Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Iemand een idee?
Auto: 2cv AZ 12 pk uit 1962 mét centrifugaalkoppeling
probleem: In eerste versnelling met koude motor en dus choke en dus verhoogd toerental en dus geen gebruik kunnen maken van de centrifugaalkoppeling (pfff…) pakt de koppeling bij het op laten komen schokkend op.
Nu heb ik niet meteen heel erg veel zin om de hele motor er uit te halen om het probleem tot in detail te gaan bekijken. Als u mij even wil volgen in mijn gedachtengang: Zou het bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat de koppelingsplaat vet is geworden op één plek? (van lang stilstaan) En zou ik dat dan kunnen verhelpen door een bus met industriële ontvetter in het koppelingshuis leeg te spuiten?
Of moet ik er toch aan om de motor van de bak te ontkurken… ?
O ja, als de motor warm is en kan ik gewoon de eerste versnelling inleggen en optrekken via het centrifugaalmechanisme, geen centje pijn.
kan idd een vette plaat zijn.
Koppeling goed laten slippen kan ook het vet wegbranden..
Hallo ken het probleem helaas maar al te goed heb het ook gehad met mijn ‘64 er Az-c
Check eerst even of de motor op alle vier de tapeinden vastzit. Zo nee vast maken.
Zo ja dan is het een vette koppelingsplaat. Zit helaas niks anders op dan de motor eruit te halen.
Let op ivm centrifugaal koppeling:moer van centrifugaaltrommel is rechts draad. En er zit ook nog ergens een soort vulplaatje op de priseas vergeet die niet bij montage.
succes!
gr
eng bo
Als stilstaan de oorzaak is, is rijden vaak de remedie. Negeren, geen gekke dingen doen (zoals de koppeling oproken) en dan gaat het met een beetje geluk vanzelf over… eventueel vet smeert/verbrandt vanzelf wel… (tenzij een structurele lekkage het euvel is natuurlijk)
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
Ik zou wanneer alles nog vast zit zoals het hoort er eerst wat ontvetter tussen spuiten. Dat kan geen kwaad omdat het vanzelf wel verdampt.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Dank allemaal. Ik ga er mee aan de slag, dat is, als me ‘78-er weer in gemonteerde toestand is… (staat nu nog als rollend chassis…)
Maar dank, dank, driewerf dank.
heb dit zelfde probleem denk dat ik een lekke prise as keering heb,
Wat de ventilator rondsproeit wordt toch opgevangen door de koeltunnel ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Een 62er eend heeft nog enkele kruiskoppelingen en als daar wat ruimte op zit heb je hetzelfde effect.