Meestal ben ik te vinden op het DS of CX forum maar op het Xsara forum kwam ik alleen om een beetje te lezen voor de rest niet,tot vandaag.
Een goede kennis van mij hier bekend onder de naam d-super was gestrand met zijn Xsara 16v automaat.
De auto strande met een defect aan de automaat.De enigste van de bak nog deed was de achteruit.
Nadat de auto van de week naar de dealer was afgesleept,werd het al snel duidelijk.De diagnose is /was bak moet vervangen of gereviseerd worden.
Het gaat trouwens om een zogenaamde GL4 automatenbak.
D-super kwam al snel tot de conclusie,dat deze reparatie/revisie maar in eigen beheer zou moeten gebeuren.Dus dit weekend het sleutelen gepland,gisteren al een ruil bak geregeld.
Vandaag met frisse moed begonnen,als eerste al bedrading,stekkers,accu ed, losgehaald.Als tweede aandrijfassen los,motorsteunen los en klaar dachten wij.
Spulletje uiteraard even in de takels gehangen versnellingsbak los en toen.Wat blijkt de bak gaat echt niet langs het subframe.Helaas voor ons was het al over vijfen dus morge weer verder.
Morgen weer verder heeft iemand nog nadere informatie of dingen waar we op moeten letten bij inbouwen
Linksom rechtsom het ging echt niet.Naar ampel beraadt het subframe ook maar losgesleuteld.
Als eerste even de motorkap verwijderen
Vooschermen beschermen
Bedrading losgooien
In de takels
Subframe losgehaald
Ruilbak
Oude bak links nieuwe bak rechts
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Ja,inderdaad stond ik deze week stil voor het stoplicht (zal niet zo wezen ), de auto wilde alleen nog achteruit ipv vooruit.
Dit is best lastig met een rij toeterende automobilisten achter je
Ik sleepte de auto naar de dealer om te laten diagnosticeren en na verschillende checks met de Lexia bleek dat de AL4 bak gereviseerd moest worden voor de som van ruim 2400 euro, de vooruit remband (F3) was gebroken.
Dit werd bevestigd door Autrans.
Dit was mij iets te gortig voor een auto van 10 jaar oud dus ik ben op zoek gegaan naar een tweedehands bak die ik heb gevonden bij sloperij de Vos in Boven-Leeuwen voor 750 euro.
Het vreemde is dat ik wel onderhoud heb laten plegen aan de automaat, in januari de kleppen (Borg Warner erin kilometerstand 54000) en olie laten vervangen en nu bij een kilometerstand van 63000 km zegt de bak bekijk het maar.
In ieder geval zijn we lekker bezig en ben ik er van overtuigd dat we het karwei zullen klaren, maandag naar de dealer voor wat verse olie en hopelijk rijdt de auto deze week weer.
Gisterochtend het vervolg met toch wel wat moeite de bak weer op zijn plek gekregen.Blij dat ik twee takels had.
Een voor het blok,en met de tweede hadden wij de mogenlijkheid om de bak er precies voor het blok te hangen.
Vanavond even kijken of we weer alles draaiende kunnen krijgen
Hier alvast even een fototje van de nieuwe bak in de auto
Gistermiddag en een deel van de avond het klusje geklaard.Nieuwe bak schakelt lekker en doet het beter dan de oude bak toen deze nog werkte.
Aankomende week nog even een paar dingetjes nalopen,en dan maar hopen,dat deze het een stuk langer zal uithouden.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Mooi werk! Goed om te horen dat het weer werkt….
Is zo’n remband iets dat je preventief zou kunnen (laten) vervangen? Mijn bak heeft er ook al ruim 3 ton opzitten en dat gaat hard omhoog!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Zal waarschijnlijk wel kunnen maar aangezien de bak helemaal open moet voor de remband is een revisie niet zoveel duurder.
Een tweedehands bak is goedkoper.
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004
- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Vanavond de allerlaatste loodjes, de auto reed alweer (van de werkplaats naar huis en weer terug) maar toch maar even het oliepeil gecontroleerd voordat de auto weer in normaal gebruik genomen word.
Tot mijn verbazing moest ik 2 liter bijvullen, blij dat ik erg voorzichtig ben geweest en er niet veel mee heb gereden.
Na het bijvullen schakelt de bak als het spreekwoordelijke mes door de warme boter.
Al met al een geslaagde operatie, met dank aan Daan voor zijn hulp en het ter beschikking stellen van zijn brug, gereedschap en werkplaats.
Daan je bent een topper!!
25trd schreef:Mijn bak heeft er ook al ruim 3 ton opzitten en dat gaat hard omhoog!
De kilometers die jij hebt gedraaid met jouw automaat,daar is d-super wel een beetje jaloers op.
@d-super bedankt voor het compliment,zo er bijna van nasst mijn(spreekwoordelijke) schoenen gaan lopen
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Mijn ‘bak’ heeft voornamelijk snelwegkms gedraaid en dat scheelt wel voor de slijtage (denk ik)!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa