Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ik heb vandaag samen met Pa in Mol een set sloten met twee reservesleutels, een klapsleutel met plip en plipontvanger uit een MK1 gehaald en wat ander klein grut.
Ik kan nu in ieder geval alvast de deuren met een sleutel openen das erg fijn, ook de kofferbak wil weer op slot, alleen de rechterdeur en het contactslot moeten nog overgezet worden maar dat heeft een wat lagere prioriteit. Enige maffe is dat de kofferbak precies het tegenovergestelde doet van de deuren.
Deuren op slot en de kofferbak is open.
Deuren open en de kofferbak is op slot.
Dat is althans met centrale vergrendeling. Ik heb twee motortjes geprobeert maar beide doen ze hetzelfde en het stekkertje is idiot-proof dus daar zal het ook niet aan liggen. Momenteel heb ik het stangetje maar tussen de motor en het slot losgehaald zodat ik het dan maar zelf moet bepalen maar raar is het natuurlijk wel. Volgens de eigenaar van de sloper waar ik was had hij dat ook al eens aan de hand gehad en was het niet heel moeilijk om op te lossen maar ik heb werkelijk geen idee behalve dan het doorknippen van de draadjes en ze gekruist weer aansluiten. Maar aangezien het dus voor zover ik weet bij twee XM’s is gebeurt is het wellicht iets dat vaker komt en zie ik dus iets stoms over het hoofd?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Hhhm, de XM is afgekeurd op wat *kuch* puntjes.
Een aantal is simpel maar ene vind ik wel wat kut, de lambda is te hoog op LPG, op benzine is het prima dus kat en l-sonde doen het wel. Maar dat wordt dan dus een ritje gasboer.
Andere afkeurpunten zijn:
- Handremkabel R, mantel kapot
- Aandrijfashoes L
- Remmen voor blijven hangen
- Dop gasvulling (geen idee wat ze bedoelen)
- Dwarsbalk onder bestuurdersstoel moet gelast worden
- Dorpel RA roestschade (geen afkeur)
- Koplamp L te hoog, afstelmechanisme werkt niet
- Veerbollen achter plat
Niet al te veel spannends dus, zondag ga ik een XM slopen en heb ik de onderdelen die ik nodig heb, dan even de bekleding er uit slopen zodat ze deftig kunnen lassen in de garage en dan moet ie het maar een jaar weer volhouden vind ik.
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik had het zelfde met mijn ex-16v op gas, daarna de distributie vervangen en dus de nokkenassen netjes op tijd gezet en klaar was het. Als ik daar niet toevallig aan toe was, had ik mij de pleuris gezocht…
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ow, nou ja, die staat bij mij ook nog op de planning aangezien er op geen enkele manier is te achterhalen hoe oud die riem is maar het zou me financieel wel uitkomen als dat niet de oorzaak zou zijn
Overigens toen ik de XM net had gekocht stotterde hij als de ziekte op LPG onder de 2000 toeren, wegens een nijpend tekort aan liquide middelen heb ik toen de contactpunten van de bougies maar wat nauwer gezet in plaats van nieuwe te monteren en dat heeft het stotteren verholpen. Ik koester voor nu maar even de hoop dat nieuwe bougies lambdawaardendewijs een hoop goeds gaan doen
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Vandaag maar eens nieuwe bougies gestoken (en dat had ie nodig….) en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een compressietest te doen, gemeten vanaf de distributiekant is de uitkomst:
14 - 13 - 8 - 4 BAR. Niet helemaal netjes zeg maar
Maar goed, het beest heeft een enorme kilometerstand én een jaar stil gestaan dus mijn hoop gaat voorlopig uit naar plakkende zuigerveren. Bij de Citroen garage heb ik drie flesjes met spul voor in de motorolie gekregen, dat zijn er 4 geworden omdat ik met mijn lamme kop het eerste flesje leegkneep in de benzinetank Dus dat wordt lekker 2tacten voorlopig… Maar goed, met de nieuwe bougies loopt ie al een stuk beter, je merkt nauwelijks nog de aanwezigheid van de motor op. En met de additieven voor de olie heb ik ook goede hoop. De oude bougies zagen er in ieder geval keurig uit, de motor rookt niet, verbruikt geen olie en maar een heel klein beetje koelvloeistof. En morgen ga ik verder met de APK punten zoals de aandrijfas, koplampen, handremkabels en demonteren bekleding en isolatie van de bodem zodat er gelast kan worden. En ergens volgende week hoop ik nog even de bollen te kunnen wisselen en dan moet ie weer in orde zijn.
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gisteravond heb ik een ritje op en neer naar Utrecht gemaakt, de terugweg op benzine gereden en die kleine 300 kilometer waren kennelijk al voldoende. Vanmorgen de compressie gemeten en het was keurig 14 bar op de cilinders die gistermiddag nog 4 en 8 bar gaven. Heerlijk dit soort oplossingen.
Verder is het isolatiemateriaal dat boven de plek zit waar gelast moet worden verwijderd samen met een bak plastic en de middenconsole dus nu hoeft alleen de stoel er uit en de mat aan de kant geklapt te worden om veilig te kunnen lassen en zit er een nieuwe linkerkoplamp in (de oude was echt naar de klote) dus blijft alleen nog een rondje bollen, handremkabel en aandrijfas over en het gangbaar maken van de remklauwen voor zodat de blokken niet blijven hangen of desnoods het vervangen van die klauwen. Dat doe ik dan maar volgend weekend, voor nu ben ik weer tevreden.
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Wat een heerlijke auto is het geworden vandaag
Ik ben vanmorgen vroeg naar Mol gereden om een complete set bollen onder een break vandaan te halen die toch gesloopt gaat worden maar wel nog hagelnieuwe bollen had. Mijn voorraadbol en voorveerbollen waren nog erg goed maar de achterveerbollen waren echt plat en de hydractiefbollen zijn volgens mij 15 jaar en 400.000 kilometer geleden nog nieuw bij de auto geleverd. Godsammekrake wat zaten die dingen achterlijk vast zeg. Vooral de achterste hydractiefbol boven de uitlaat, daar heb ik ongelogen 2 uur op zitten meppen voordat er eindelijk wat beweging in kwam maar goed, de achterste veerbollen en de beide hydractiefbollen zijn nu nieuw en wát een verschil zeg, hééééééérlijk zacht nu, drempels voel ik niet meer! Ook heb ik nog een electrsich bediend interieur meegekregen dat ik na de APK in ga bouwen.
Volgende week alleen nog even nieuwe remblokken voor monteren, een nieuwe handremkabel en een ander aandrijfasje en dan is de trut weer klaar voor een jaar plezier! Inmiddels heb ik bijna 8000 kilometer gereden in haar en die bevielen best goed, met de nieuwe vering zal dat denk ik héél goed worden!
En dan je veercomputer nog eens uitlezen.
Misschien gaat die nog wel beter veren.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ja wie weet, ik heb een reserve computer liggen dus die zou ik kunnen ombouwen met de nieuwe componenten (ik moest me daar maar eens op inlezen eigenlijk) maar ik heb nu echt niets te klagen hoor, hij veert echt superzacht maar het hydractieve gedeelte werkt goed, bij de sportstand merk je direct dat ie stugger wordt en tijdens tegen het lompe aan hangende acties in de gewone stand merk je ook duidelijk dat ie stugger wordt. Maar toch… misschien kan het nóg beter. Ik ga eens uitzoeken wat de standaard verbeterpunten ook alweer waren van die veercomputer.
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Jeuj, ik mag een jaartje legaal de weg op met de tante!
Vandaag goedgekeurd. Afgelopen vrijdag is het laswerk (echt keurig!) uitgevoerd door de garage maar omdat het een dikke puinhoop in het interieur was wilden ze hem nog niet afmelden. Wat ook wel logisch is aangezien iedere kabel en stekker die in de auto aanwezig is zo’n beetje op de voeten van de bestuurder lag
Maar goed, dat gaf dan ook meteen de gelegenheid om de bekabeling aan te leggen voor de electrisch bediende stoelen dus die zitten er nu ook mooi in.
Voorlopig is het even goed, de XM is precies op tijd klaar, de vrouw mag nu rustig gaan bevallen aangezien de baby-bak klaar is. Als wij aan het kindje gewend zijn en andersom ga ik weer verder met het verbouwen van de XM. Een nieuwe koppeling en distributieset staan hoog op de verlanglijst, ook wil ik de deurpanelen nog ombouwen van het ambiance interieur dat ik nu heb en misschien ook wel de extra luxe zoals luchtroosters in de B-stijlen e.d. Maar eerst maar een legaal genieten van het brave beest!
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Even wat semi auto-gerelateerd nieuws :
Sinds afgelopen zondag ben ik pappa!
Zondag om 01:30 begonnen plots de weeën van mijn vrouw terwijl ik keurig met een biertje wat stom TV aan het kijken was. De pijn was kennelijk vreselijk dus niet lang geaarzeld, naar buiten gerend en de beroemde tas en maxi-cosi achterin geflikkerd, kilo’s sneeuw van de XM geveegd en hem zo dicht mogelijk bij de voordeur gezet. Naar boven gerend naar mijn vrouw maar het ging wel weer vond ze, de XM maar weer terug op zijn parkeeplaats gezet en weer terug naar boven, ging ze alweer stuk van de pijn. Toen de verloskundige gebeld, die was met een half uurtje bij ons (door de vreselijke sneeuw) en zij constateerde dat het begonnen was en dat er al 4 centimeter ontsluiting was. Dus de XM weer gepakt, mijn vrouw op de bijrijdersstoel gezet, naar het ziekenhuis gereden en om 3:00 lag ze op het bed klaar voor de bevalling. 2,5 uur later om 05:27 was daar dan ons dochtertje Noëlle
En ik moet zeggen, toen we rond 09:30 in de XM stapte en ik langzaam achteruitrijdend in de weerspiegeling van de ruiten van het ziekenhuis de XM statig over de sneeuw zal zweven met ons drietjes er in was ik blijer dan ooit. Het blijst natuurlijk met mijn dochtertje maar de XM doet het als pappa bak bijzonder goed, het ziet er puik uit en het is dacht ik veilig genoeg
Totaal aantal Berichten: 1803
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Dat is heel voorspoedig gegaan dus, zo snel weer naar huis.
Van harte gefeliciteerd! Een heel ander leven ineens zeker, deze week.
Totaal aantal Berichten: 3762
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Wat ontzettend leuk zeg, gefeliciteerd!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 1986
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gefeliciteerd hoor
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gefeliciteerd met jullie dochter Noëlle!