14 van de 32
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »

Brian’s V6 Break: Raammechaniek stuk - gefixt
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 november 2010 11:38 PM
  [ # 196 ]

Stappenmotor had ik er vanochtend in 25 minuten uit en na schoonmaken in 10-15 minuten er weer in. Viel me niets tegen voor bij een V6. Verder de motor nog niet gestart en warm laten lopen, dus of de hele exercitie heeft geholpen weet ik nog niet.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 27 november 2010 02:11 PM
  [ # 197 ]

Helaas, heeft het schoonmaken niet geholpen. Vanochtend weer een iets te hoog stationair toerental, of een stationair toerental dat heen weer schommelde tussen de 1400-1600 rpm.
Het gekke is, dat als ik gewoon rijd, dan afrem, dan zakt het stationair tot ongeveer 1000 rpm, maar als ik stilstaand een beetje gas geef, tot zeg 1800-2000 rpm, dan gaat het toerental daarna schommelen.
Zoals ik al eerder meldde heb ik hier last van sinds ik vorige week de winterbanden eronder heb gedaan en de achterremmen heb ontlucht. Het enige wat er mee te maken zou kunnen hebben, maar ik weet nog niet hoe, is dat bij het ontluchten mijn zoontje per ongeluk even op het gaspedaal trapte in laats van op de rem. Daardoor ging heel even het toerental omhoog. Ik snap alleen niet hoe dit een oorzaak kan zijn van het gerommel met het stationaire toerental.

Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 27 november 2010 02:49 PM
  [ # 198 ]

Nog even verder onderzoek gedaan:
1. Toevoerslang van de stappenmotor losgehaald, zodat ik in de stappenmotor kon kijken. Het stationair toerental was wat lager (maar nog steeds iets te hoog), maar na gasgeven ging die wel weer hunten rond de 1500. Als ik de klep in de stappenmotor iets verder openduwde met een schroevendraaier, ging uiteraard het toerental omhoog, en na loslaten zakte die weer mooi terug. De stappenmotor lijkt dus goed. Testen met een ruilexemplaar is natuurlijk altijd nog goed om te doen.

2. Vervolgens even aan de gaskabel getrokken, toerental omhoog en weer hunten rond de 1500, in de stappenmotor zie ik op dat moment de klep een heel klein beetje bewegen. De ECU probeert dus wel het toerental bij te regelen, maar pas na een keer of vijf gehunt te hebben, zakt het toerental vervolgens, maar blijft op een te hoof toerental hangen.

Wat ik al vanaf het begin heb is dat bij het starten het toerental initieel naar een kleine 2000rpm gaat, en dan meteen, in stapjes, terugzakt. Volgens mij hoort dat zo, gezien de werking van de stappenmotor: Bij het starten helemaal open, en dan dichtdraaien tot het gewenste stationair toerental. Maar ik vermeld het toch maar even.

De Lexia heb ik vanavond pas weer tot mijn beschikking, dus die heb ik er nog niet aan kunnen hangen.

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3440

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 27 november 2010 02:50 PM
  [ # 199 ]

Dit klinkt toch wel erg naar de zgn stappenmotor, het ding dat je juist hebt schoongemaakt: zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/208677/

Ik heb er een opengemaakt, het blijkt helemaal geen stappenmotor te zijn, maar een gewoon elektromotortje met permanentmagneten als veld en een collector met maar vier lamellen. De driepolige aansluiting is rechtsom, min en linksom.
Het motormanagement laat dat ding open en dicht draaien naar behoefte, ik weet niet op welke waarde de terugkoppeling is gebaseerd. De “stappenmotor” voegt meer of minder lucht toe om het stationaire toerental te regelen. Als de draaiklep in het huis (met de twee slangaansluitingen) niet goed sluit of stroef loopt gaat het dus mis.
Met een schroevedraaiertje kan je de klep bewegen, dat moet heel licht gaan. Aan de uitgang kan je zien of hij dicht is. Blazen met de mond geeft best een indicatie of het ding goed sluit.
Heb je hem wel met de pijl naar beneden gemonteerd?

Zelf heb ik de bevestiging weggelaten, hij zit nu alleen aan de slangen vast en dat gaat prima. Scheelt veel sleutelwerk.
Ik heb er twee, beiden schoongemaakt, de ene geeft het gedonder dat jij beschrijft, de andere niet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 27 november 2010 04:19 PM
  [ # 200 ]

Ja, dat draadje had ik al gezien.

De draaiklep beweegt heel soepeltjes, maar toch ga ik maar eens op zoek naar een vervangend axemplaar. Al is het maar om de stappenmotor uit te schakelen als oorzaak.

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1432

- XM TCT
Gepost: 27 november 2010 09:00 PM
  [ # 201 ]

het blijkt helemaal geen stappenmotor te zijn, maar een gewoon elektromotortje met permanentmagneten als veld en een collector met maar vier lamellen.

Laughing
Da`s dus een stappenmotor Jan .

Je hebt geen foutmeldingen van sensoren die je stappenmotor aansturen?
Wat kan is dat door het indrukken van `t gaspedaal je puter is ontregeld .
Ik zou `em even 10 minuutjes van de accu afgooien en `em daarna rustig stationair laten lopen een tijdje , kijken wat ìe doet .
Evt. een ritje er achteraan van 20 minuten.
Succes.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 27 november 2010 11:03 PM
  [ # 202 ]

De Lexia ligt klaar voor morgen, evenals een ruil-stappenmotor. Morgen dus weer wat te doen in de kou.

Profiel  

Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1649

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 28 november 2010 01:37 PM
  [ # 203 ]

Hou er ook rekening mee met het inleren van de stappenmotor (duurt ongev 20 tot 30min.)na het loshalen van de stekker of het wissen van een storing. Gedurende de 20-30min kan het stationair toerental van hoog naar heel laag schieten en ertussen in regelen, uiteindelijk regelt die goed af. Je zult dit vast wel weten, maar toch nog ff erbij vermelden Wink.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 28 november 2010 03:17 PM
  [ # 204 ]

De ruil-stappenmotor die ik heb heeft een ander onderdeelnummer, het blijkt dat V6-en van vóór 2 juli 1990 (orga 4984) een andere stappenmotor hebben. Weet iemand het verschil en of ze uitwisselbaar zijn?

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten

Gepost: 28 november 2010 04:34 PM
  [ # 205 ]

Dirk de Pirk schreef:

Da`s dus een stappenmotor Jan .

Da’s dus GEEN stappenmotor, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Stappenmotor: met ook een mooi tekeningetje van het principe.

Een stappenmotor is een borstelloze, synchrone elektromotor, waarvan de hoekverdraaiing nauwkeurig te beheersen is, bijvoorbeeld in stappen van 1,8 graden. De rotor bevat permanente magneten; de stator is opgebouwd uit elektromagneten.

Er zitten wel meer dingen in een XM met verkeerde namen.

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten

- XM TCT
Gepost: 28 november 2010 05:37 PM
  [ # 206 ]

Een stappenmotor is een borstelloze, synchrone elektromotor, waarvan de hoekverdraaiing nauwkeurig te beheersen is, bijvoorbeeld in stappen van 1,8 graden

Dat doet `ie toch , stappen maken?
Hoe moet je `em dan noemen ? cheese

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

JanSr
> 3000 berichten

Gepost: 28 november 2010 05:44 PM
  [ # 207 ]

Dat ding maakt geen stappen, maar regelt continue tussen twee uiterste standen: helemaal open tot helemaal dicht.
Afhankelijk van een of ander signaal verandert de spanning en daardoor draait het ding een stukje, afhankelijk van de spanning, een analoge regeling.

Een stappenmotor stuur je aan door pulsen, digitaal dus, elke puls draait hij over een door de constructie vastgelegde hoek. Hoe meer magneten en veldwikkelingen des te minder graden.

Dat is dus een totaal ander regelmechanisme dan het analoge ding waar wij het over hebben.

Het gaat niet om goed of slecht, het is gewoonweg geen stappenmotor.

Profiel  

Dirk de Pirk
> 1400 berichten

- XM TCT
Gepost: 28 november 2010 06:35 PM
  [ # 208 ]

en daardoor draait het ding een stukje

En dat noemen we een stapje .
Analoog of digitaal, zoals jij het noemt , ze doen hetzelfde .
Ze maken allebei gebruik van magnetische velden aangestuurd door je ECU.
Maar als jij `t anders wil noemen , mijn zegen heb je . Wink
Groet,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 28 november 2010 07:55 PM
  [ # 209 ]

Heren, zouden jullie de discussie of een motor die stapjes maakt een stappenmotor heet, of niet, of dat er een bepaalde techniek in die motor moet zitten om een stappenmotor te heten, ergens anders willen voortzetten? Liever niet in mijn topic over mijn XM in ieder geval.

Ik heb er nu in ieder geval een andere ‘stationaire begrenzer’ zoals Citroën het noemt, uit een Type 1 in en het probleem lijkt opgelost. De vervangende begrenzer was van binnen een stuk vuiler dan die er in zat, dus het lijkt er op dat het probleem niet vuil is, maar dat er iets anders niet jofel is aan dat ding. Even afwachten nog hoe het gaat de komende tijd.

Met de Lexia ontdekte ik wel een tijdelijke storing: Voeding Pomprelais. Wissen van de storing veranderde niets aan de motorloop, en ik zie ook geen verband. De storing kwam later nog een keer terug. Dat is iets dat ik nog even moet nakijken dus. Weet iemand waar dat relais zit?

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 28 november 2010 09:58 PM
  [ # 210 ]

Mooi dat het hunten voorbij is! Dat ligt bij een XM toch in 99 van de 100 gevallen aan de stappenmotor…? Denk je dat die mooi schoon is, is er toch nog wat mis mee…

Dat pomprelais, ik neem aan dat het om de brandstofpomp gaat. Zit het relais niet onder het klepje onder de achterbank? Maar ik wist niet dat de pomp een eigen relais heeft.
En anders zou het injectie relais bedoeld kunnen worden. Volgens Haynes zit dit voorin de “junction box” (de computer doos?).

Profiel  

14 van de 32
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook