De originaliteit van een CX, daar zou ik mijn keuze niet door laten leiden. Leuke auto en absoluut niet bijzonder en zeldzaam genoeg om je zorgen te maken over originaliteit wat mij betreft. Verkrachten met een SM-neus, dat hoeft niet. Een gasinstallatie, die doet de originaliteit niet echt geweld aan.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
waterman schreef:hendrik69 schreef:Veel andere systemen hebben een computer die alleen de originele ECU volgt.
Ook dit klopt weer niet. Alle systemen hebben een computer waarbij de kenvelden handmatig in te stellen zijn. Dat kan ook niet anders, omdat iedere motor andere waarden heeft die per kenveld ingesteld moeten worden. Anders kan het niet werken!
Ik rijd naar alle tevredenheid met Prins VSI. De inbouwer vertelde er toen bij dat de Prins computer gewoon een kopie is van de CX computer. Of ze die waarden handmatig (op de laptop) hebben ingesteld, dat zou goed kunnen, daar ben ik niet bij geweest. Ze stellen het systeem wel bij via een laptop verbinding.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat de lpg computer doet is vrij simpel: hij rekent, middels een zelf ingevoerde waarde, de injectietijd van de benzinecomputer om naar een LPG injectietijd. Die lpg injectietijd is ongeveer 1,5x langer als de injectietijd van een benzine injector. De computer is feitelijk een omreken-tabel. Zo werken alle “slave” systemen. Het basissignaal komt van de benzine computer, de lpg computer rekent het om. De “verreken formule” voer je zelf in via de laptop, en zo “schijf” je een lpg inspuit programma.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ik heb toch altijd mijn bedenkingen met een flappy pedal LMM en Lpg…
Met injectie heb je al minder/geen kans op backfire’s, maar wat geen afwijken met mensel arm/rijkheid lijkt me (zeker) bij LPG niet interessant.
Werken zal het wel!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroenbx schreef:wat geen afwijken met mensel arm/rijkheid lijkt me (zeker) bij LPG niet interessant.
Ik snap niet veel van deze zin. Misschien kan je je even nader verklaren?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ik denk dat het corrigeren van het 2de woord van de zin van “geen” naar “gaan” al een hoop onduidelijkheid oplost…
Foutje baas, mot kunne
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zie het vooral niet als een aanval Ik snapte het gewoon niet
Maar, de tijden dat we lpg lekker rijk lieten lopen zijn voorbij. Optimaal mengel = optimaal presteren
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Zeker niet als een aanval gezien hoor!
Optimaal is idd het beste, drom zeg ik, als die LE er altijd een beetje naast zit, kan niet optimaal zijn!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
fluidphreak schreef:Ik heb een OMVL Dream installatie (@waterman: deze is niet meer leverbaar toch?) in mijn 2400 GTi en die werkt heel goed, nu drie jaar / 35.000 km. Of het verstandig is… je tast de originaliteit van je auto wel aan natuurlijk. Maar het is milieuvriendelijker, je rijdt goedkoper, en je hebt wat minder last van alle slijtende componenten (met name de LMM) van het normale injectiesysteem. Ik heb er geen spijt van.
De originaliteit is toch al aangetast, want de auto staat vast niet meer op de banden waarmee hij nieuw werd afgeleverd en ook de huidige motorolie verschilt wel iets van het goedje dat er oorspronkelijk ingegoten werd. Dus laat dat geen leidraad vormen.
Ten aanzien van het LPG-systeem: ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat de betrouwbaarheid in hoofdzaak samenhangt met hoe men het inbouwt. Een computer nabij een hete waterpomp of radiateur plaatsen of bekabeling langs scherpe metalen delen laten schuren is vragen om problemen, om maar eens enkele van de veel voorkomende knulligheden te benoemen.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.