Berlingo MPV, autokrik buigt om.
Elbert.G
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 19-10-2010

Gepost: 24 november 2010 04:22 PM

Als Citroenrijder met 2CV - VISA 11RE - BX en nu Berlingo MPV 1.6i ervaring toch bij de laatst genoemde auto iets nieuws ontdekt.
Het opkrikken van de auto met de bijbehorende krik en op de gemarkeerde plaatsen op de onder-zijrand aangegeven gaat op zich goed. Echter naarmate ik de krik hoger draai, om het wiel los van de grond te krijgen, begint de krik om te buigen. Nu draag ik wel een bril met vari-focus glazen, maar mijn vrouw zonder bril zag het ook duidelijk.
Dit is een ervaring, die ik bij de eerdere citroens nooit heb meegemaakt.
Het nam dusdanige vormen aan, dat ik niet door durfde te gaan om het wiel er af te halen.Jammer, want het leek mij nu juist de tijd om mijn winterbanden voor het eerst zelf te monteren.
Naar mijn mening zijn de auto’s in de loop der jaren steeds zwaarder geworden, maar de kwaliteit van de krik niet verhoogd.
In het instructie-boekje staat dat je alleen bij de gemarkeerde plekken de krik mag plaatsen.
Daar de Berlingo een hoge bodem heeft, past een andere krik(b.v.Ford) er niet onder.
Mijn vragen zijn dus :
1) Hoe is dit probleem van de krik op te lossen ?
2) Welke andere krik met een hoog bereik zou wel geschikt zijn ? Met name omdat in de bovenplaat van de Citroen krik een gleuf zit, waarde bovemrand weer in moet vallen.
3) Op welke andere plaatsen kun je toch een krik veilig onder de auto zetten?
Ik ben wel een beetje lang van stof geweest, maar blij dat ik mijn probleem met andere Citroen rijders kan delen.
Het is mijn eerste kennismaking met het Berlingo-forum en heb mij aangemeld met de naam: ELBERT G.
Graag zie ik reactie’s tegemoet en dank bij voorbaat voor de moeite, die jullie in mijn probleem steken.
Groet van Elbert G.

Profiel  
 
Gepost: 24 november 2010 05:20 PM
  [ # 1 ]

Welkom op dit forum Elbert. Dat de bijgeleverde krik niet stevig genoeg zou zijn is mij in twaalf jaar Berlingo rijden nooit opgevallen, maar zeg nooit nooit natuurlijk. Zou je kunnen preciseren welke kant de krik op buigt? Normaal zou dit dan toch alleen zijdelings kunnen zijn, wat betekent dat de auto niet goed staat gefixeerd in de lengterichting (blokken voor de wielen die op de grond blijven staan bv).

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 24 november 2010 09:28 PM
  [ # 2 ]

Welkom hier!
Heeft u een schaar-krik? Of is het een ander model?
Ik heb met mijn schaar-krik nog geen problemen gehad, maar weet wel dat ik liever de garage-krik pak, dan bijgeleverde krik, want die stelt idd helaas niet veel voor.

Profiel  
 
Elbert.G
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 19-10-2010

Gepost: 25 november 2010 02:48 PM
  [ # 3 ]

Ik dank jullie nu al voor de snelle reactie’s op mijn bericht inzake de autokrik van mijn Berlingo.
Inderdaad wijkt de krik zijdelings naar links uit.
De gemarkeerde plek bij het rechter achterwiel. Ik zie dat als een bruggtje op de balk waar de krik komt wijkt iets af van de andere drie punten.Hier loopt het gedeelte, van de rand, die in het bovenste gedeelte van de krik komt iets schuins weg.
Voor de blokkering van de wielen gebruik ik zelfs 3 blokken en de auto op de handrem en in de versnelling gezet.
Ben ik nu iets duidelijker geweest met mijn uitleg ?
Ik hoor graag nog iets.
Elbert G.

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 25 november 2010 06:30 PM
  [ # 4 ]

Ik werk ook liever met een hydraulische krik dan met zo’n blikken nood ding. Al moet ik ook zeggen dat de krik die bij mijn wagentje hoort prima functioneert. Alleen als je ‘m te vaak gebruikt merk je wel dat hij daar wel van te lijden heeft.
Een garagekrik is misschien wat lomp om onderweg mee te nemen, maar ik vind het zelf wel fijn om een hydraulisch potkrikje achterin de auto te hebben. Daarbij heb ik een paar blokken hout om de goede hoogte te bereiken en de krik ook op wat zachtere ondergrond stevig neer te kunnen zetten.

Profiel  
 
Elbert.G
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 19-10-2010

Gepost: 25 november 2010 09:39 PM
  [ # 5 ]

Dank aan de forumleden o.a. B E R tot de Lingoooo n.a.v. mijn topic over de “kromme krik"van mijn Berlingo.
In het instructieboekje van mijn B. op bladzijde 88 staat precies vermeld,en duidelijker dan ik het kan vertellen, waar de vier krikpunten(op de drempelbalk zijn asangegeven met pijlen).
Inderdaad is de standaard krik van deze auto een schaarkrik.
Door het scharen van deze krik is die natuurlijk gezien de hoogte tussen de bodem van de auto en de grond beter hanteerbaar, dan die bij de standaard(lagere bodems)auto’s.
Toch blijft dan nog mijn vraag :
- Welke ander soort krik(anders dan de schaarkrik) kan bij de Berlingo deze hoogte wel overbruggen ?

- En zo ja ! op welke andere punten is het mogelijk om de Berlingo dan toch op te krikken, zonder gebruik te maken van de 4 gemarkeerde punten op de dwarsbalk. Aangezien deze 4 punten vertikaal zijn aangebracht. En de meeste andere kriks een horizontale vlakke plaat hebben, zonder het gleuf gedeelte van de schaarkrik.

Ik zou het aardig vinden, als er toch nog citroenrijders zijn, die mij over het bovenstaande het een en ander iets wijzer kunnen maken.
Want elke autogarage zal toch bij een bandenwisseling niet met de schaarkrik uit je eigen auto werken ??

Groet van Elbert G. en ik wacht af.
Ook naamloze reacties zijn welkom.

Profiel  
 
Marius
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 03-11-2010

Gepost: 27 november 2010 04:16 PM
  [ # 6 ]

Aldi had vorige week een hydraulisch potkrikje in een stevige plastic box.(10€)
Ik gebruik een balkje wat ik onder de krik leg, daardoor hoef ik niet zover uit te draaien voor de achterwielen, eigenlijk uit m`n 4x4 verleden, waar je vaak de krik wegdrukte en de wagen bleef staan.

Marius

Profiel  
 
Gepost: 27 november 2010 04:25 PM
  [ # 7 ]

Die gleuf zit er slechts in om wegglijden van de krik te voorkomen. Een garage zal altijd gebruik maken van een hydraulische garagekrik waarop een rubber blok ligt.

Een dergelijke krik kun je gewoon onder de krikpunten zetten, maar bijvoorbeeld ook onder de wielophanging zo dicht mogelijk tegen het wiel aan. Voordeel van de laatste methode is dat het wiel in een paar slagen los van de grond is, nadeel is dat bijvoorbeeld bij een achterwiel het wiel niet uit de vering hangt en dus vaak niet uit de wielkuip te halen is.

Profiel  
 
daakhaos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 09-09-2010

Gepost: 03 december 2010 01:04 PM
  [ # 8 ]

Hoi Elbert, ik heb zelf op internet voor iets van 30 euro een hydraulische krik gekocht (zal hier geen reclame maken voor de winkel, mail me evt. even indien interesse). Het is bijna een genot om daarmee je winterbanden te monteren, zo gemakkelijk.

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 03 december 2010 01:16 PM
  [ # 9 ]
graddus schreef:

Die gleuf zit er slechts in om wegglijden van de krik te voorkomen. Een garage zal altijd gebruik maken van een hydraulische garagekrik waarop een rubber blok ligt.Een dergelijke krik kun je gewoon onder de krikpunten zetten,

Hoi Gradus,
Heeft de gleuf in de schaarkrik mogelijk ook de extra functie van extra ondersteuning OP het kokerbalk profiel?
Ik vindt de flens, die onder de kokerbalk zit waar de gleuf overheen valt, best een beetje fragiel als je deze met een garagekrik op krikt.
Begrijp me niet verkeerd; ik gebruik ook altijd een garagekrik met rubber blok op de 4 aangegeven krikpunten.
Maar zoals gezegd, zie ik het profiel soms aardig buigen…
B.v.d.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook