Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee Puffel, ik doelde zeker niet op jou
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Daarom nog maar even naar het begin van deze topic en daarbij bedoel ik zeker geen Watermannen, gelukkig dat er nog mensen van dat soort zijn:
In Nederland keurt de slager zijn eigen vlees.
Mijn zoon ging met onze Xantia HDI II met 330.000 km naar een Citroen dealer en kwam een beetje sip thuis met een lijstje afkeurpunten voor ruim € 3.000,-. “U kunt beter inruilen”.
Daarbij o.a. nieuwe handremkabels, ruitewisserpomp, nieuw achterwiellager, “voor de zekerheid nieuwe nokkenriem”. En nog zo het een en ander, waaronder haarkloverijen over de middelste achterste gordel.
We hebben die auto al 10 jaar, heeft steeds netjes zijn beurten gehad.
Zaterdag de handremkabels vervangen, de oude waren in goede staat, geen breuken, geen losse tieren, niets.
Het ruitenwisserslangetje was van de aansluiting op de motorkap gefloept.
In de linkerachter remklauw was een takje blijven steken, dat tegen het wiel schraapte.
Op de motorkap zit een grote sticker met “Riem vervangen op 390.000 km”.
Dus slangetje erop, takje weg en probleemloos APK bij het servicestation waar wij al jaren klant zijn.
Oh, ja, ik vergeet nog te melden dat volgens Leidschendam de motor olie lekte: er zou een gat in het carter zitten! Volledige onzin.
Zolang ik dit soort maffiapraktijken om mij heen zie en hoor prefereer ik het Franse systeem.
Sinds jaar en dag ga voor APK naar het Shellstation aan de Drakenburgenweg te Baarn. Kundig, meedenkend, behulpzaam en Hydropneumatisch geweten.
Toen ik onze DS invoerde heb ik een reuzen-aanvaring gehad bij de RDW in Nieuwegein. De keurmeester wilde de remmentest doen bij de DS in de hoogste stand. Elk betoog over verkeerde hydrauliekdrukken woeien langs hem heen. Tevens een debat over een stuurhuis stofhoes met een scheurtje erin. Scheur = afkeur. Dat dit dogma bij een DS met zijn bovenliggende stuurhuis zinloos is drong niet tot hem door.
Ik heb een klacht ingediend en de man is berispt.
Er blijft nog veel te wensen over.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat die stuurhuishoesbetreft is afkeur mijnsinziens nog steeds terechte afkeur! De hoes dient namelijk niet alleen om stof buiten te houden, maar tevens om LHM die langs de afdichtingen van de cilinder lekt binnen het stuurhuis te houden. Onlangs weer een DS gezien waarbij de hoes een lullig scheurtje had, maar waar wél de hele linker remklauw zeiknat was van de lhm die door dat lullige scheurtje zo op de schijf en kluaw liep. Kortom: die hoezen hebben gewoon 2 functies.
Ook bij de SM: zelfde verhaal. De SM van een forumlid had een enorm remverschil tussen links en rechts voor. Bleek dat het stuurhuis wat inwendige lekkage vertoonde waardoor de hoezen vol lhm stonden. Omdat de SM een lekleiding heeft op de hoezen is dat normaal geen probleem. Nu wel: de hoes was gescheurd en de LHM liep bij het sturen zo op de rechter remschijf. Resultaat: handremblokken doorweekt van de LHM, Remblokken verzadigd met LHM en de schijf baggervet. Kom nou aub niet met het verhaal dat een gescheurde hoes bij een DS of SM ” niet gevaarlijk zou zijn”.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
JanSr schreef:Toen ik onze DS invoerde heb ik een reuzen-aanvaring gehad bij de RDW in Nieuwegein. De keurmeester wilde de remmentest doen bij de DS in de hoogste stand. Elk betoog over verkeerde hydrauliekdrukken woeien langs hem heen. Tevens een debat over een stuurhuis stofhoes met een scheurtje erin. Scheur = afkeur. Dat dit dogma bij een DS met zijn bovenliggende stuurhuis zinloos is drong niet tot hem door.
Waarom denk je dat het Franse systeem dit oplost?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Omdat je daar de boel niet hoeft te fixen en dat soort automobilisten gewoon via natuurlijke selectie ophouden te bestaan.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zoals waterman al zei: het Franse systeem is slecht.
Mijn auto is destijds goedgekeurd met alleen wat aandachtspunten die ik niet hoefde te verhelpen. Twee jaar moet ik hier veilig mee rijden?
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoeveel kost een keuring in FR?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Oei, eh…. Ik geloof 45 euro. Of 50. Zoiets.
Maar je krijgt er wel een mooi mapje bij.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is natuurlijk volslagen belachelijk om een auto met een stuurhuis wat lekt en speling heeft voor 2 jaar de weg op te sturen zonder reparatieplicht… om nog te zwijgen over kapotte fuseekogelhoezen en remleidingen die minder worden. Hoe ziet dat er over 2 jaar uit? Juist…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dan is het in NL ook nog eens goedkoper.
JanSr schreef:In Nederland keurt de slager zijn eigen vlees.
Dit even nuanceren: in NL mag je als klant je slager zijn eigen vlees laten keuren. Je hebt alle vrijheid de keuring door iemand anders te laten uitvoeren.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad, want je kan er ook voor kiezen je auto ieder jaar bij de RDW te laten apk keuren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Of bij een andere garage dan degene die de reparaties doet.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
ik was 35 euro kwijt.
En kreeg er een mooi mapje voor de autopapieren bij.
In zijn algemeenheid zou je kunnen zeggen dat de APK zijn doel voorbijgeschoten is. Een auto van voor 1960 heeft geen keuring meer nodig en zoals hier gezegd worden auto’s van voor 1985? eens per twee jaar gekeurd, ook als daar dagelijks mee wordt gereden.
Dat mensen het niet belangrijk vinden om in een veilige auto te rijden, al dan niet uit onwetendheid of ongeïnteresseerdheid is een belangrijk, maar vaag punt. Want als iemand zichzelf om een boom wil vouwen, mijn zegen heeft hij. Maar wat gebeurt er met een auto waarvan aan een kant de remschijf plus blokken onder de LHM zitten als hij op de N506 een noodstop moet maken omdat er iemand niet zat op te letten? Juist, hij remt zo scheef dat de kans groot is dat hij op de verleerde weghelft terechtkomt, waar net een tegenligger aan komt snellen die het niet meer kan beremmen.
Als een keurmeester mieren gaat n**ken heb je een punt, maar gebreken aan remmen, ophanging en andere veiligheidsonderdelen is terechte afkeur, al is het alleen maar in het belang van je mede weggebruikers. Stofhoezen moeten gewoon helemaal gaaf en dicht zijn, geen discussie over mogelijk.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:zoals hier gezegd worden auto’s van voor 1985? eens per twee jaar gekeurd, ook als daar dagelijks mee wordt gereden..
Han, auto’s van 30 jaar en ouder moeten eens per 2 jaar gekeurd worden. Dat is nu dus alles van 1980 en ouder. Een belachelijke regeling! Nu loopt Jansr wel te katten op het NL systeem, maar kijk eens wat verde: van de Duitse TUV word je helemaal gek, en van de Zwitserse en Luxemburgse keuringen al helemaal. En wat denk je van de Belgische? Dat is helemaal een drama!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste