Vol verwachting klopt mijn hart….
Hallo forum!
Ik zal mijzelf eerst even voorstellen: mijn naam is Rob, ik woon in de provincie Groningen (net onder Hoogezand); ben als jochie van een jaar of 8 verliefd geworden op een DS ; begin 1981 resulteerde dit in de aanschaf van een CX 2200 diesel, die me helaas naast een geweldig rijgedrag en comfort ook nogal problemen heeft gegeven door een slechte motor. Niet snel (had ik ook al gelezen in een van de forum berichten), maar ach, dan duurt het toch wat langer voordat je op de plaats van bestemming bent, het is nou niet dat je gillend vanwege het slechte comfort uit de auto holt wanneer aangekomen! (zoals de bereiders van Duitse auto’s…).
Ik mag zelf graag sleutelen, ben met name thuis in elektronica, heb redelijk wat sleutel ervaring doch heb bijvoorbeeld nog nooit een blok uit een auto gehaald. Ik (of eigenlijk wij…) heb een Renault Grand Espace bj 2002 (groot gezin, veel kindertjes, waaronder een tweeling). De Espace doet het, in tegenstelling tot haar reputatie, gelukkig na wat opstart problemen goed.
Naast mijn auto hobby, die ik trouwens weinig meer beoefen daar bij de moderne auto eigenlijk alleen nog maar een computer als gereedschap nodig is, rijdt ik ook al jaren motor, en sleutel voor de rest aan alles wat los en vast zit…
Tja, en zoals zo vaak, het bloed kruipt waar het niet gaan kan; ik zou momenteel graag als 2e auto wederom een CX aanschaffen, zowel omdat ik het gewoon een geweldige auto vind, maar ook omdat ik met name voor de winter een tweede auto wil hebben. Nu heb ik als voorbereiding een aantal dagen mijn luchtijd doorgebracht met het lezen van vele forum berichten….. en dat is dan meteen de meest cruciale fout die iemand kan maken! Want als je al niet een beetje gek bent van een CX (tja, waarom lees je anders de CX forum berichten), dan wordt je het wel! Geweldig!!
Ok, ik heb dus wat op het oog: Groningen, dat betekend (denk ik - ?) garage Timmer in Hoogkerk. Ik zie daar een aantal leuke auto’s: een CX 2000 super uit 1979 met slechts 54000 km (???), en een CX TRD Turbo 1 uit 1985, deze met 275000 km op de teller. De een vind ik wat weinig km’s hebben voor een auto die zo oud is, de ander eigenlijk wat veel. Tja, en dan? Aangezien ik veel beter qua sleutelen overweg kan met benzine motoren, zou ik neigen naar de aanschaf van de eerste. Maaaaar, belasting vrij rijden op diesel (met turbo) is ook niet verkeerd.
Kortom, iedere hulp wordt enorm gewaardeerd. Ik hoop dat ik mijzelf op korte(?) termijn ook mag rekenen tot de selecte groep van CX rijders!























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Leuk dat je voor een CX gaat! Keuze te over zou ik zeggen…..
Alleen…. voor de winter een 2e auto? Je beseft wel dat een CX enorm roestgevoelig is? Zelfs met een fatsoenlijke antiroestbehandeling zou ik een CX niet de hele winter door gebruiken mits je hem niet langer dan een paar jaar wil rijden… Uiteraard kunnen goede voorzorgsmaatregelen en fatsoenlijk onderhoud een boel vertragen, maar een CX zou ik niet direct als winterauto betitelen.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Welkom op het forum! Garage Timmer rekent over het algemeen de hoofdprijs. Je doet waarschijnlijk jezelf te kort door alleen in Groningen te kijken: er zijn genoeg mensen die heel Europa (lees: Z-Frankrijk) bereizen voor de aankoop van een CX. Heb je al bij de andere CX-specialisten in NL gekeken? Bv d’Oro in Utrecht, Citroville in Borculo, van der Laan in Abbenes, etc? En op marktplaats natuurlijk.
Misschien moet je ook beslissen welk type je wil, en dan gericht gaan zoeken. Als je een beetje de tijd neemt staat er genoeg te koop. Het is in ieder geval momenteel echt een kopersmarkt, dus het loont om niet de eerste de beste CX te kopen.


























Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Mischien helpt het bij je zoektoch om je “eisen” of “wensen” op een rij te zetten. En met aan welk budget je zit te denken. Gezien de keuze zal ik het niet alleen bij Timmer laten maar ook verder kijken dan de bovenste 3 provincies!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
25trd schreef:Leuk dat je voor een CX gaat! Keuze te over zou ik zeggen…..
Alleen…. voor de winter een 2e auto? Je beseft wel dat een CX enorm roestgevoelig is? Zelfs met een fatsoenlijke antiroestbehandeling zou ik een CX niet de hele winter door gebruiken mits je hem niet langer dan een paar jaar wil rijden… Uiteraard kunnen goede voorzorgsmaatregelen en fatsoenlijk onderhoud een boel vertragen, maar een CX zou ik niet direct als winterauto betitelen.
Mwooaaa, zolang je de CX goed in het vet houdt zie ik weinig problemen en zal die je echt niet onder de…. wegroesten. Een goede anti-roest behandeling en anti-roest onderhoud is wel noodzakelijk. Voor een Groninger is CX du Nord, net over de grens in Dörpen ook lekker dichtbij. Daat staan vaak meer CX-en dan hij op internet heeft staan. Of misschien heeft Jan Weijer/Cx onderdelenservice nog auto’s in Gasselterboerveen? Dat verbreedt de keuze in het noorden al wat.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
En bij Pasman staat ook vaak wat leuks.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Welkom! Grappig: je verhaal vertoont grote overeenkomsten met dat van mij. Ook tussen 1980-1985 een CX gehad (2000). Was een luxe auto als student zijnde. Ik bezorgde er op zaterdag de post mee en op de universiteit parkeerde ik soms naast de eend van de hoogleraar . Bij mij begon het 10 jaar geleden weer te kriebelen en daar heb ik tot op vandaag geen spijt van. Als tweede auto zou ik met niet blindstaren op de brandstofsoort. Mijn GTIT2 rijd zo 1:8 maar ik tank ongeveer 1x per maand dus de schade is goed te overzien. Wat over de winter is gezegd onderschrijf ik: je oog op een CX laten vallen ‘omdat je een winterauto zoekt’is curieus. Dan denk ik toch meer aan zweedse auto’s (alhoewel dat tegenwoordig toch ook vooral slimme marketing is). Je hebt het geluk dat de crisis nog niet voorbij is: met wat moeite moet je een ‘koopje’ kunnen vinden. Er zijn bezitters waarvoor de hobby toch iets teveel op het gezinsbudget begint te drukken. Ik zou echter niet voor een bodemprijs gaan gezien je situatie: koop een relatief goede (van een echte liefhebber) zodat het sleutelen een leuke hobby blijft. Je betaalt iets meer maar dat verdien je in de tijd dubbel en dwars terug. Succes met zoeken!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
baroen schreef:...Of misschien heeft Jan Weijer/Cx onderdelenservice nog auto’s in Gasselterboerveen? Dat verbreedt de keuze in het noorden al wat.
Citroen Service Weijer
Gasselterboerveen 26
9514 BS Gasselternijveen
Zeker de moeite waard om even bij langs te rijden, al was het alleen al om wat “wijsheden van een ouwe rot uit het vak” op te doen.
Welkom hier, succes met je keuze!
nog een tipje: als je er een beetje kijk op hebt zou ik gaan voor de liefhebber die zijn CX kwijt moet. Met een beetje mensenkennis kan je aardig inschatten wat voor vlees je in de kuip hebt. Bij de specialisten kan je je afvragen of ze de auto’s die ze verkopen door en door kennen. En natuurlijk moeten ook bij hun de schoorsteen roken.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
baroen schreef:25trd schreef:Leuk dat je voor een CX gaat! Keuze te over zou ik zeggen…..
Alleen…. voor de winter een 2e auto? Je beseft wel dat een CX enorm roestgevoelig is? Zelfs met een fatsoenlijke antiroestbehandeling zou ik een CX niet de hele winter door gebruiken mits je hem niet langer dan een paar jaar wil rijden… Uiteraard kunnen goede voorzorgsmaatregelen en fatsoenlijk onderhoud een boel vertragen, maar een CX zou ik niet direct als winterauto betitelen.
Mwooaaa, zolang je de CX goed in het vet houdt zie ik weinig problemen en zal die je echt niet onder de…. wegroesten. Een goede anti-roest behandeling en anti-roest onderhoud is wel noodzakelijk.
Klopt! Het was mij er ook meer om te doen dat de topicstarter zich bewust is van dat feit!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Dank voor de reacties zover!
Ik ben me bewust van de ‘roest gevoeligheid’ van de CX - maar denk inderdaad ook dat indien ik eea goed in de gaten houd en ingrijp indien noodzakelijk het niet meteen fout hoeft te gaan - ben met name geïnteresseerd in een goed uitgangspunt, dus een auto die goed behandeld is tegen roest.
Tja, dat garage Timmer niet de goedkoopste is had ik ook al gehoord, doch ik denk dat bijv. de CX 2000 niet te duur is na vergelijking op internet; deze auto heeft tevens een goede roest behandeling gehad. Vraag me meer af of zo weinig km’s na zoveel jaren niet nadelig is (“stilstand is achteruitgang”).
Ook heb ik wel eens gehoord dat “Timmer-auto’s” technisch wel eens wat minder zouden kunnen zijn - ik vind het met name belangrijk dat de carrosserie goed is, motor problemen heb ik meer verstand van.
Ik wil een 2e auto, zou graag nog eens een CX willen hebben, maar wil die dus wel gaan gebruiken en niet wegzetten achter in de schuur - dan kan ik beter een CX-plaatje als achtergrond op mijn computer instellen! En als ik de vele berichten op dit forum lees, ben ik niet de enige gelukkig, dus moet het wel te doen zijn. Voordeel van een 2e auto is dat ik nog iets heb om op terug te kunnen vallen mocht dat onverhoopt nodig zijn (kan natuurlijk niet altijd, anders was er geen 2e auto nodig…).
Hoi Rob,
Welkom in deze digitale CX-garage. Ik denk, dat je inderdaad een keus moet maken welk type je wil hebben. Daarna kun je gericht zoeken. Volgens mij is elk type CX wel een keer als te koop voorbij gekomen hier. Ik ben benieuwd en zal met interesse je zoektocht volgen. En zodra de CX naar wens er is, hoop ik die een keer te zien op een clubbijeenkomst. Succes !
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Bij Timmer is volgens mij zo langamerhand een andere (lees: meer realistischer) wind aan het waaien. Maar hij heeft wel de reputatie hoog in de boom te zitten met zijn vraagprijzen. Veel auto’s zijn de laatste maanden afgeprijsd. Ik heb gehoord dat dat iets te maken kan hebben met de rolverdeling binnen het bedrijf maar weet daar het fijne ook niet van.
Een wensenlijstje (belastingvrij ja/nee, benzine/diesel/turbodiesel, serie 1/2, berline/break, airco ja/nee) kan helpen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
luigi01 schreef:
...Ook heb ik wel eens gehoord dat “Timmer-auto’s” technisch wel eens wat minder zouden kunnen zijn…
En ik heb de afgelopen jaren nog steeds geen CX bij Timmer vandaan zien komen die niet te duur was en waar niet de hele wereld aan mankeerde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mijn beste CX komt van Borculo. Daarvoor had ik wegwerp CX-en. Erg lage prijs en bij de volgende keuring niet meer de moeite waard om er iets aan te doen. Deze wegwerpers kocht ik bij van Soest in het zuiden van het land. Ooit eentje gekocht, de laatste daar, die wat duurder was en daar probleemloos 7 jaar mee gereden. Op natuurlijk de standaard wear and tear na.
Mocht ik in Nederland een CX zoeken, dan zou ik denk ik eerst naar Borculo gaan, omdat ik daar een goede ervaring heb gehad.
Oja, en een kenner meenemen als je gaat kijken. !





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wat betreft de roestbehandeling: het is eigenlijk het mooiste om een CX te kopen die nog onbehandeld is, zodat je overal het “kale” staal ziet zitten en eventuele roestproblemen niet door dikke lagen tectyl verhuld worden. En dan breng je hem zelf meteen naar Gosliga of zo.