2.0 HDI in de noodloop. Wie weet het?
germenso
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28

Gepost: 21 november 2010 02:05 PM

Ik ben aan het hannesen met mijn 2.0 HDI uit 2003. Nog geen 80000 km overigens.
Zeer regelmatig gaat hij in de noodloop en moet ik naar de garage voor een reset. Het diagnoseprogramma zegt dan dat de storing telkens optreedt rond de 800 toeren, stationair dus. De luchtmassameter was verdacht maar is het niet, druksensor vervangen maar blijkt het ook niet te zijn.
Als hij niet in de noodloop staat loopt alles meer dan voortreffelijk. De motor loopt mooi rond, trekt op alle toerentallen uitstekend en loopt volgens de boordcomputer keurig zuinig.
Vanochtend ook, niets aan het hamdje. Een paar keer moeten stoppen voor een klusje, motor uit, motor aan. Totdat ik weer moest stoppen en toen ging de motor niet meteen uit maar liep nog even door, wel op alle cilinders, en ging toen pas uit. En hop: noodloop. Ik weet nu zeker dat de storing ontstaat op dat moment, bij het afzetten dus.
De vraag is duidelijk: wat veroorzaakt dit? Ik heb ergens op het forum iets gelezen over een stopklepje op de dieselpomp die niet goed functioneert en daar kan ik me iets bij voorstellen.
Wie heeft het verlossende woord?

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 november 2010 11:59 PM
  [ # 1 ]

De stopklep (elektrische afsluiter) zit alleen op de oudere diesels, niet op een common-rail.

Heb je al naar de EGR klep laten kijken, mogelijk blijft deze open staan?

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 22 november 2010 11:03 AM
  [ # 2 ]

Inderdaad, deze kan blijven hangen en na een reset staat deze weer in de goede positie.

De EGR klep raak vervuild en blijft dan soms hangen, een probleem wat vaker voorkomt bij de HDi motoren…

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook