Er zijn Citroen’s ZX met gestuurde achteras.
Welke types waren dit?
Of hebben ze dat allemaal?
Wij hebben er sinds kort een Zx 1,4 van 1985.
Rijd goed,en stuurt kort,vele malen korter als mijn Xm.
Maar ik kan meijn eigen niet voorstellen dat die achteras gestuurd is.
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
zover ik weet is dat standaard op alle zx,en
en is jullie zx toevallig niet van 1995
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Typefoutje, zie ik nu pas.
Is inderdaad van 1995.
Dan zal ik eens een keertje goed moeten kijken.
Want dan moet je hem toch zien bewegen.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Precies, het is een passief meesturende as: als je instuurt, rolt de carrosserie over zijn lengteas, waardoor de achteras lichtjes scharniert.
Hierdoor verandert de wielbasis (dus verschil links met rechts) waardoor je minder hoeft in te sturen.
Tis maar heel iets, maar het werkt.
De Xsara heeft practisch hetzelfde onderstel als van de ZX en dus ook deze ‘meesturende’ as.
‘Spirit of avant-garde’
Aha, op die manier.
Ik zat al tezoeken naar stuurstangen.
Maar nu snap ik het
Vandaar dat je de as niet ziet bewegen bij langzaam rijden.
Bedankt voor de info.
weer zowen geniale citroen vinding. het zijn gewoonweg wereldwagens
Citroen ZX ‘92 1.4 reflex
Citroen ZX ‘95 1.4 reflex
Citroen ZX ‘96 1.8 advantage
Citroen AX ‘95 1.4 TGS
Citroen!! What else?
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Dit is ““geen”” Citroen uitvinding.
Want alle na oorlogse Panhard modellen zijn voorzien van een meesturende achteras.
Het is dus een uitvinding van ““Panhard”“.
En in die auto’s is het sturen van de as bij voldoende bochtsnelheid goed te voelen.
En als je echt hard reed, moest je er goed rekening mee houden je was dan zogezegd ineens de bocht door.En of je moest behoorlijk tegen sturen.
De as zit in het midden en aan de twee zijkanten in rubber blokken en daarin kon die as dus bewegen.
Een constructie die vrijwel nooit stuk ging en ook kon je de rijstijl van de chauffeur er van bekijken.
Moest je de rubbers wel vernieuwen dan was je niet te benijden. De grote bouten die alles bij elkaar hielden waren altijd vastgerot aan twee ovale aluminium opvulstukken in het rubber.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
even een foto ter info toen ik destijds onderhoud moest doen aan mijn zx
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Nu ik zie hoe het bij een ZX zit. begrijp ik ook dat de constructie bij Panhard veel mooier dus veel meer effect heeft.
Dit lijken meer geluidsdempers van de achteras naar de koets.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
De “meesturende” rubbers zitten vooraan en zijn op die foto niet te zien. Je kan net het metalen huis zien waarin het rubber ruimte heeft om te bewegen.
Een mooi systeem, maar het zal ook wel een apk puntje zijn.
Want het lijkt mij dat versleten rubberblokken, een klapperende achteras veroorzaakt.
Welke auto’s hebben er nog meer zo’n achteras?
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
he zogenaamde klapperen zoals jij beschrijft heb ik bij een zx nog niet mee gemaakt heb inmiddels mn 4e zx en (nog) niet mee gemaakt dus neem ik aan dat dat geen probleem is/zal zijn
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
dixie-delight schreef:Een mooi systeem, maar het zal ook wel een apk puntje zijn.
Want het lijkt mij dat versleten rubberblokken, een klapperende achteras veroorzaakt.
Welke auto’s hebben er nog meer zo’n achteras?
Dat kan inderdaad, volgens mij is het niet heel duur om ze te vervangen. Maar zeker weten doe ik dit niet. Wajo zijn ZX had dit ook.
Auto met deze achteras zijn
ZX
Xantia
XM serie 2
307
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
..En de XSara dus.
Wist trouwens niet dat er ook HP-Cit’s zijn (Xant,XM) die een passief meesturende achteras hebben/ hadden…
En dat terwijl ik bijna drie jaar Xant gereden heb..
‘Spirit of avant-garde’
Het verbaasde mij ook.
Ik heb ook nog een XM van 1996, en dit wist ik niet.
Meerdere Xm forum leden, want dit nieuws heb ik gelijk gemeld.
En ik blijk niet de enige die er geen notie van had.