Beste CX rijders, de tijd voor mij is rijp om mij en de CX voor te stellen aan jullie. Ik lees vaak mee op het forum en zie dat er veel nuttige informatie uitgehaald kan worden. Het is mooi dat de CX rijders erg trots zijn op deze bijzondere auto. Samen willen ze er voor zorgen dat zowel “van de sloop gered” als “de showroomstaat” CX blijven rijden.
Eerst kort mijn verhaal hoe ik tot de CX liefde ben gekomen. Mijn eerst auto was een Citroen BX 14 E uit 1987, het is dan 1995. Een geweldig rijdende auto door het lage gewicht en soepele veren. We hebben daar enkele jaren ingereden totdat de reparaties niet meer bij te houden waren. Bij een kilometerstand van 198000 was het voorbij. Hierna kwam er weer een Citroen, nu een Xantia Break 1.8 op LPG. Dit was geen al te beste combinatie en heb deze na 2 jaar weggedaan. We rijden nu alweer enkele jaren met een bijzondere Xantia Break 2.0 VSX Turbo CT uit 1996. Een heerlijke reisauto met veel ruimte en een fantastische motor.
Onze trouwauto was een prachtig rode CX Pallas serie1 met schuifdak en airco, de laatste tekens op de kentekenplaat waren ..-29-PZ. Waar is deze gebleven? Sindsdien ben ik jaren op zoek geweest naar een CX voor me zelf. Het moest in ieder geval een bijzondere worden, en het werd een bijzondere!
Sinds mei dit jaar ben ik eigenaar van de CX Prestige 2400 uit 1976 met het kenteken 09-YB-59. Deze auto is ook uitvoerig besproken op het forum. De techniek van de auto is in orde en hebben al 2500 kilometer kunnen zweven! De omgebouwde airco die is afgeperst en gevuld geeft lekkere koele lucht. Het verlengde vinyl dak is als eerst aangepakt. Deze was kapot/ droog en het dak zelf was roestig op de lasnaden. Dit project hebben we in de zomer opgepakt. Er is een stuk uit het dak vervangen en de naden zijn weer netjes met tin glad gesmeerd. Een stuk vakwerk. Doordat we tijdens de deelrestauratie zo druk waren hebben we geen foto’s gemaakt. Wel probeer ik nu een foto te plaatsen op het forum van: “voor/ na”
Deze winter willen we het plaatwerk gaan aanpakken. De Prestige achterdeuren zijn nog gaaf en hebben weinig roest. De motorkap met zijn roestplekken boven de lampen wordt vervangen door een andere kap. Dit kost minder uren/ geld dan het lassen aan de huidige kap. Verder zal er zo hier en daar nog wat worden gedaan aan roestbehandeling. Hierna zal de CX in de originele kleur professioneel worden gespoten. Dus volgende voorjaar komt er een mooie zwaan naar buiten rijden en kan ik met gepaste trots laten zien aan de overige CX liefhebbers.
Ik heb een aantal “storingen” aan de CX die ik graag met jullie wil delen.
Zo hoop ik dat van jullie informatie te krijgen hoe ik deze kan oplossen.
Deze plaats ik natuurlijk even als losse berichten.
Met vriendelijke groet,
Egbert de Jong
Oldenzaal
P.S. zijn er in de omgeving mede CX (Prestige) rijders?
Het lijkt me leuk om met jullie kennis te maken en te praten over onze auto’s.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Hee, deze ken ik Mooie auto!
Way out in the water, see it swimming.
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
(trouwens: wieldoppen kloppen niet, maar dat wist je denk ik al!)
Way out in the water, see it swimming.
Nelis Infra schreef:Hee, deze ken ik Mooie auto!
Jij hebt er ook even aan gesnuffeld, dus jij kunt het weten!
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mooie uitvoering, en mooi project ! leuk !
doe nog maar wat foto’s !
er zijn wel wat forummers hier in de buurt hoor
anders in ‘t nieuwe jaar een keer koffie doen bij Luttikhuis. daar kan je ook goed parkeren.
er staan daar wel vaker clubs geparkeerd.
en heb je er dus nu al vinyl op het dak zitten ?
zelf gedaan ?
en laat nu het lijstje met de nog te verrichten zaken maar komen.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Geweldige auto.
wel leuk ik heb het kenteken 06-YB-59
Die van mij is er iets slechter aan toe maar komt ook goed.
heb je een 4 of een 5 bak
heel veel succes met de rest van de dingen die je nog doen gaat aan deze schoonheid.
en veel foto’s ben benieuwd.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Welke kant van het land woon je dan ben zeer nieuwschierig.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mooie auto, Egbert! Veel plezier ermee.
F.SvM schreef:Welke kant van het land woon je dan ben zeer nieuwschierig.
Als je écht zou nieuwsgierig zou zijn, had je vast Egbert’s lap tekst wel gelezen
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ree schreef:Mooie auto, Egbert! Veel plezier ermee.
F.SvM schreef:Welke kant van het land woon je dan ben zeer nieuwschierig.
Als je écht zou nieuwsgierig zou zijn, had je vast Egbert’s lap tekst wel gelezen
wel drie keer gelezen maar????
Ha ha net niet dat laatste regeltje gelezen maar oké Oldenzaal dus, woon zelf in winterswijk en vanaf 10 januarie in Beltrum /gemeente eibergen. dus weer iets korter in de buurt van Oldenzaal.
half uurtje rijden moet te doen zijn.
groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dag Egbert,
alleen al in Hengelo rijden minimaal 5 CX-en, zowel serie I als II.
Meer heb ik er nog niet kunnen ontdekken…
Ook in Almelo en Enschede kom ik de CX in het wild tegen, dus het valt wel mee in Twente qua ‘bezetting’.
Slechts een minderheid daarvan is ook clublid, dat geldt ook voor de DS-rijders..
Een mini-meet bij Luttikhuis lijkt me leuk overigens.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
rondom Borne zijn er 6 door mij gesignaleerd (niet allemaal van mij !)
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Dank jullie allen voor de leuke reacties!
Ik zal even ingaan op de vragen die ik terug kreeg:
fase 1: dak vernieuwen, dit hebben we juli/ augustus uitgevoerd. Met “we” bedoel ik in het vervolg Gert-Jan Kuilder van Combicar en ik. Gert-Jan is de vakman (die beroepshalve in de oldtimers zit) hij heeft al het herstelwerk gedaan d.w.z. laswerk/ vertinnen en leggen van een nieuw vinyl dak. Ik heb me bezig gehouden het het demonteren van de lijsten/ schuren, ontroesten van het plaatwerk/ de kofferbak heb ik helemaal kaal gemaakt en vervolgens gespoten. Oh ja, eerder had ik al zelf de achterruit eruit gehaald en opnieuw met ruitenkit vast gezet. De zijruitjes hebben we tijdens de dakrestaratie ook maar even meegenomen (deze lagen voor 10% los in de kit) We proberen het zo te doen dat ik de werkzaamheden doe die zelf te doen zijn (als je een beetje handig en precies bent) Door veel mee te kijken leer ik ook veel.
De vorige eigenaar heeft veel geinvesteerd in de CX, er zit nu een heerlijke 5-bak versnelling in. Ze loopt op LPG, de airco is volledig omgebouwd naar R34a koelmiddel. Alle binnen-verlichting doet het/ de elektrische ramen doen het allemaal/ het leer is mooi, wel iets droog/ de deurpanelen zijn strak en de hemel hangt niet.
Ik zal me binnenkort eens gaan inspannen om mooie foto"s te maken van de Prestige
Het zijn hoofdzakelijk elektrische mankementen die op mijn to-do lijst staan.
(Is het niet handiger om hier een apart item van te posten?)
* contactslot hapert soms, wanneer ik de sleutel omdraai hoor ik alleen maar een “klik”
* de bekende benzinemeter is dood, zal wel de tank vlotter zijn
* de toevoer van warme lucht (via de ronde roosters) in de middenconsole sluit niet helemaal, dit is lastig wanneer je de airco aan hebt voor koude lucht. uit de overige roosters komt gewoon koude lucht.
* de oliepeil meter, links onder het stuur laat geen niveau in het glas zijn
* de toerenteller valt “dood” als ik de dashboardverlichting feller zet, zal wel de massa zijn.
de onderkant van de auto is hard maar krijgt deze winter ook een vers laagje Tectyl o.i.d.
zoals gezegd gaan we deze winter het plaatwerk aanpakken. ik denk dat ik ga voor een andere roestvrije motorkap. in mijn eigen zitten wat slecht plekken, laswerk en strak maken kost meer moeite/ geld dan op zoek te gaan naar een andere. alle plaatdelen zullen worden behandeld en uit eindelijk worden gespoten.
Ik hoor graag weer jullie opmerkingen en suggesties!
Wat betreft die mini meeting. lijkt met een leuk idee voor begin volgend jaar bij Luttikhuis.
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976
Totaal aantal Berichten: 9351
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Olie peil meter doet het volgens mij bij niemand meer tnminste als je die links onder het stuur bedoeld
Ging vaak de eerste jaren al kapot.
maar als je de oplossing hebt hoor ik het graag,heb er ook nog een die kapot is.
groet frank.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Tja,
die oliepeilmeter werkt bij mij ook niet maar aangezien ik nu mijn blok aan het reviseren ben zullen we eens zien of ik het kreng aan de praat krijg
verder kan het goed zijn dat de printsporen achter op je dasgbord een breuk hebben waardoor de benzinemeter niet werkt en je toerenteller raar doet.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gefeliciteerd Egbert! Mooi hoor, een “toit plat” Prestige. Leuke forum naam!
En deze is zeker de moeite waard om op te knappen. Succes ermee!
Die oliepeilmeter: bij mij werkt ie nog. Op zich is dat leuk, maar er naar kijken dat doe ik niet, en er op vertrouwen al helemaal niet. Daar is die goeie ouwe peilstok voor!
Hoe wordt de oliepeilmeter links onder het stuur eigenlijk aangestuurd?
Werkt het via een sensor op het motorblok die het signaal door geeft aan het klokje?
Wat is vaak de reden dat ze kapot gaan? Zijn er forumleden die dit (kleine) ongemak reeds hebben opgelost?
Ik vindt het fantastisch hoe de interactie is op dit forum, en leuk om hier nu ook deel van uit te maken! Groet, Egbert
Xantia Break 2.0 Turbo CT-1997
CX Prestige 2400-1976