Totaal aantal Berichten: 10368
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat lijkt me stug; dan zou je LHM verliezen….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ed P schreef:Problemen met het wegvallen van de remmen na langere stilstand zal ik dus in deze componenten moeten zoeken begrijp ik? En ja, ik snap best wel dat na een maand stilstand alle druk weg is maar na 2 of 3 dagen? Dan al geen druk meer?
Het is me nog niet helemaal duidelijk waarom je de perkeerrem niet gebruikt. Die is hiervoor gemaakt. Zonder draaiende motor moet je nooit vertrouwen op je hydraulische remdruk.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb geen specifieke reden dat ik mijn parkeerrem niet gebruik. Ik zet de auto altijd in de versnelling weg. De enige reden die ik eventueel zou kunnen bedenken is het eventueel vastvriezen van de remkabels in de winter.
Hiernaast wil ik graag weten of dit normaal is bij mijn auto of dat er iets niet helemaal goed functioneert. Ik heb nog garantie dus dan wil ik het laten herstellen als het eigenlijk niet goed is. Helaas moet je garagehouders eerst een richting op sturen voordat ze daadwerkelijk in actie komen. Als ik dus weet wat de oorzaak is kan ik gericht aangeven wat ik opgelost wil hebben.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Ik kan me voorstellen dat de drukken in je systeem geperfectioneerd kunnen worden, maar gebaseerd op jouw bevindingen verwacht ik niet dat een garage dit binnen de garantie gaat vervangen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mijn ouders hebben een Xantia, met hydractief veersysteem, gelijk zoals in jouw XM. Nieuw gekocht in november 1995. Die auto, voorzien van anti-inzak bol, abs enz enz is hydraulisch gelijk aan jouw xm. En raad eens? na 36 uur staan: precies het zelfde probleem. Vanaf nieuw dus. Inmiddels zitten er natuurlijk rondom nieuwe bollen onder, is de lhm al 7x ververst enz enz. Het “probleem” is echter gebleven. Ook mijn XM v6 24v van 1999 had exact het zelfde verschijnsel. Na 2 dagen stilstand moest je effe wachten met wegrijden tot het lampje uit was, anders had je geen remdruk. Kortom: maak je niet druk. Het hoort er een beetje bij.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik kan dat beamen, ik heb ook een schuine oprit en heb mijn spoiler ook af en toe gekneusd omdat de auto er vanaf rolde tijdens starten. En dat was vaak pas na 1 dag. Ook ik moest mezelf aanleren om de handrem te gebruiken als ik zo eigenwijs was om ‘m neus vooruit te parkeren.
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
OK ik begrijp dus dat dit bij de “karaktereigenschappen” van mijn dame hoort
Mijn vorige Citroëns (4 stuks BX) hadden dit niet maar die hadden ook geen HA1 en geen HA2 Eigenlijk helemaal geen HA hahahaha. Ik zal zorgen dat mijn handrem in goede conditie blijft.
Iedereen bedankt voor zijn/haar inbreng.
En natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 10368
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ree schreef:Ed P schreef:Problemen met het wegvallen van de remmen na langere stilstand zal ik dus in deze componenten moeten zoeken begrijp ik? En ja, ik snap best wel dat na een maand stilstand alle druk weg is maar na 2 of 3 dagen? Dan al geen druk meer?
Het is me nog niet helemaal duidelijk waarom je de perkeerrem niet gebruikt. Die is hiervoor gemaakt. Zonder draaiende motor moet je nooit vertrouwen op je hydraulische remdruk.
Dito!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10368
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ed P schreef:De enige reden die ik eventueel zou kunnen bedenken is het eventueel vastvriezen van de remkabels in de winter.
Dat komt bij auto’s van na de jaren 60 eigenlijk niet meer voor!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Weet dat een XM GEEN aparte remacu heeft , enkel de bol van de drukregelaar heeft wat reserve
( maar niet meer na enkele dagen stilstand vrees ik )
PS schema is van een vroege XM , type twee modellen hebben allemaal een hogedrukpomp met twee uitgangen , een voor de sturing , een voor al de rest .
De XM V6 12V met Diravi heeft een aparte remaccu voorin, net als de DS. Bij de XM heeft die ten onrechte de naam Diravi bol.
De hogedrukpomp met twee uitgangen is de schuld van Peugeot. In alle recente Citroens worden steeds meer standaard Peugeot onderdelen gemonteerd, zoals stuurhuis + bekrachtiging (m.u.v. Diravi, dus).
Die stuurbekrachtiging werkt op een ander druk niveau dan het hydraulisch ssysteem van Citroen.
Bij de C5 is het nog erger: Daar zit zelfs een vacuüm rembekrachtiger is.
Het werkt allemaal zeer kostenbesparend, maar het wordt wel steeds minder Citroen.
Het sprookje van vastvriezende remkabels dateert uit de jaren zestig en eerder, toen er nog geen teflon was en het erg hard vroor ‘s winters. Zeg maar de avonturen van opa. In die tijd verschenen boeken (Ik en mijn Auto) waarin bijvoorbeeld stond dat een ervaren chauffeur het direct merkte als een ander een dag in zijn auto had gereden. En dan hebben we het niet over de stand van stoelen en spiegels en of de asbak vol was, maar aan weggedrag en plotseling toegenomen olieverbruik en een ander motorgeluid.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan, de reden voor de ouderwetse rembekrachtiger ligt tevens in het feit dat veer/stuur en remsystemen volgens de EU richtlijnen volledig van elkaar gescheiden moeten zijn. Gebruik maken van 1 pomp en 1 drukregelaar als drukbron, zoals op de xm enzo, mag niet meer!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Technisch gezien zou een en ander goed te scheiden zijn, het is maar hoe je scheiden definieert.
Een hydrauliekpomp met twee pompen op dezelfde as, is dat gescheiden of niet?
Je zou ook vanaf de pomp twee hogedrukregelaars kunnen afregelen op twee drukniveau’s.
EU regels of niet: De echte reden is gewoon economisch. Veel mensen onderschatten de kosten per verschillend onderdeel: Ontwerp, administratie, voorraadpositie, inkoop, logistiek, reservedelen, etc, etc.
De kostprijs van een technisch systeem met nazorg zoals auto’s, vrachtwagens en vliegtuigen wordt in hoge mate bepaald door het aantal VERSCHILLENDE onderdelen. Die onderdelen mogen wel variaties hebben zoals kleur of links/rechts, maar zodra ze uit andere mallen komen of zo schieten de kosten omhoog.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2132
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
mijn redelijk recent aangeschafte Xm (type 2 V6 uit ‘98) had dit gedrag ook. Lampje Stop en Hydraulique branden net na het starten en geen remdruk. Op de bollenvuldag van de Xm club zijn al m’n bollen gevuld/vervangen. Ook is de LHM ververst. Dit maakt een wereld van verschil! De lampjes gaan direct uit en ook de remdruk is er vanaf het begin.
Volgens mij hebben alleen de type 2 XM’s last van dit verschijnsel. Ik meen dat het komt door het plaatsen van een andere HD-pomp? Is dus heel gebruikelijk. Gewoon de voetrem gebruiken
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik heb het dus alleen als de auto nog niet gestart is, zodra ik heb gestart is het goed en heb ik meteen remdruk.
Ook mijn bollen zijn net gevuld en ik merk dat het nu langer duurt voordat de remdruk wegvalt.
Ik heb echter begrepen dat ik gewoon de parkeerrem moet gebruiken en dat doe ik nu dan ook.