Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Hallo mede forum leden,
Ik heb geen remdruk meer als de auto 2 dagen stilstaat, soms ook eerder, erg vervelend als je op een helling geparkeerd staat en je wil starten en drukt de koppeling in. Als de motor draait doen de remmen het binnen een seconde of 2 weer. Volgens mijn garage is de accu bol wel gevuld. Zijn er andere oorzaken aan te wijzen?
Graag zie ik jullie reactie tegemoet.
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Bekend probleem, boosdoener is een accumulator-bol gemonteerd op het subframe links achter, deze is van druk af en moet vervangen worden.
Je kan er alleen niet zo makkelijk bij, auto moet op de brug en oa. de uitlaatdemper moet gedemonteerd worden.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Is dit de zogenaamde SMAC bol???
Die ook zorg draagt dat de auto niet zakt?
Mijn garage gaf aan dat hij de bollen had gevuld maar deze kan ik natuurlijk niet zien en dus ook niet controleren…..
Ed P schreef:erg vervelend als je op een helling geparkeerd staat en je wil starten en drukt de koppeling in.
Is de parkeerrem dan ook kapot?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Ik neem aan dat dit een grapje is, natuurlijk doet die het wel want die werkt via twee kabels op de voorwielen net zoals bij de BX. Maar aangezien ik de handrem zelden of nooit gebruik, de versnelling voldoet in bijna alle gevallen wel….........
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Dan zal je er toch een gewoonte moeten van maken om de handrem te gebruiken .
Vergeet niet dat je met een wagen van bijna 1500 kg te doen hebt !
Die zogenaamde SMACK bol werkt alleen voor de achterremmen .
Zolang je wagen niet ( terug ) op rijhoogte is heb je inderdaad bijna geen remmen .
Alleen een XM V6 CX en sommige DS modellen hebben en extra remacu waardoor je altijd remdruk op voorraad houd .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ed P schreef:edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Is dit de zogenaamde SMAC bol???
Die ook zorg draagt dat de auto niet zakt?
Mijn garage gaf aan dat hij de bollen had gevuld maar deze kan ik natuurlijk niet zien en dus ook niet controleren…..
Bedoeld de garage met de bollen, ALLE bollen of de veerbollen…. Er zijn er die gemaks halve alleen het laatste doen tenzij je er specifiek opdracht toe geeft. Sommige zijn namelijk, zoals al aangegeven, toch wat meer werk.
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Voor alle duidelijkheid : dat de auto niet inzakt voor en achter is geregeld door de anti-inzakklepppen .
Deze doen eigenlijk niets anders dan de verbinding tussen de veercilinders en de hoogteregelaar onderbreken zodra de wagen afgezet is
( geen drukaanvoer meer ) zodat er geen lekverliezen optreden ( zakken van de wagen )
Achteraan is daar nog een extra bol ( drukvat ) aan toegevoegd omdat de achterste remmen anders niet zouden werken als die ventielen gesloten zijn .
En inderdaad die bol wordt heel makkelijk vergeten !
De voorste remmen werken recht op de druk van heel het systeem .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Bij een defecte remaccu achter hou je volgens mij wel druk op de voorremmen , tenzij de remaccu voor ook stuk is .
Voor en achter is gescheiden.
Verdenk eerder je veiligheidsklep, die zorgt dat je remdruk gegarandeerd blijft bij uitvallen van de rest van de hydraulische druk .
Ook je drukregelaar zou ik checken.
Succes!
Schema zie :
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208380/
Pagina 2 (zonder achterste remaccu)
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Klopt als de motor loopt ( pomp werkt )
Na twee dagen stilstand is die restdruk in je systeem niet meer voldoende aanwezeig .
Weet dat een XM GEEN aparte remacu heeft , enkel de bol van de drukregelaar heeft wat reserve
( maar niet meer na enkele dagen stilstand vrees ik )
PS schema is van een vroege XM , type twee modellen hebben allemaal een hogedrukpomp met twee uitgangen , een voor de sturing , een voor al de rest .
walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 10379
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kortom… Dit is normaal. Als je gewoon de handrem gebruikt is er niets aan de hand!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
OK, kort samengevat, dit is normaal en hoort bij de auto.
Dank allen
Inderdaad zal de druk wel miniem zijn na 2 dagen stilstand , maar om dan helemaal niet meer te remmen lijkt me niet normaal hoor.
(Oud schema type 1 heb je inderdaad niet veel aan in dit geval.)
Heb nog wat rondgesnuffeld:
Op modellen zonder DiRaVi fungeert de gewone accumulator als remaccu , op versies met DiRaVi zit er een aparte rem-accumulatorbol tussen HDregelaar en veiligheidsklep.
Bij de introductie in `95 van de nieuwe HD pomp, (8 plunjers, 6 voor stuur, 2 voor remmen en vering), is er op de achteras een extra remaccu toegepast.
Ik vermoed dat de antisink-bol hier een meervoudige funktie heeft .
Heb wel eens zo iets gelezen.
http://xantiaclub.net/techguide
De opbrengstverdeler, 5 plunjers, verviel hierbij.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De achterste bol is samen met de anti inzak kleppen gekomen .
Bij een wagen zonder deze kleppen komt de druk van de achterste remmen
rechtstreeks van de achterste veercilinders .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Dank allemaal voor jullie reactie’s.
I ben wat gaan surfen op het www en als ik het goed begrijp dan wordt de remdruk bij het uit zetten van de motor bij de achter remmen verzorgd door de Anti Zink bol en bij de voor remmen door de accu bol op de hd regelaar.
Problemen met het wegvallen van de remmen na langere stilstand zal ik dus in deze componenten moeten zoeken begrijp ik? En ja, ik snap best wel dat na een maand stilstand alle druk weg is maar na 2 of 3 dagen? Dan al geen druk meer?
Btw, ik ben in het bezit van een 2.5 TD break uit 1999, die beschikt dus inderdaad over een anti zink bol.
Via je remcylinders schijn je vaak druk te verliezen.
Daar kun je ook naar kijken , maar hoe is een andere vraag.
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94