1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
ZX turbo D: aandachtspunten ?
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 23 november 2010 05:16 PM

Na 3 keer een ZX diesel zou ik mezelf nog één keer willen verwennen met een mooie TD, uiteraard weer een 5-deurs. Maar…....... die zijn niet dikgezaaid. Het mooiste is natuurlijk een ZX TD Exclusive, origineel in Frankrijk geleverd, maar die vind je bijna niet en absoluut niet in Nl..
Nu staat er bij mij in de buurt een op het oog mooie Aura TD van ‘96 met niet teveel kilometers te koop. Voordat ik ga kijken: de algemene ZX-aandachtspunten ken ik onderhand wel, maar zijn er specifieke punten/zwakheden van de Turbodiesel ? En al die leuke elektrieke zaken op zo’n Aura (el. ruiten, spiegel, CV), is dat een beetje degelijk ?
.......... of zou ik toch beter kunnen doortuffen met mijn huidige: 320.000 km. en rijdt nog als een trein. Maar ja, 90 pk en wat meer luxe lokt toch wel. Wat is wijs ??

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 november 2010 06:08 PM
  [ # 1 ]

De 1.9TD (XUD9) heeft niet echt noemenswaardige problemen, het zijn de meest betrouwbare diesels.
Als de auto netjes op tijd zijn olie-wissels heeft gehad en niet zichtbaar afgetrapt is, heb je weinig te vrezen. Elektrisch spul op een ZX is verder wel degelijk, is nog allemaal ouderwets zonder tussenkomst van een computer zoals bij een Xsara of Xantia.

Het gevaar zit hem in astronomisch hoge kilometerstand, een 96er met weinig kilometers klinkt te mooi om waar te zijn, de auto is 14 jaar oud. Het terug draaien van tellers is nog altijd lucratief, zeker bij diesels.

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 23 november 2010 06:36 PM
  [ # 2 ]

Hij heeft bijna 270 k. gereden; vind ik meevallen, maar is niet onrealistisch bij dit bouwjaar.

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
APvD
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 05-09-2009

Gepost: 23 november 2010 08:07 PM
  [ # 3 ]

Mijn mooie trouwe 16v is inmiddels een respectabele 18 jaren (en bijna één maand) jong, en ik heb nog geen enkele keer gemier gehad met de electronica zelf. Wel is t zo dat de raammechanieken (altijd rechts op de een of andere manier) op een gegeven moment gaar zijn. Spiegel, centrale vergrendeling, het werkt allemaal nog zoals het hoord. Dus daar zou ik niet wakker over liggen. Mocht er wel een cpv motor oid defect zijn, of een raammechaniek of een plip ontvanger, dan is het allemaal kinderlijk eenvoudig te vervangen, en met een beetje zoeken vind je de onderdelen ook nog best schappelijk zo her en der.

Het enige wat ik heb gehad is de stekker op de thermostaat. Deze was bij mij zo ver gecorrodeerd dat ik de stekker afgeknipt heb en er gewone geisoleerde kabelschoentjes voor in de plaats heb gezet daar de dame het niet zo leuk vond in de zomer, zonder inslaande koeling.

Dus ik zeg, gaan met die banana , ehhm, excuus, ZX, want 14 jaar, dat gaat nog best een poosje mee dacht ik zo!

Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 november 2010 11:18 AM
  [ # 4 ]
GerbenZX schreef:

Hij heeft bijna 270 k. gereden; vind ik meevallen, maar is niet onrealistisch bij dit bouwjaar.

Vind ik nog steeds te weinig voor een diesel, dat is net geen 20K per jaar.
De ZX TD is zwaarder dan de ongeblazen diesel, dus ook een klasse hoger in de belasting, daarmee moet je toch echt wel meer dan 20K per jaar rijden om het eruit te halen.

Zoek maar op Martkplaats, de meeste diesels uit 2000 hebben meer kilometers.

Zonder een controle van de NAP en onderhoudsboekje, blijf ik het dubieus weinig kilometers vinden.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 november 2010 03:43 PM
  [ # 5 ]

In Frankrijk kun je ze idd zonder veel moeite vinden. Heel erg duur zijn ze ook niet en je hebt in ZX land dan idd iets aparts.

Alcantre bekleding en 4 gaats monte carlo velgen…

en uiteraard… het exclusive label op de lak.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 november 2010 06:17 PM
  [ # 6 ]

En vervolgens de kosten voor het invoeren gaan betalen, kenteken, BPM, etc.
Voor een diesel is dat niet echt interessant, en de diesels met weinig kilomters in Frankrijk zijn ook goed aan de prijs. Voor hetzelfde geld kun je een jongere Citroen diesel kopen in NL, met meer luxe, denk aan een Xantia of Xsara HDI.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 november 2010 06:23 PM
  [ # 7 ]

Kan allemaal wel zijn, maar TS geeft aan dat hij graag een ZX TD wil en dan het liefste in de exclusive versie… Die kom je dus niet in NL tegen en zul je in Frankrijk moeten halen. Invoerkosten etc zijn alles bij elkaar misschien 2-300 euro.

Goed aan de prijs is een relatief begrip. Wat jij duur vind is volgens een ander een spotprijs… Zoek je een auto voor 200 euro dan kun je sowieso wel stoppen met praten over een TD en zeker in die uitvoering.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 november 2010 06:31 PM
  [ # 8 ]

TS zegt niet dat hij graag in Frankrijk wil shoppen en invoeren, dat zeg jij.

Voor 2 a 300 euro red je het echt niet hoor voor een DIESEL !!!
Heb vorig jaar al zitten kijken naar de kosten voor het invoeren van een diesel, alleen al aan BPM ben je c.a. 600 euro kwijt, die is voor een diesel een stuk hoger.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 24 november 2010 06:35 PM
  [ # 9 ]

Lezen chef, ik zeg niet dat hij in Frankrijk wil shoppen. Ik zeg dat je ze daar kunt krijgen. Ik zie nergens een budget dus ik geef enkel aan waar hij ze kan vinden in de door hem het liefst gewenste versie.

Verder zeg ik niet dat je een diesel kunt krijgen voor 2-300 euro, dat is wat jij leest, maar wat er niet staat…

Voor een xm v6 was ik 250 euro invoer kwijt, dus we3llicht moet je ook opnieuw je 600 bereken.

Verder stop ik de discussie want daar vraagt TS niet om maar jij en daar heb ik geen trek in.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 november 2010 06:47 PM
  [ # 10 ]

Dat hok van jouw is ook ouder en rijd op benzine, voor een DIESEL ben je echt meer kwijt aan BPM.

Je heb geen trek in een discussie omdat je gewoon weet dat je geen gelijk heb en zult krijgen.

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 24 november 2010 07:08 PM
  [ # 11 ]

Heren, heren…....
Zo’n Exclusive is meer een droom, maar als de hele kleine kans zich voordoet dat ik er een vind (ze staan wel eens op Leboncoin (http://www.leboncoin.fr/voitures/142764112.htm?ca=19_s ), dan zal ik me zeker verdiepen in alle invoerperikelen en het serieus overwegen. Voor een mooi en goed exemplaar (die van de advertentie vind ik dubieus, alhoewel weinig km’s) zou ik alles met alles best 2.500 euri overhebben.
Maar goed, ik ga eerst eens kijken naar de Aura TD hier in de buurt; kijken of ik morgen even gelegenheid heb…..

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 25 november 2010 09:48 AM
  [ # 12 ]

Uitgaande van de duurste TD die in NL in 1997 leverbaar was, kom ik op een bpm van nog geen 200 euro, zie link

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 25 november 2010 11:30 AM
  [ # 13 ]

I rest my case…  whistle

BPM word immers berekend over de aanschaf prijs die bij aanschaf nieuw van toepassing was verminderd met de leeftijd… daar staat diesel of benzine geheel buiten.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 november 2010 12:20 PM
  [ # 14 ]

Ehhh… er bestaat toch een “straf” BPM voor diesels?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 25 november 2010 12:37 PM
  [ # 15 ]

hmm, dat zou de eerste keer zijn dat ik ervan hoor….. daarmee wil ik niet zeggen dat het niet kan bestaan! de website van autoweek houdt daar in ieder geval geen rekening mee, anyone?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook