Ik vind het anders helemaal niet verkeerd hoor dat er daar opgelet worden of er wel banden onder de auto zitten die erop mogen.
Hoeveel rijden er wel niet rond met banden met een veel te lage LI?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
JanSr schreef:En dan nog de enormiteit van een “noodstop met de handrem”.
Ik daag het hele forum uit om mij één geval te noemen van een noodstop per handrem.
Als één handremkabel breekt ten gevolge van dat roestwater van Waterman is er nog steeds één over en dan kan je nog steeds “noodstoppen”.
Ik meld me even. Ik reed een keer met een BX waarvan het LHM-niveaulampje niet werkte terwijl ik dat niet wist. Ik kwam vanaf een provinciale weg een tankstation oprijden toen mijn remmen het plots niet deden, ik heb toen als een gek aan de handrem getrokken en ben toen dus niet met 70 in de auto van de tankende meneer gereden. En als één remkabel breekt dan doet de andere ook niets meer, in ieder geval bij de meeste auto’s die ik heb gezien was de constructie zo gemaakt.
Verder vind ik APK ook niet altijd feest, maar als je ziet met wat voor kadavers sommige mensen al rijden tussen de APK’s door, dan vraag je je wel af hoe die kadavers er na verloop van tijd uit zouden zien als ze niet jaarlijks opgelapt zouden worden.
APK of iets wat daarvan afgeleid zou zijn is gewoon broodnodig in Nederland met de kijken-niet-kopen-mentaliteit die hier heerst.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
EW schreef:Ik vind het anders helemaal niet verkeerd hoor dat er daar opgelet worden of er wel banden onder de auto zitten die erop mogen.
Hoeveel rijden er wel niet rond met banden met een veel te lage LI?
Vertel jij het maar….?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Load-index is alleen van belang als men daadwerkelijk gebruik gaat maken van de maximale toegestane belading van het voertuig. De APK zegt bij personenwagens ook niets over de LI.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hier ook iemand die al eens erg blij is geweest met een goed werkende noodrem in zijn XM.
Ik kan mij vinden in de APK-keurpunten en heb daar nooit enige discussie over gehad. Ik durf zelfs te stellen dat enkele punten aangescherpt zouden kunnen worden.
Het grootste probleem bij de meeste APK’s is Geld, eurootjes, cash…..
Apk kost zo rond de 30 euro maar oh-wee als er iets mis is dan moet er voor betaald worden en dan speelt geld opeens een belangrijkere rol dan de veiligheid en geloof me ik maak het dagelijks mee.
Ik ben ook blij met een goed-werkende noodrem in mijn BX. Als die geen goede werking had, was hij niet door de APK gekomen dit jaar..
BX19trs schreef:Het grootste probleem bij de meeste APK’s is Geld, eurootjes, cash…..
Apk kost zo rond de 30 euro maar oh-wee als er iets mis is dan moet er voor betaald worden en dan speelt geld opeens een belangrijkere rol dan de veiligheid en geloof me ik maak het dagelijks mee.
Dat zie je verkeerd.
Bij de APK worden sommige mensen even met de neus op de feiten gedrukt wat een auto kost. Dan zien ze dat ze het zich eigenlijk niet kunnen veroorloven om de boodschappen met de auto in plaats van de fiets te doen.
Waar een hoop bestuurders voor hun gevoel misschien tegen aan lopen is dat ze het idee hebben voor het blok te worden gezet.
Mevrouw, het is een apk afkeur tenzij ik nu even zus of zo….en dat kost… Naar mijn idee worden auto’s vaak op de uiterste apk datum ter keuring aangeboden en dan heb je dus niet zoveel keus meer. Het duurt idd even voor je daadwerkelijk een prent zal krijgen maar of die mevrouw daar zich bewust van is.
Het zou voor de meesten beter zijn ruim op tijd de auto ter keuring aan te bieden. Dan heeft men nog even de tij dom een alternatief te zoeken voor die dure oplossing van de keurmeester.
Overigens wat de oldtimer apk regel betreft, eens in de 2 jaar. Daar is naar mijn mening niets mis mee. Je kunt er best vanuit gaan dat dergelijke auto’s beter onderhouden worden dan een van A naar B voertuig. Het geopperde idee om een max km stand van 2000 als regel te stellen lijkt mij onzin. Dat is net 3 tanken benzine en als de wagen dat niet aan zou kunnen moet je je afvragen of 1 jaar wel toereikend is.
Ja uitzonderingen zijn er zat, maar die bevestigen de regel…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gompy58 schreef:Overigens wat de oldtimer apk regel betreft, eens in de 2 jaar. Daar is naar mijn mening niets mis mee….
Ik sleutel aan heel wat van die dingen. Van perfecte auto’s die max 10000 km per 2 jaar gebruikt worden tot aan SM’s die dagelijks gebruikt worden en afgetyfte 200D’s van 1980. Niet één van die auto’s komt die 2 jaar ongeschonden door. Goed onderhoud of niet, oudere auto’s slijten sneller. 2 jaar is te lang.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ouder auto’s slijten sneller idd en hebben vaker onderhoud nodig. Het uitgangspunt is ook dat dergelijke auto’s dat onderhoud ook krijgen en dus die 2 jaar wel halen.
Ik ben van mening dat 1 of 2 jaar ook niet relevant is, het draait om het onderhoud. Gebeurt dat niet dat houd alles op, oldtimer of niet.
Maar er zijn teveel auto’s die dat onderhoud gewoon niet krijgen.
een nieuwe auto houdt dat wel een jaar of drie vol. Vooral omdat men dan nog garantie heeft en dus wel voor onderhoud naar de garage gaat.
Wordt het ouder zijn er al gauw veel mensen die niet meer aan onderhoud doen.
En het is soms om te janken wat er dan met auto’s gebeurt….
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zoals ik al eerder schreef: rijders van een youngtimer mercedes, bmw, audi of volvo die rijden en rijden maar. Die dingen doen het werkelijk altijd. Iedere 10k een beurtje doen de meeste eigenaren zelf, net als een lampje of een setje banden. Maar ze weten niet dat een bmw 5-serie uit 84 8 stuur en fuseekogels heeft en dat een w123 10 draaipunten in de ophanging heeft… Dat gaat allemaal gaar. Niemand die een brug heeft en dat ding ieder jaar naloopt. Geld ook voor een CX. Doet ie het, dan krijgt ie vaak een beurtje op de sleuteldag en klaar. Bij de apk blijken na 2 jaar de fuseekogels en adals rondom verrot, remleidingen gaar en nog meer ellende…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Als ik zo om me heen kijk denk ik dat het wel meevalt met het nederlandse wagenpark en dat weinig auto’s hun potentiele levensverwachting vervolmaken. En ik geloof er ook niks van dat er na 3 jaar geen onderhoud meer gepleegd wordt. We zijn een volgzaam volkje en brengen ‘m elke keer weer naar de dealer als het boekje dat zegt. Ik denk dat dat juist in veel andere landen veel minder is…...Maar ik ben niet zo stellig als EW, ik heb geen gegevens om dat te staven.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JaapJ schreef:En ik geloof er ook niks van dat er na 3 jaar geen onderhoud meer gepleegd wordt. We zijn een volgzaam volkje en brengen ‘m elke weer naar de dealer als het boekje dat zegt..
Ja, daarom heeft de ANWB ieder jaar weer meer hulpvragen van gestrande touristen. Omdat ze zulk goed onderhoud laten plegen.. yeah… sure. Jaap, het is een illusie. Wat jij ziet rijden rijdt. Maar als het rijdt wil dat dus niet zeggen dat het goed/veilig/betrouwbaar is….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste