hallo allemaal, ik ben dus sleurhut ben 15 jaar en al een paar jaar modelbouwer inmiddels en groot citroen fan. Ik probeer de meeste oudere citroens te bouwen als kit.
Mijn eerste citroen model was een 1/43 traction avant van heller (11cv dacht ik). Hierna volgde een 2cv6 van heller, deze is zwaar verbouwd, het dak is eruit gezaagd en heeft plaats gemaakt voor een open dakje, de motor is aangepakt en het chassis is extra gedetailleerd. kofferklep is er ook uitgesneden om daar een kofferbakje te maken:
meer foto’s en het hele bouwverslag zijn te vinden op 2cvforum.nl.
daarna ben ik begonnen met een 1/43 heller ribbelkap ombouw, deze is nog niet af, dit is een duobouw samen met een ander forumlid die er een pickupje van maakt. Ik heb er een fourgonnette van gemaakt. is nog lang niet klaar. alles wat wit is is zelfbouw:
Nouja en een ds vind ik ook een prachtige auto, helaas is er maar 1 merk wat deze maakt: heller again. heller staat bekend om zijn slechte pasvorm en verkeerde maatvoering soms. deze ds is schaal 1/16 en is een van de ergsten. niet erg ik ben inmiddels wel wat gewend (oude mallen die al ruim 20 jaar oud zijn en dus helemaal aangetast door het gebruik).
de kit zelf is niet zo heel erg bijzonder, de detaillering is redelijk, de deuren gaan open en de motorkap. Voor de rest niks bijzonders. Maar omdat de deuren open kunnen is er dus ook veel plaats voor extra detail in oa deurpanelen en dashboard, bvb werkende raamslingertjes (ruimte zat in de deuren heb ik al gezien, zijn gewoon leeg vanbinnen, zat plaats voor een overbrenging.
het probleem is dat ik zelf geen DS19 voor de deur heb staan en dus niet al te veel details kan zien, het motorblok is het lastigst ivm detaillering, kan namelijk geen enkele foto vinden van een schoon blokje buiten de auto.
updates zullen spoedig volgen
mvg
sleurhut
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooie modellen en welkom hier!
Citroen!
Zo, jij hebt talent…..!
Als je een beetje rondzoekt op internet zul je genoeg foto’s van een DS-motor vinden.
Op deze site bijvoorbeeld staan veel foto’s, genomen tijdens het restaureren van diverse DSen.
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
thnx voor de reacties! Op marktplaats staat trouwens mijn kit maar dan als rode cabriolet, sla je slag ze zijn zeer zeldzaam en zullen ook wel redelijk wat moeten kosten, gebruiker heet molenaar.
thnx voor de site staat erg veel goede info op, het blokje staat inmiddels in de primer en het kleurtje groen is gemixt. blaas hem tzt wel groen met de airbrush.
mvg
sleurhut
Totaal aantal Berichten: 432
Geregistreerd: 11-12-2008
- BX 16 TZI Custom
- Berlingo 1.6i 16V Multispace
- BX 19 TRI
Ik wou dat ik het geduld had zoiets moois te maken!
Ziet er heel sjiek uit. Je zou eens naar een forum meeting moeten komen.
Ik produceer altijd films van Citroen meetings en touritten.
Ook weer een hobby apart!
Veel succes met je modelbouw, en hopelijk tot ziens op een meeting!
———————————————————————————————————-
Citroën Fotocollectie Digitaal & Analoog
———————————————————————————————————-
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Zo’n DS19 1 op 16 van Heller heb ik hier ook nog op zolder liggen.
Ben er ooit mee begonnen. ( rond 1990 vermoed ik?)
Verder dan het verven van de banken ben ik niet gekomen denk ik.
Jeroen
t lijkt me wel tijd voor een update
dit zijn 2 losse remklauwen met remblokken er nog in,
nou de klauwen uit de kit kloppen wel in de grote lijn alleen missen o.a. de 2 veren en de hevels. remblokken zijn er ook niet das gewoon een gat waar de schijf in moet.
dus even 2 veren gedraaid, staafjes op de klauwen maken en veren eromheen, de hevels liggen te drogen en komen er later op:
motorblok had ik al groen gekwast alleen beviel me niet, is nu weer grijs dus, hier een foto van hoe die was met de kleur erop en in de wagen geplaatst:
had wel heel veel tape nodig, de pasvorm is te slecht:
hmm dat lijkt redelijk he? behalve op het punt waar die gaat schanieren…
buiging van de deur en body is niet hetzelfde, als die vooraan goed aansluit staat die achteraan iets open.
motorkap past dus ook al niet, en de spatborden zitten al zo strak mogelijk erop dus dit is blijkbaar normaal
tot de volgende update!
sleurhut
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Even veren draaien? Kunnen die ook echt veren, of zien ze er uit als veren (ook dan: Knap gedaan)?
Citroen!
Ja ze veren echt, hier alleen niet omdat het anders een heel zwak geheel word en je toch nooit ver genoeg de motorruimte in kan bij zo’n model om ze ook echt in te drukken. het rempedaal gaat wel scharnieren omdat de deur gewoon open is en je hem dus in kan drukken.
thnx voor de reactie!
mvg
sleurhut
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoe maak je die veren?
Citroen!
in dit geval is het gewoon 1 adertje uit een stukje elektriciteitsdraad . gewoon mantel strippen en dan afknippen, 1 lange ader eruit trekken en die dan weer uit mekaar trekken tot losse draadjes (je weet wel die echt hele dunne) dan pak je een naald. klemt die vast en wikkeld het eromheen, af en toe even goed tegen mekaar drukken, als die lang genoeg is van de naald afschuiven, beetje superlijm op de laatste wikkeling zodat die niet uitrekt en dan erop lijmen. ditzelfde kun je ook doen met een stuk verenstaal, dan veert het nog veel beter. maar aangezien hier geen kracht opkomt hoeft dat niet. Hij veert heel iets nu niet echt heel veel trekkracht
heb wel ergens een foto van het proces.
sleurhut
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi werk! Foto’s? Altijd welkom…
Citroen!
hier wat foto’s van mijn 2cv nu die helemaal af is, deurklink kwam loszetten tijdens de fotoshoot en dat witte onder de motorkap is ook weg nu:
de DS vordert zeer traag, alles moet aangepast worden wil je iets goed laten aansluiten. volgende update zal even duren.
vg sleurhut
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Pfoe…respect! Heel mooi!!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zeker! Mooi werk!
Citroen!
Echt RESPECT voor zo’n mooi werk. Echt TOP!!!
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95