De Haagse slooppremie (gem. Den Haag) eist niet dat je een nieuwere auto koopt…
Daar heb je gelijk in, zelfs als je geen andere koopt krijg je die premie.
@ Derk
Goed verhaal.
Wat is er leuker dan een BX ? . . . . . Vijf BX-en !
Ok beslissing is gevallen, na reparatie van de schade aan mijn voorbumper http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204993/ en de ontdekking dat mijn koppeling niet meer is wat het zou moeten zijn (wat ik zelf wil gaan repareren) heb ik toch maar besloten dat ik de auto wil behouden. Behouden wil voor mij zeggen dat ik haar gewoon blijf rijden en onderhouden en misschien wanneer dat nodig is toch maar verkoop en de sloop buiten beeld laat. Geeft me toch een stuk beter gevoel dan een goede auto naar de sloop te brengen.
Nog even een linkje naar mijn koppelingsverhaal: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205078/
En ook nog een leuke belevenis na het wisselen van de bumper:
Op de terugweg van de sloop waar ik met degene die voor mij de bumper had samen ben heegegaan om wat spullen uit de donor (bumper) auto te halen (linker buitenspiegel, peilstok en uitlaatspruit luchtinlaat naar luchtfilter) naar huis stond ik te wachten voor de Haringvlietburg welke open was. Werd ik ineens aangesproken door een auto/BX liefhebber dat ik een hele goeie wagen had die ik vooral op de weg moest houden ook al hadden volgens hem heel veel mensen het idee dat het een foeilelijke auto was, maar het ging natuurlijk veel meer om de techniek. Hij had zelf een stuk of vier BX’en in een schuur staan en was lid van de BX club Nederland; een basis, een GT en twee sport’s en één van de twee sport’s was in een soort “licht blauwe” kleur en ze zaten over het algemeen één tot twee jaar van oldtimer status af. “licht blauwe” kleur klinkt voor mij als een zeldzame Bleu Olympique? Dit was een heerlijk afsluitertje voor een dagje lekker klussen aan de auto.
Achteraf had ik eigenlijk even zijn gegevens moeten vragen, hij had namelijk wegens omstandigheden geen internet maar is dus wel lid van de BX club NL. Weet iemand wie dit geweest kan zijn? Gezien de batterij BX’en die die had staan zullen daar niet snel veel dubbelgangers van bestaan .
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Nou, als Michel hier straks iets post dan is ie in ieder geval thuis gekomen
Of de koppeling het tot thuis heeft uitgehouden mag hij zelf dan toelichten.
Er waren geen lekkages te bespeuren die slippen kunnen veroorzaken maar de plaat was iig wel zo glad als een aal, het zal daar wel aan gelegen hebben.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ik ben gister idd thuis aangekomen, het is uiteindelijk 19.45 geworden. Ben toen maar even langs de Chinees gegaan voor mijn avond eten. De late thuiskomst heeft te maken met nog een aantal extra stops onderweg die niets met het functioneren van de koppeling te maken hadden.
De koppeling heeft zich perfect gehouden onderweg, er valt me wel iets op als ik op het gas druk gaat de auto ineens direct sneller ;P
Goed de auto koppelt weer soepel en geen slippende koppeling meer. Tony echt super bedankt dat je hebt willen helpen, had het zelf nooit binnen een dag gered. Hoelang waren we nu bezig geweest, 3,5 uur ofzo… Heb een hoop geleerd de volgende (als die er ooit komt, en nee ik stap voorlopig zeker niet van de bx af) ga ik zelf proberen. Denk dat ik de koppeling volgende keer iets eerder ga vervangen, hij was idd zo glad als een aal.
Voordat ik naar Roermond reed heb ik dinsdagavond eerst nog even een GTI/16v motorkap opgehaald (en gemonteerd) op hetzelfde adres waar ik de koppelingsset kon afhalen. Die lange kap met lelijke vouw nu ook eindelijk vervangen. In het begin heb ik me er nooit aan gestoord alleen sinds de aanrijding begon ik het toch een beetje lelijk te vinden.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Graag gedaan hoor zit mijn jaarlijkse koppelingswissel er tenminste ook weer op
En 3,5 uur klinkt wel ongeveer goed, we zijn dacht ik rond 9:20 begonnen en tegen 13:00 reden we hem weer van de brug af.
Maar het is een braaf ding die Duivel van je, liet zich gewillig uit elkaar trekken, dat mag ik wel.
Veel plezier met je vakantie, aan de koppeling zal het iig niet meer liggen
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Ze rijd alweer een tijdje (redelijk) betrouwbaar rond met bijna 197.000km (kreeg laatst een brief van de ANWB dat ik de volgende keer 50 euries moest lappen als ik ze nodig had). De koppeling is nog steeds super, ik geniet er nog bijna dagelijks van
Echter loop ik wel tegen een paar dingetjes aan.
1. Vanavond merkte ik dat het stationair toerental niet echt constant was te noemen, auto trilde ook mee (zeg maar alsof je in een veel te oude slopel zit). Toerental zakte beetje weg, meer trillingen en dan kwam ie weer omhoog (toerental). Ik had niet het idee dat ie zou afslaan maar normaal is het niet helemaal.
2. Bij het optrekken heb ik het idee dat de auto met koude motor flink inhoud, ik heb hem al een paar keer van afslaan moeten redden door de koppeling in de duwen en gas te geven (misschien verband met punt 1?). Als de auto op snelheid is en ik geef gas in de bocht lijkt er wel eens geen reactie te komen. Dit heb ik al een tijdje trouwens, laatst had ik heel kort een motormanagement melding, er ging toen ook iets niet helemaal lekker alleen kan het niet plaatsen (sorry echt duidelijk ben ik niet).
3. Schakelen gaat niet helemaal lekker meer, van zijn twee naar zijn drie klinkt het wel eens alsof de koppeling niet goed wordt ingetrapt. Als ik van zijn twee naar zijn vrij ga, de pook even rust geef en dan doorschakel naar zijn drie gaat het een stuk beter (ik ben niet dubbel aan het koppelen).
(4.) Meer ter info; de laatste keer tankte ik 1 op 11.9 terwijl dat normaal 1 op 13 tot 14 is. Ik heb wel met die tank het benzinefilter vervangen.
Dit is de laatste tijd vervangen (okt)
olie + filter (periodiek) - voor het eerst olie cleaner gebruikt, olie blijft nu wel schoner maar kwam er toen gitzwart uit (olie was half jaar oud)
luchtfilter (periodiek)
benzinefilter (periodiek)
v-snaren (dynamo en hydropomp)
bougies (periodiek)
De enige sensor die de laaste 3 jaar vervangen is is de koelfan schakelaar. Ik heb ooit eens iets over kapotte lucht-massa meters en labda sensoren gelezen alleen niet onthouden waar die voor dienen. Zijn dit dingen die bij een BX periodiek vervangen moeten worden en zijn er misschien nog meer dingen die met regelmaat vervangen moeten worden?
Alvast bedankt voor de reacties.
Michel
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
1. Klinkt als de stappenmotor.
2. Lijkt meest op de koelvloeistof-temperatuursensor, maar kan ook de gaskleppositie-sensor of de lambda-sonde zijn. Uitlezen van de storing(en) is wel een must hier.
3. Ik ben bang dat de synchromesh van je derde versnelling kapot is. MA5 bakjes staan bekend om deze problemen.
4. Houdt duidelijk verband met storing 1 en 2.
Het lijkt erop dat de auto veel te rijk loopt (= bijna verzuipen) Check ook even de bougies: ze moeten wat grijzig zien. Wit = te arm, zwart = te rijk.
Dus: (laten) uitlezen (hoe dat moet is op het forum meerdere malen beschreven, even zoeken)
Storingen die uit het uitlezen komen aanpakken.
De bakolie gaan vervangen, als dat niet helpt de bak vervangen. (tenminste, als je het lastige schakelen al een probleem vindt. Anders doorrijden tot ie “ploft”)
Hey Hilko, fijn dat je reageert.
1. Hoe evolueert zo’n probleem zich? Op zich heb ik er niet continue last van. Sinds ik dit heb geschreven ben ik er specifieker op gaan letten; het lijkt wel alsof dit vooral voorkomt wanneer de auto met koude motor op een hellingkje omhoog staat. Ik zou dus ipv lukraak vervangen willen afwachten of het erger wordt, of dat het misschien wel met punt 2 te maken heeft.
2. Uilezen heb ik eerder gedaan, de tool (stuk tweelingsnoer met schakelaar) moet ik nog ergens hebben. Beschrijving zoeken en binnenkort maar weer eens een poging wagen.
3. Er zit net sinds juli schone bakolie in, is na het terugzetfoutje (zo noem ik het maar even) van de aandrijfas na de koppelingswissel gebeurt. Op de garagebon stond wel 1.5l bakolie ipv 1.9/2.0l (wat er officieel in hoort) maar ik heb bij de oliewissel gekeken met een ty-rap en die zal volledig onder de olie toen ik hem de bak instak. Voor zover ik heb gelezen op het forum betekend dat dat je bak vol met olie staat (dus de 1.9 liter die er in zou moeten).
“Doorrijden tot ie “ploft”“, wat houdt dat in? Staat je bak dan in één keer stil en trek je dus alles krom of kan je hem dan gewoon niet meer in zijn drie zetten (aangezien het om de synchromesh van de 3e versnelling gaat). Lastige schakelen lijkt wel minder te worden zeker nu ik minder direct schakel (pook niet meer schuin met lichte bocht van twee naar drie duw).
4. Bougies waren vorige keer rood, beetje dof; zeker geen koperkleur. De man van de doe-het-zelf garage vertelde mij dat ze er “perfect” uitzagen, ik had ze zelfs met een voelermaatje kunnen bijstellen volgens hem. Klopt dit?
Over die bak, wat ik me ook ineens bedenk is dat sinds het schakel probleem ook de bak meer aan het janken is wanneer ik mijn voet van het gas haal in de hogere versnellingen (vooral vier en vijf).
En nog een puntje over de bak, ik heb na de koppelingswissel nog twee weken rondgereden met een lekke aandijfaskeerring (had het niet door ) Bij de garage (citroen spec.) konden ze me na reparatie niet meer vertellen hoeveel olie er uit de bak was gekomen (heb hem paar dagen later opgehaald). Ik weet dus niet hoe droog hij in die twee weken heeft gestaan. Er is toen ongeveer 700-800km mee gereden denk ik (uit agenda afgeleid).
Persoonlijke note, ik schrik eigenlijk wel een beetje wat er allemaal mis zou kunnen zijn. Begin me nu echt af te vragen wat het volgende gaat zijn, ik zie ook vooral op tegen het wisselen van de bak… Het is zeker niet zo dat ik me nu ineens onveilig voel in de BX maar met de issues van het laatste jaar erbij ga ik toch wel een beetje nadenken over de auto en wordt ik een beetje sip.
Groet Michel
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6688.gif)
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Niet gelijk zo treuren Michel!
Een MA 5 bakje heb je in de spreekwoordelijke vloek en een zucht gewisseld, ze kosten de hoofdprijs niet en er liggen er zat op de sloop. Wat je beschrijft over de versnellingsbak duidt echt op een versleten bak.
“Doorrijden tot ie ploft” is populair taalgebruik voor wachten tot de bak de geest geeft… Hij zal niet letterlijk uit elkaar springen, hoor
Dan de rest van je lijstje:
1. Het gaat verder stuk, het wordt niet vanzelf beter. Dat “met koude motor” kan wat zeggen, maar tijdens rijden heb je ook problemen, zei je. Overigens ben ik zeker niet voor lukraak vervangen van onderdelen (zie punt 2 )
2. Doen dus, dan weet je wat.
3. Tja… en zie boven.
4. Dat was “de laatste keer”. Belangrijk is hoe het “nu” is
Laatste stuk bakverhaal: je bak heeft dus (waarschijnlijk) ook een poos zonder of met te weinig olie gelopen. Daar houden ze niet van en dat kan best het duwtje geweest zijn om de bak af te schrijven. De slijtage die jouw bak heeft is niet van 7- a 800 km zonder olie. Maar goed, zo’n bak wisselen is niet zo’n wetenschap. Meer een kwestie van tijd eigenlijk.