Ik heb al meerder topics over hydrauliek gelezen, maar heb toch nog enkele vragen gezien de specifieke omstandigheden.
Ik heb enkele maanden een Xantia break 1.8 X1. Ik had de auto oorspronkelijk voor de zomer gekocht, maar hij beviel zo goed dat ik er nog wel mee naar de Alpen wil rijden. Daarom heb ik hem gisteren APK laten keuren en een remleiding laten vervangen. Het viel me op dat toen ze de auto van de brug afreden (had volledig uitgeveerd op de blokken gestaan) de achterkant heel langzaam na heel veel gas pas omhoog kwam (dit was voor de reparatie). De hele zomer kwam de achterkant soms wel langzaam, maar wel binnen een halve minuut, omhoog. Nu ging ik vandaag velgen halen voor winterbanden en kwam de achterkant helemaal niet omhoog.
Nu vraag ik me af kan er een verband zijn tussen het vervangen van een remleiding voor (alle LMH vloeistof liep er uit volgens de monteur) en het niet meer omhoog komen van de achterkant of dat een verband kan zijn tussen het volledig uitveren en niet meer omhoog van de achterkant. Het vroor vannacht ook voor het eerst trouwens.
Ik ben niet bij een Citroën garage geweest voor de APK. Is er misschien een ontluchtingstrucje, of moet ik voorraadbollen e.d. gaan vervangen. In de zomer tikte de pomp af en toe bij het wegrijden enkele keren.
Ik denk dat het fameuze stangetje van de hoogteregelaar achter het heeft begeven.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
zit er genoeg lhm op?
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Ja, genoeg LHM.
Ik heb op het Xantiaclub forum al een paar ideeën opgedaan.
Ga morgen het plastic stangetje controleren (verwacht niet dat dit het probleem is, aangezien hij ook niet handmatig omhoog wil) en ik ga via de remontluchtingnippels het LHM systeem is goed doorspoelen.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hier nog een linkje naar de makkelijkste methode voor hoogteregelaarreiniging. Je zal er in ieder geval een heel eind mee komen.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/167095/
halfgaar schreef:zit er genoeg lhm op?
OP?
Ik heb hem net opgekrikt, het plastic palletje zit er nog(inclusief tireps van de vorige eigenaar), maar het stalen palletje is wel gebroken. Zoals ik even snel kon zien zit dit palletje met een beugel vast op de stabilasatorstang en zou ik dit moeten kunnen vervangen (wel naar veel roest).
Helaas heeft er vanochtend een extra probleem voorgedaan, het remmen wordt steeds minder. Ik hoop dat dit samenhangt met het niet werken van de hoogteregelaar (troep in het LHM systeem). Dus nu maar eerst spoelen en kijken of dat verbeterd voor dat ik met bovenstaande bezig ga.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je achter geen vering hebt, en dus geen druk achter, heb je ook geen remdruk achter.
Citroen!
Dat klinkt logisch, maar ik had gisteren wel rem, maar geen vering. Daarna heb ik er extra LHM ingegooid en geprobeerd te gymnastieken. Mijn hypothese is dat er troep vanuit de hoogteregelaarachter in het remsysteem is gekomen.
Die druk achter is inderdaad een probleem. Met ontluchten spuit voor de LHM er uit en achter druppelt hij maar heel langzaam. Verstopping dus ergens, want hij lekt niet.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. Als ie achter niet omhoog komt krijgen de achterremmen ook geen druk. Dus, eerst het omhoog-kom-probleem oplossen en DAN pas ontluchten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
waterman schreef:Nee. Als ie achter niet omhoog komt krijgen de achterremmen ook geen druk. Dus, eerst het omhoog-kom-probleem oplossen en DAN pas ontluchten.
Als je achter doorspoelt met behulp van ontluchten dan spoel je met een beetje mazzel toch ook je hoogteregelaar door?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, maar er is mechanisch iets niet in orde. Ontluchten doe je in de hoogste stand, maar dan moet ie wel in die stand willen gaan natuurlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Mechanisch? Wat blijft er nog over naast het palletje voor de automatische hoogteregeling? Zou de verbinding met de hendel in het interieur stuk zijn?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De handel van binnen werkt niet direct op de HR meen ik mij te herinneren. De handel drukt tegen het mechaniek aan, en dat mechaniek werkt nu volgens mij niet goed op de auto van de ts.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De stang tussen de hoogteregelaarschuif en de hoogteregelaar achter is in orde. Het mechanisme onder de hoogteregelaar (veer en 3 standen). Ik ga nu kijken of ik het stalen afgebroken palletje op een of andere manier op een andere stand kan krijgen en kijken of ik dan wel remdruk heb.
LHM was trouwens zeer smering donker groen met drap.Vorige eigenaar heeft daar ook niks mee gedaan volgens onderhoudsrekeningen overzicht.