Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
En welkom op het forum!
Citroen!
Het is opgelost. De demontage van de witte sloper is klaar, dus de gele kon weer naar binnen. Met een half uurtje was het bekeken. Toen ik de grille los had, bleek de fan los te liggen en de V-snaar werd dus ook niet aangedreven.
Dat verklaart ook de stank en rook vanaf het moment dat de laadstroom wegviel. Bij gebrek aan geforceerde koeling werd het blok toen heter dan normaal, waardoor de olie begon te verbranden.
De moer waarmee de fan vastzit, draait op een buis met aan de buitenkant schroefdraad, Dat hele buisje was er uitgelopen. Blijkbaar niet goed vastgezet bij het vervangen van de distributie. Iemand dat vaker meegemaakt?
Alles zit weer goed en ook lekker vast, de laadstroommeter staat weer netjes in het witte vlakje.
Vanavond even een proefrondje gedraaid, dakkie open. Leuk hoor.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ja, met 160 km/u, op de Duitse Autobahn. Er was van de kunststof fan weinig over kan ik je vertellen….
Olietemperatuur ging naar 140-150’C en de laadstroom viel terug.
Die grote moer op de fan moet dus echt goed vast!
Citroen!
Mijn fan was ongeschonden, gelukkig. Nu zit ie goed vast!
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Sinds de aanschaf heb ik vrij probleemloos met de GS gereden. Afgezien van wat ik hier heb gemeld ging alles prima en hij rijdt steeds lekkerder .
Inmiddels is de koppeling wel gaan slippen. Bijstellen helpt niet meer. Samen met de behoorlijke lekkage reden om de boel maar eens aan te pakken.
Omdat de versnellingsbak in 3 en 4 bijgeluiden heeft, ben ik begonnen de bak van de sloper klaar te maken. Eerst maar eens schoongemaakt en daarna de remmen aangepakt. De klauwen heb ik geglaspareld in mijn straalkast en de handrembediening en veren netjes zwart gespoten. Dat knapt op zeg! De boel gaat met een revisiesetje weer in elkaar. De blokken zijn nog dik zat, die mogen weer terug. De remschijven heb ik laten afdraaien. Als nieuw, meneer!
Ik maak regelmatig plaatjes en die komen allemaal in mijn album (http://www.mijnalbum.nl/Album=3SAB4SDA) te staan. Als dat je te veel moeite is, hier ook even een picaatje:
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi werk!
Heb je de keerringen van het differentieel ook vervangen? Daar lekt het meestal behoorlijk op de remschijven.
Citroen!
Nee, dat leek me niet nodig. Maar nu ligt alles los, dus als de ervaring van anderen is dat het nodig is om die te vervangen….
Ik zal eens even in de vraagbaak duiken hoe dat zou moeten.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als het droog was daar, kan je het vervangen achterwege laten. Aan de andere kant: Nu kan je er wel goed bij!
Citroen!
De GS staat binnen en het ontmantelen is begonnen. Lampen, grill, keienvanger etc. het is er nu allemaal af. In de zomer was dat al los geweest, dus het ging nu lekker makkelijk.
Alles onder de motorkap was erg smerig van een of ander tectyl product, mooi dat ie daardoor nog niet helemaal verrot is, maar ook een rotgezicht. Daarom net even een proefstukje gedaan en dat is mooi schoon te maken met de remmenreiniger. Daar gaan we dus voor. Een lekker schone motorruimte.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Hij moet alleen nog even weer terug naar buiten, omdat ik vergeten ben de deuren open te doen om de beugeltjes van de voorspatborden los te draaien. Ik wil de voorschermen er af om overal goed bij te kunnen met de roestpreventie en om de roestschade aan de onderkant van de schermen te repareren.
Gezien de weersverwachtingen moet ik dat maar even snel doen.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als die schermen eraf zijn kan je de boel inderdaad veel beter inspecteren en behandelen (indien nodig).
Citroen!
Dat ‘indien’ kan hier achterwege blijven. Het is een leuke auto die op een aantal punten nog heel goed en hard is, maar op een aantal andere plekken ernstig behoefte heeft aan adequate behandeling van roest en/of herstel van eerder beunwerk met polyester. Voor wat betreft de neus van de auto pak ik dat nu aan in combinatie met het droogleggen van het blok en groot onderhoud.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Leuk project Melchior. Veel succes!
Robert
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
De keienvanger had vandaag de hele dag naast de auto gestaan. Daar lagen nu vanavond twee flinke plassen olie onder. De gelekte olie uit het blok blijkt ondermeer de balkjes van die keienvanger in gelopen te zijn. Heeft daar in elk geval voor roestprotectie gezorgd!
Vanavond even geprobeerd of die tectyltroep ook oplost in lampolie. Dat gebruik ik namelijk in mijn ontvetterbak. Ja hoor, werkt perfect. Even in laten werken en dan veeg je het zomaar weg!
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’