




Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Eensch!!
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Ik zie dit draadje nu pas, met een discussie over Yellow top accus
Kan alleen maar bevestigen dat dit een accu is die zijn geld dubbel en dwars waard is, een uurtje of 2 je lampen laten branden is geen probleem. In mijn Xantia TD, zit deze accu, overgezet uit mijn vorige Xantia, inmiddels ruim 6 jaar en 260K verder.










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Ja, daar lijkt het wel op. Maar dat is helaas niet het enige probleem. De reserve accu is na een dag of vijf stilstaan volledig leeggetrokken (0,5v!). Ergens lekt iets…














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de dynamo stuk is kan dat wel gebeuren. Een gare diodebrug lijkt me waarschijnlijk in dit geval. ergo: begin nou eens met die dyamo te laten nazien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
waterman schreef:Als de dynamo stuk is kan dat wel gebeuren. Een gare diodebrug lijkt me waarschijnlijk in dit geval. ergo: begin nou eens met die dyamo te laten nazien.
Nou, na enige vertraging (rotweer, pekel, gebroken ribben) dynamo goed doorgemeten. En ja hoor! Niet goed. Binnenkort een nieuwe en dan weer lekker rijden!





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
erikkuiper schreef:zwaardere accu’s zijn nooit verkeerd, van de andere kant moet je ook niet overdrijven.
als op dezelfde plaats als de originele een iets zwaardere past zou ik dat doen.Bij een accu worden 3 getallen opgegeven: spanning (in dit geval 12 volt), opslagcappaciteit in Ah (bijv een 60 Ah accu kan in theorie gedurende 1 uur een stroom van 60 Ampere leveren) en de maximale piekstroom in A (Ampere).
Over de piekstroom wordt normaal gesproken niet zoveel geschreven in de boekjes, maar het zou in jouw geval best kunnen zijn dat de accu een stroom van 300 Ampere moet kunnen leveren.
wendela schreef:een te zware accu krijgt een te kleine dynamo weer niet helemaal vol. ook een gedachte. niet altijd even goed hoor, een te zware accu.
Nu heb ik toch nog vragen…..... Ik heb al een nieuwe maar toch…......
* Waaraan kan je eigenlijk zien of een accu geschikt is voor je CX?
Want de een neemt een accu van 480EN en de ander weer voor 610EN voor een benzine. Moet toch ergens aan te zien zijn?
* Er staat 55Ah of 70Ah op een accu, dat is wat hij kan leveren per uur.
Maar is dat dan ook een indicatie van de accu als laadstroom opneemt? Of is dit een verkeerde redenatie?
* Ben er ook achter gekomen dat er 2 soorten dynamo’s zijn, van een laadstroom van 65[A] en 80[A].
Is 60[A] voor benzine en de 80[A] voor diesel? Iin mijn TRS zal wel een 65[A] zitten, en dan kom ik eigenlijk weer bij vraag 1…....








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ojee accu’s en oude accu’s dat is toch wel een verhaal apart. Eigenlijk hebben we met onze CX’en sowieso een probleem. Dat probleem zit hem in het feit dat de tegenwoordige accu’s van het type calcium-calcium zijn. Een lood-calcium accu is eigenlijk niet meer te verkrijgen. En dat is eigenlijk het type accu wat het beste in onze auto’s past.
Wat is er aan de hand? Het probleem zit eigenlijk vooral in de laad cyclus. Dynamo’s van oude auto’s zoals de CX halen soms maar ternauwernood de 14 Volt. Daarnaast zit er geen energie-management in onze mobielen…... Waarom dan een probleem?
Dit soort calcium-calcium accu’s hebben de nare eigenschap dat ze eigenlijk zo nu en dan met 15 volt geladen moeten worden. Gebeurt dit niet dan sulfateren de platen met als gevolg dat de capaciteit afneemt. Zeker wanneer ze een keer ontladen worden, krijgen deze accu’s al een enorme optater. Ook is het zo dat deze accu’s eigenlijk altijd vol moeten zijn en dus ook met een hogere laadstroom geladen moeten worden. 15 Volt is eigenlijk ideaal. Gebeurt dit allemaal niet dan kunnen deze accu’s binnen zeer korte termijn overleden zijn.
Moderne auto’s hebben vaak een energie-management systeem en de moderne laadsystemen zijn hier op afgestemd en laden met een hoger voltage, hier ontstaan deze problemen dus niet.
Nog groter wordt het probleem als er veel korte ritjes gereden worden op onregelmatige basis.
Toch zijn er wel mogelijkheden om de levensduur te verlengen, als je een goede accu lader koopt en één keer per maand de accu een keer goed oplaad met zo’n lader dan verleng je de levensduur al enorm.
Het sulfateren wordt dan namelijk tegengegaan. Bij een goede automaterialenhandel zijn dit soort laders te krijgen.
Een andere optie is om toch op zoek te gaan naar een lood-calcium accu. Dit zal geen gemakkelijke opgave zijn. Het bedrijf waar ik werk laat deze accu’s speciaal voor ons soort auto’s maken en monteert ze ook maar dan moet je wel eerst pech krijgen
De reden hiervoor is dat we met oude auto’s teveel garantiegevallen kregen met calcium-calcium accu’s in combinatie met oudere auto’s.
Ik heb sinds een half jaar ook weer zo’n kloteding (calcium-calcium) in m’n auto (nr 3 in 5 jaar) en de volgende keer gaat er dus gewoon een zogenaamde classic-accu die ik via m’n werkgever ga bemachtigen. Voor het calcium-calcium tijdperk kon ik gewoon 5/6 jaar met een accu doen. Nu haal ik de 3 jaar niet eens met een Varta…...
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
CEE-IKS schreef:Dit soort calcium-calcium accu’s hebben de nare eigenschap dat ze eigenlijk zo nu en dan met 15 volt geladen moeten worden. Gebeurt dit niet dan sulfateren de platen met als gevolg dat de capaciteit afneemt.
Mijn trax heeft een losse spanningsregelaar. Daar heb ik recent een elektronische in gezet en deze laadt volgens mijn digitale metertje meestal met 14,6 volt, maar soms ook een tijdje met 15,0 volt. Een goede, ouderwetse dynamo kan makkelijk 20v bij 40 ampères leveren.
Kan je niet beter investeren in een nieuwe spanningregelaar die bij de auto pas, dan iedere keer een andere accu te kopen?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
In een CX 22trs kan prima iets van een 72 ah accu. Maakt niet uit welke dynamo je hebt.
Is je dynamo stuk, neem de zwaarste. Het is wat onderbemeten bij de cx. Zeker bij prestige automaat.
Een veel te grote accu is inderdaar niet goed. Bijvoorbeeld in een eend hoort 36ah accu, beste is 44ah.
Als je daar nu een 120ah accu in doet dan gaat het dynamotje het echt heel zwaar krijgen bij lege accu.
Als een auto rijdt moet de spanning ong 14,4 volt zijn. Haalt ie dat niet is er iets niet goed. Ook bij een CX.
20 volt is zeker niet goed, dat mag nooit! gaat alles stuk. Je regelaar is dan defect.
ALs een auto stilstaat voor zeg een dag of twee dagen dan moet de accu spanning 12,6volt zijn.
Veel hoger komt gelukkig zelden voor, want dan laad ie dus met 20 volt, en gaat alles stuk.
Lager bijvoorbeel 12,2 volt ook niet goed.
Bedankt voor de tip met die andere accu typen dat klinkt goed! Mijn mehari staat wel eens half jaar stil zo slecht voor de accu.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Ik heb 1 1/2 jaar geleden in mijn 2500IE een acccu gezet van 70 amp met een piek van 720. Daarmee werkt het prima. De laadproblemen (zie eders op dit forum) lagen louter aan de dynamo.
Succes!











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Met interesse las ik de bijdrage van Cee Iks. Ook mijn ervaring is dat een moderne accu eigenlijk niet geschikt is voor oldtimers, zeker als deze niet dagelijks worden gebruikt.
Mijn probleem zit ‘m nm ook in de zelfontlading. Na een maand stilstand is de accu leeg.
Voor mijn Defender heb ik nu een semi tractie accu gekocht met een lage zelfontlading.
Ik weet niet of dit nu de accu’s zijn die Cee Iks bedoelt. Op zich is de verkrijgbarheid van deze accu ‘s wel redelijk goed. Niet via de Quik Fit maar wel via een specialist.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Hoi
Ik heb al 2 jaar een Yuasa accu van 45 amp in mijn 25gti, ook na een paar maanden stilstand gewoon starten, ik haal de wel de accu los als ik hem langere tijd niet gebruik. Een grotere accu krijg ik er ook bijna niet ingefrot moet ik zeggen, zeker nu nog lastiger met airco erbij.
Goede raad is voorraad





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Volgens mij is een moderne accu gewoon helemaal prima hoor. Je verwacht toch ook dat je je nieuwe BMW een maand kan laten staan als je toevallig met het vliegtuig op vakantie bent en dat-ie daarna nog start? Ik heb er anderhalf jaar geleden een gel-accu van de Halfords ingezet en die doet het perfect.





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Misschien is het zinvol om de gebruikers ervaringen in een draadje te vermelden. Hoeveel km’s, soort accu en het gemiddelde gebruik. Wat de min + pluspunten zijn van het type accu.
Het zijn toch items die je niet elke dag wisselt, dus ervaringen over de accu die overleden is zijn welkom. In die van mij zat nog een Franse accu, dus ik begin nu met een schone lei
CEE-IKS schreef:Ojee accu’s en oude accu’s dat is toch wel een verhaal apart. Eigenlijk hebben we met onze CX’en sowieso een probleem. Dat probleem zit hem in het feit dat de tegenwoordige accu’s van het type calcium-calcium zijn. Een lood-calcium accu is eigenlijk niet meer te verkrijgen. En dat is eigenlijk het type accu wat het beste in onze auto’s past.
Wat is er aan de hand? Het probleem zit eigenlijk vooral in de laad cyclus. Dynamo’s van oude auto’s zoals de CX halen soms maar ternauwernood de 14 Volt. Daarnaast zit er geen energie-management in onze mobielen…... Waarom dan een probleem?
Dit soort calcium-calcium accu’s hebben de nare eigenschap dat ze eigenlijk zo nu en dan met 15 volt geladen moeten worden. Gebeurt dit niet dan sulfateren de platen met als gevolg dat de capaciteit afneemt. Zeker wanneer ze een keer ontladen worden, krijgen deze accu’s al een enorme optater. Ook is het zo dat deze accu’s eigenlijk altijd vol moeten zijn en dus ook met een hogere laadstroom geladen moeten worden. 15 Volt is eigenlijk ideaal. Gebeurt dit allemaal niet dan kunnen deze accu’s binnen zeer korte termijn overleden zijn.
Moderne auto’s hebben vaak een energie-management systeem en de moderne laadsystemen zijn hier op afgestemd en laden met een hoger voltage, hier ontstaan deze problemen dus niet.
Nog groter wordt het probleem als er veel korte ritjes gereden worden op onregelmatige basis.
Toch zijn er wel mogelijkheden om de levensduur te verlengen, als je een goede accu lader koopt en één keer per maand de accu een keer goed oplaad met zo’n lader dan verleng je de levensduur al enorm.
Het sulfateren wordt dan namelijk tegengegaan. Bij een goede automaterialenhandel zijn dit soort laders te krijgen.Een andere optie is om toch op zoek te gaan naar een lood-calcium accu. Dit zal geen gemakkelijke opgave zijn. Het bedrijf waar ik werk laat deze accu’s speciaal voor ons soort auto’s maken en monteert ze ook maar dan moet je wel eerst pech krijgen
![]()
De reden hiervoor is dat we met oude auto’s teveel garantiegevallen kregen met calcium-calcium accu’s in combinatie met oudere auto’s.Ik heb sinds een half jaar ook weer zo’n kloteding (calcium-calcium) in m’n auto (nr 3 in 5 jaar) en de volgende keer gaat er dus gewoon een zogenaamde classic-accu die ik via m’n werkgever ga bemachtigen. Voor het calcium-calcium tijdperk kon ik gewoon 5/6 jaar met een accu doen. Nu haal ik de 3 jaar niet eens met een Varta…...
bedoel je zoiets http://www.awaccu.nl/product/152-auto-accu-startaccu-58827-onderhoudsvrije-lood-calcium-accu-12v-88ah
gr,joost