Koppeling
marijntjeeeeee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 13-08-2010

- BX 16 TRI
Gepost: 21 oktober 2010 02:01 PM

Beste liefhebbers,

Gister was ik vrolijk aan het scheuren in mijn bx totdat het schakelen opeens moeilijk ging. Ik stopte om te kijken wat er was, drukte nog een keer het koppelingspadaal in en knak, het pedaal stond vast op de bodem. Ik vermoed dat de koppelingskabel gebroken is, ookal is dit niet van buitenaf te zien. Ik heb niet zo heel erg lang geleden (2 maanden ofzo) het beugeltje moeten vervangen nadat de oude was gescheurd. Niet heel erg lang hierna brak de koppelingskabel en is deze ook vervangen door een nieuwe. Nu vroeg ik mij af, aangezien dit dan waarschijnlijk de tweede keer is binnen korte tijd, of ik nu echt de koppeling moet gaan vervangen? Iemand vertelde mij dat als het pedaal erg zwaar gaat (wat ie doet) de koppeling soiezo aan vervanging toe is. Is dat zo ?

BX 16TRI

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 21 oktober 2010 02:11 PM
  [ # 1 ]

kijk eerst maar eens of je hevel niet gescheurd is:

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
marijntjeeeeee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 13-08-2010

- BX 16 TRI
Gepost: 21 oktober 2010 02:16 PM
  [ # 2 ]

Nope die is niet gescheurd, met beugeltje bedoelde ik eigenlijk ook dat ding en ik heb nu een verstevigde die hopelijk ook niet zo snel zal scheuren :p

BX 16TRI

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 21 oktober 2010 02:42 PM
  [ # 3 ]

aha dat beugeltje bedoelde je dus,
Controleer dan nog even de hevel en de kabel. Het breken van de kabel lijkt mij niet het gevolg van een versleten koppeling.
Als de koppeling korter wordt, of hij begint zelfs te slippen. Dan is die bijna op.

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
marijntjeeeeee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 13-08-2010

- BX 16 TRI
Gepost: 21 oktober 2010 03:15 PM
  [ # 4 ]

De koppeling slipte soms en soms niet Razz, misschien komt het door de motorsteunen die aan vervanging toe zijn of misschien toch de koppeling.

Heb net even gezoekt op andere fora en er word beweerd dat wanneer de koppelings kabel breekt, de drukgroep van de koppeling te zwaar gaat en dus waarschijnlijk toch het beste vervangen kan worden. Als ik dan toch de koppeling zou gaan vervangen, welke van de twee koppelingssetjes zou ik dan moeten kiezen?

BX 16TRI

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 21 oktober 2010 06:12 PM
  [ # 5 ]

Dan moet je even kijken welk organisatienummer je BX heeft.
Staat op het linkervoorscherm, vlak onder of boven de kleurcode.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 21 oktober 2010 06:49 PM
  [ # 6 ]

Het bouwjaar van jouw BX is 1988, en bij de onderste staat tot bouwjaar 06/1989?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 21 oktober 2010 08:35 PM
  [ # 7 ]

Denk dat je je druklager door je diafragme hebt getrapt. Een zwaar bediende koppeling betekent dat je diafragma is ingesleten en je door de groef moet trappen. Plaat kan dan gewoon nog goed zijn overigens.
Als je diafragma dan op de puntjes afbreekt, is het over met de pret, en blijft je pedaal mooi op de bodem liggen. En je druklager is dan aan gort.

Vervang dus je drukgroep.
Neem gelijk je pri-as keerring mee, zal niet de eerste zijn bij wie die gaat lekken Wink

Je kan ook een diesel drukgroep plaatsen, zijn net wat sterker dan een benzine drukgroep.

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Forest
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 03-08-2009

- BX 16 TRS Automatic
Gepost: 22 oktober 2010 12:03 AM
  [ # 8 ]
marijntjeeeeee schreef:

De koppeling slipte soms en soms niet Razz, misschien komt het door de motorsteunen die aan vervanging toe zijn of misschien toch de koppeling.

Heb net even gezoekt op andere fora en er word beweerd dat wanneer de koppelings kabel breekt, de drukgroep van de koppeling te zwaar gaat en dus waarschijnlijk toch het beste vervangen kan worden. Als ik dan toch de koppeling zou gaan vervangen, welke van de twee koppelingssetjes zou ik dan moeten kiezen?

Van dit merk zou ik geen koppelingsset kiezen.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 22 oktober 2010 08:55 AM
  [ # 9 ]

Misschien een stomme vraag, maar zit het stiftje nog tussen de hevel en hefboom van de koppeling?
Ik ben deze zelf ooit eens verloren.

Over het algemeen gaat de hevel vastzitten omdat de bout die erdoorheen zit van hetzelfde materiaal is en de boel daardoor “vastroest”. Meestal is dat de oorzaak van het breken van de kabel of de hefboom.
Op latere modellen zit er een kunststof bus omheen waardoor dit verholpen is.

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
marijntjeeeeee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 13-08-2010

- BX 16 TRI
Gepost: 22 oktober 2010 04:12 PM
  [ # 10 ]

Ik vandaag mijn nieuwe koppelingskabel opgehaald, leuk ouwe eruit idd oude kabel verrot nieuwe erin…. En wat blijkt nu, bij het afstellen zie ik dat koppelingspedaal raar schuin staat. Pedaal is gebroken Neutral
Is het uberhaupt mogelijk zó‘n pedaal te vervangen ?? heeft iemand toevallig nog een TRI pedaal liggen ? ? Confused

BX 16TRI

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 22 oktober 2010 05:14 PM
  [ # 11 ]

Dat is zeker mogelijk, en het is niet heel erg veel werk. je kunt er echter niet overal even goed bij. Het koppelingspedaal zit samen met de rem op het schutbord. 2 moertjes bij het rempedaal, en 1 aan de andere kant van het schutbord. Ik heb eventueel nog zo’n set voor je liggen.

Profiel  
 
marijntjeeeeee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 13-08-2010

- BX 16 TRI
Gepost: 26 oktober 2010 09:08 PM
  [ # 12 ]

Sorry voor de late reactie maar ben tijdje ziek geweest. Ik heb een poging gewaagt om de pedalen los te krijgen, is eigenlijk wel gelukt alleen moet ik nog de gaskabel van het pedaal zien te krijgen. Zover ik kan zien is het hier dus een set van 3 pedalen en niet van 2 Razz

BX 16TRI

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 26 oktober 2010 10:51 PM
  [ # 13 ]

Dan heb ik mij vast vergist en zal dat bij die van mij ook wel zijn Smile.

Profiel  
 
marijntjeeeeee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 13-08-2010

- BX 16 TRI
Gepost: 29 oktober 2010 12:26 PM
  [ # 14 ]

Ey hallo,

Ik wi lat setje pedalen wel van je overnemen alleen wil i kwel zeker weten dat het de goede zijn. Ik heb wat foto’s gemaakt en zal ik vanmiddag uploaden. Als tijdelijke oplossing heb ik de oude nu even gelast met verstevigingspunt en heb er een paaar ritjes mee gemaakt en hij staat nog goed. Wel raar is dat pedaal ene keer hoger staat dan de andere keer en de ene keer goed schakeld en soms niet? Confused misschien heb ik te hard met hamer geslagen om de pedalen terug recht te krijgen Very Happy

oja, het idd zo dat je gaspedaal van de rest moest halen voordat je hem eraf kan krijgen (anders past het niet) dus vermond had toch gelijk

BX 16TRI

Profiel  
 
b-man321
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 24-11-2009

Gepost: 22 november 2010 09:08 AM
  [ # 15 ]

Ik heb ook een issue met het koppelingspedaal (hoewel ik er voorlopig nog best mee kan rijden). Als ik de koppeling helemaal intrap, en ik laat hem weer opkomen, lijkt het alsof het pedaal even blijft hangen. Het is net alsof er kauwgom onder het pedaal zit (is niet zo, heb ik gecheckt). Weet niet of het heel veel kwaad kan? Hij rijdt verder prima, de koppeling slipt niet, schakelen gaat prima.

Wie weet of ik me zorgen moet gaan maken?

Groeten,
Bart

(Ex-) Honda CM400t
Honda Supermagna
(Ex-) BX 16TGi 1992
C2 1.4i 2004

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook