In diverse draadjes ging het in de afgelopen tijd over het maximum trekgewicht op het kenteken.
Dat roept bij mij de vraag op hoe dat gewicht bepaald wordt. Gaat het om eigen gewicht, koppel, versnellingsbakverhoudingen, remvermogen?
In elk geval ben ik verbaasd over de enorme massa die ik met mijn C4 coupé volgens kenteken mag trekken. Maar liefst een royaal geremd gewicht van 1563 kg! Dat bij een eigen massa van 1199 kg en een bescheiden motorisering van 1400 cc, 90 pk en een koppel van 133 Nm.
Nou moet ik zeggen dat het deze zomer met een kantelbare autoambulance met een GS er op prima ging. Maar toch vind ik het een overklaarbaar verschil met de maxima van andere, grotere, zwaardere en sterkere auto’s.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Weet je dat écht zeker? staat er niet max toegelaten gewicht o.i.d.?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoe zeker wil je het hebben?
Dit zegt de RDW:
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 1.199 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 1.701 kg
Massa rijklaar Niet geregistreerd
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd 628 kg
- geremd 1.563 kg
- oplegger geremd N.v.t.
- autonoom geremd N.v.t.
- middenas geremd N.v.t.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Dit zegt Autoweek:
GEWICHTEN
1156 kg massa leeg
1701 kg max. toelaatbare massa
545 kg max. laadvermogen
1563 kg max. aanhangermassa geremd
628 kg max. aanhangermassa ongeremd
63 kg max. kogeldruk
75 kg max. dakbelasting
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ongelofelijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Welke logica er achter schuilgaat zal wel een raadsel blijven. Een forumkennis van mij heeft dezelfde Jaguar als ik, heeft een eigen gewicht van bijna 1700 kg en mag geremd 1200 kg trekken. De motor heeft rond 200 pk en een enorm koppel. Ik heb een XM met een eigengewicht van 1385 kg en die mag geremd 1300 kg trekken.
Als iemand het kan uitleggen, graag.
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik heb wel eens gehoord dat de constructie van de trekhaak en de bevestiging daarvan ook van invloed is op het maximale trek gewicht.
Ik heb vroeger Mondeo (sorry) gereden en die mocht 1800kg trekken terwijl de auto maar 1500 woog dusssssssssss…
Dat trekgewicht staat gewoon op je kenteken, ongeacht of er überhaupt een haak onder zit. Laat staan dat merk en type wat uitmaakt. Voorlopig blijft het mij een raadsel.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Bij het beoordelen van de geschiktheid als trekauto spelen de volgende factoren een rol:
het gewicht van de auto: hoe zwaarder hoe beter;
de ‘oversteek’: dat is de afstand hart trekhaakkogel tot hart achteras, hoe kleiner hoe beter;
de wielbasis: hoe langer hoe beter;
constructie van het onderstel van de auto;
voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving.
De Anwb hanteert de volgende vuistregel: het afleveringsgewicht van de caravan mag niet meer zijn dan zo’n 75% van het gewicht van de lege auto. De (Engelse) Caravan Club houdt aan: beladen gewicht van de caravan niet meer dan 85% van het gewicht van de lege auto. Beide normen komen grofweg op hetzelfde neer.
Verder worden regelmatig praktijkproeven uitgevoerd op een testbaan. De resultaten worden gepubliceerd in bijvoorbeeld de Kampeer en Caravankampioen. Twee testauto’s gaan met twee caravans naar het testterrein van DAF. Om een goede vergelijking te krijgen, worden de caravans afwisselend achter beide auto’s gebruikt. De auto’s en caravans worden beladen met zandzakken, overeenkomend met het gewicht van een vierpersoons gezin inclusief bagage. Op de testbaan wordt een oordeel gevormd over:
de stabiliteit: door met hoge snelheid over het test-traject met verschillende wegdekken te rijden en door een zgn. uitwijkmanoeuvre na te bootsen;
het wegrijden op een 12%-helling;
het veercomfort: in welke mate beïnvloedt de caravan de autovering;
het gemak waarmee in de 4e en 5e versnelling kan worden gereden;
het motorlawaai in de 3e en 4e versnelling.
De stabiliteitsproeven monden uit in een aanbeveling van het afleveringsgewicht dat verantwoord door het geteste autotype kan worden getrokken. Dit aanbevolen afleveringsgewicht wordt uitgedrukt in een percentage van het leeggewicht van de auto. Soms komen verhoudingen voor die uitkomen boven 75%, waarbij we toch direct willen benadrukken dat dit soort combinaties bedoeld is voor de geoefende caravanner.
Bovenstaand stukje gevonden op het www
Het is niet zo makkelijk dus
Ja, dit soort info had ik ook gevonden. Dat zit meer in de adviessfeer van de ANWB. Wat zij verantwoord achten etc. Dat is vooral op caravangebruik gericht.
Wat op het kenteken staat is volgens mij door de fabrikant opgegeven en door de RDW wordt dat dan overgenomen. Daarom verbaast het me dat er zo’n hoog gewicht wordt opgegegeven. Stel dat ik met m’n 1400’tje op gas die 1563 kg naar Italië was gaan sleuren. Dan hadden we vast een garantiegevalletje pech onderweg gekregen. Dat wil je als fabrikant toch liever niet zou je zeggen?
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’