/GSA GS Club Break
- ID/DS DS Pallas électrique performance
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI
waterman schreef:Goebe schreef:Bij een normale hydropneumatische citroen kan de linker veercylinder gewoon ‘leeglopen’ in de rechter en andersom
Bij een XM niet bv. Daar zit een soort klepje tussen.
Zeker, dat klepje is onderdeel van het hydractief systeem.
Echter wanneer je de stabilisatorstang weglaat heb je hoogtemeting, en dus hoogteregelaars per wiel nodig, in plaats van per as. Ook is een zeer precieze meting en correctie, met minimale toleranties, noodzakelijk om te voorkomen dat de auto uit het lood gaat staan. Bij de klassieke constructie luistert het veel minder nauw. Als de auto - tijdelijk - van voren of achteren twee centimeter hoger of lager staat, merk je dat niet. Bij links-rechts verschillen, ga je daar, zeker op hoge snelheid, meer last van krijgen.
Ook zal voorkomen moeten worden dat het systeem de auto over een diagonaal recht gaat houden, zodat hij bijvoorbeeld op links voor en rechts achter gaat staan, terwijl de druk op de overige wielen minimaal is.
Ik zou die stabilisatoren maar laten zitten, eventueel wat dunnere dan de TurboII exemplaren nemen, dat wel.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als de stabilisatorstang verdwijnt, dan zouden er inderdaad hoogteregelaars per wiel komen, dat klopt. En ik denk een boel CX hoogteverstellingsmotortjes om zhem toch van stand te kunnen veranderen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Oh en er komt zowiezo een hydractief klep tussen, dus het zomaar leeglopen in de andere kant wordt hoe dan ook geremd. In de extra bol niet bijgeschakeld stand wordt de verbinding L<->R onderbroken als ik het goed heb, en in de extra bol wel bijgeschakeld stand wordt de stroom nog steeds gedempt met 2 extra veerbol dempertjes in een hydractief klep. Ik ben eigenlijk van plan om het verschil tussen hydractief aan/uit lekker groot te maken, dus misschien boor ik uiteindelijk de dempertjes in de hydractief kleppen op, en houd ik de doorloop in de wielveerbollen heel erg klein. In theorie is ie dan rechtuit heel comfortabel en met de hydractief niet bekrachtigd tamelijk stug.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zo vandaag besloten we dat we wel even de grotere turbo onder de SV konden zetten in drie uurtjes. Dat blijkt dus niet helemaal haalbaar, dus ik ben lekker met een BX naar huis… hoi hoi. Maandag of dinsdag maar even afmaken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Uiteraard is er weer wat scope creep opgetreden. We besloten om toch maar de rs200 cosworth intercooler die ik nog had liggen er ergens onder te proppen, om tot de conclusie te komen dat dat wel kan, maar niet lekker past met de bumper. Dus, er is ook maar een intercooler onderweg om het dan maar even goed te doen. Dan is ten opzichte van de oorspronkelijke dyno run in ieder geval al het hele inlaattrajekt geupgrade. Nog maar een beetje prutsen aan de uitlaat, en de primary trigger en dan gaan we denk ik weer op bezoek bij DP engineering om de resultaten van stage II te bekijken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Klinkt als niet meer te koop !? Succes met al dit werk. Gaat het werk wat leuks opleveren, dat voor de gemiddelde CX-rijder zinvol, makkelijk toepasbaar en toegankelijk is ?
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik denk dat het voor de gemiddelde cx rijder niet gewenst zal zijn, daarvoor is het allemaal te kostbaar. Tuning is een hobby en hobby’s mogen geld kosten.
Het heeft natuurlijk wel zin als er op een moment serieuze milieu eisen gaan komen, en hoe duurder de brandstof wordt hoe sneller een investering in een motormanagement systeem wat hem zuiniger maakt interessant is. Ik verwacht op den duur wel een pasklare oplossing die zo in een 2400ie, 25ie of 25ie turbo gehangen kan worden, voor een prijs die vergelijkbaar is met een mooie gasinstallatie. Dat zijn de directe resultaten. Indirect zijn er al wel wat leuke spin offs geweest. De zoektocht heeft al een paar eenvoudige aanpassingen opgeleverd waarmee je voor een paar honderd euro een standaard gti turbo al een stuk fijner kan laten rijden.
Het is experimenteren om het experimenteren, of de gemiddelde cx rijder er echt wat aan gaat hebben weten we pas als we het tegen komen. Er zijn al wel wat truucjes uitgekomen. Werkzaamheden zoals aan de SV zijn uitgevoerd zullen echter niet gewenst zijn voor de gemiddelde CX rijder, omdat het gewoon erg veel geld kost, zeker als je het per km rekent voor een hobby auto.
Wat betreft programeerbaar motormanagement, dat kan je tegenwoordig op diverse plekken halen. Mits het gekozen systeem alle functies ondersteunt die de motor hardwarematig heeft maakt het volgens mij niet veel uit welke je kiest, mits je hem maar goed in laat regelen op een rollerbank, en dat is een klus voor iemand die dat dagelijks doet.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!