1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
16tzi stuurt zwaar
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 01 november 2005 01:30 AM

hoi,
ik vraag me af waarom mijn ‘nieuwe’ tzi zo zwaar stuurt. er is geen stuurbekrachtiging aanwezig, maar mijn 14cannes stuurde toch een stuk lichter. op de snelweg zijn kleine correcties al aardig werken geblazen.
wel stuurt de tzi naar mijn mening wat direkter dan de cannes, valt me op. bandenspanning heb ik al wat opgevoerd (2 bar ipv 1. 8), scheelt niet veel…

valt zoiets af te stellen? zijn er lagers/koppelingen versleten misschien? ik zit te denken om even langs hegru te gaan, maar wil eerst eens hier op het forum peilen of het een bekend ‘euvel’ is!

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 01 november 2005 01:32 AM
  [ # 1 ]

een 16 tzi heeft toch stuurbekrachtiging?? Om te beginnen kan de bandenspanning naar 2,1 (officieel) of 2,2 bar, misschien dat dat al scheelt.
Als er echt geen SB inzit is ‘t niet gek dat ie zwaarder stuurt dan een Cannes, er rust tenslotte meer gewicht op de voorwielen door de zwaardere motor

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 01 november 2005 01:35 AM
  [ # 2 ]

wat een snel antwoord! een vriend van mij dacht ook al dat er sb in zou moeten zitten ( Crying or Very sad zouden de vorige eigenaars die er dan uitgesloopt hebben?????
zal zeker eens proberen, meer bar. wel een heel gemakkelijk experiment…

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 01 november 2005 01:40 AM
  [ # 3 ]

heb je echt gekeken of er sb in zit?
En een andere vraag: wanneer is de LHM voor het laatst ververst? Erg vervuilde LHM kan allerlei rare dingen veroorzaken en een slecht werkend veersysteem merk je als eerste in de sb…

Volgens het stickertje op mijn 16 TGI (die ik hiervoor had), moeten de banden op 2,1 bar staan. 2,2 mag ook

Profiel  
 
Phritz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 495
Geregistreerd: 23-06-2005

Gepost: 01 november 2005 01:48 AM
  [ # 4 ]

Er zullen ook wel wat bredere banden opzitten, wat ook weer zwaarder stuurt. Ik dacht trouwens ook dat op een 16 Tzi standaard stuurbekrachtiging zit.

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 01 november 2005 08:52 AM
  [ # 5 ]

hmm, schokkend bericht dat er sb op zou moeten zitten… het werkt in ieder geval niet. de vering is trouwens nog erg goed, en hij komt prima omhoog.

waar kan ik aan zien of er sb op zit? en zou iemand dat af kunnen sluiten van het systeem (misschien bij eerder euvel… Confused ).

straks eerst maar eens oppompen, en een lhm check doen.

bedankt vooralsnog!

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 01 november 2005 01:01 PM
  [ # 6 ]

16 TZI heeft alleen standaard stuurbekrachtiging:

* met automaat
* in geval het een Duitse import betreft (In Duitsland was het wel standaard op de 16TZI)

Een 16 stuurt niet licht zonder stuurbekrachting. Het was optioneel verkrijgbaar, maar gezien de toenmalige meerprijs (1680 NLG) en het relatief kleinere prijsverschil met de 19TZI (die wel stuurbekrachtiging standaard heeft) kozen de meesten dus voor een 19.

Neemt niet weg dat op de snelweg de correcties niet zo zwaar zouden moeten zijn als je nu voorstelt. Aangezien 2,1 bar voorgeschreven is, zo ik iig eens beginnen met 2,2 of 2,3 bar. Wat voor bandenmaat zit er onder?

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 01 november 2005 01:35 PM
  [ # 7 ]

Een blik onder de motorkap en je weet of je stuurbekrachtiging op je BX hebt zitten. Vlak achter de radiateur ter hoogte van de grens van de motor en de versnellingsbak zit het verdeelblok. Als dit op je BX zit, heb je stuurbekrachtiging.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 01 november 2005 06:22 PM
  [ # 8 ]

2 bar en bredere banden betekent spierballen kweken. Zet de banden eens op 2,2 bar. Vergeet niet dat het motorblok van een 1.6 ongetwijfeld iets zwaarder zal zijn dan een 1.4 blokje. Scheelt ook weer in het sturen.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 01 november 2005 06:24 PM
  [ # 9 ]

Weer wat geleerd, ik had kunnen zweren dat een tzi altijd sb had…. een chic heeft ‘t weer wel, en die was toch gebaseerd op een tzi?

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 01 november 2005 06:40 PM
  [ # 10 ]

De eerste Chics (die met ZF-00-xx) kenteken van februari 91 zijn o.b.v de 16 TGI met inderdaad stuurbekrachtiging standaard. Hoe dat met de nalevering van september 91 zit weet ik niet.
In NL was stuurbekrachtiging nooit standaard op éénpuntzessen m.u.v. de 16TZI-Aut.

Over Chic’s en de TZx: Volgens mij zijn met uitzondering van Nederland de Chics (Millesime in F/B, Top in D, Biarritz in B) altijd goedkoper geweest dan de gelijk gemotoriseerde TZx modellen. Een Chic heeft ook nooit OEM electrische ramen achterin gehad en een beperkte keuze in fabrieksopties in NL en B. De Chic was dus niet zozeer gebaseerd op de TZx, meer een mix tussen TGx en TZx met enkele exterieurtoevoegingen (spoiler achter / chroominleg in volledig gelakte bumpers / striping / gelakte stootstrips / andere velours bekleding) die TGx / TZx niet hadden.

Over zwaar sturen gesproken: De 19TZD had tot model92 ook geen stuurbekrachtiging standaard in NL.

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 01 november 2005 08:12 PM
  [ # 11 ]

ik sta wederom versteld van de verzamelde kennis die hier op zo’n forum naar boven komt. ik ben net thuis en het is nu donker, maar ik verwacht dus niet dat er sb op mijn bx zit. jammer, maar ook een geruststelling dat er geen rare fratsen met de auto zijn uitgehaald.

toch maar spierballen kweken, al scheelt het oppompen alweer iets!

tanx allen!

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 november 2005 03:12 AM
  [ # 12 ]
kstrik schreef:

ik sta wederom versteld van de verzamelde kennis die hier op zo’n forum naar boven komt. ik ben net thuis en het is nu donker, maar ik verwacht dus niet dat er sb op mijn bx zit. jammer, maar ook een geruststelling dat er geen rare fratsen met de auto zijn uitgehaald.

toch maar spierballen kweken, al scheelt het oppompen alweer iets!

tanx allen!

Ik denk dat ie het eigenlijk wel heeft, ook al zegt Carbase van niet, megoed.

Het is zonder moeite te zien met de motorkap open, als je tenminste weet wat je zoekt: het verdeelblok. Dat zit meestal tussen radiateur en versnellingsbak, in de buurt van de voorraadbol. Het verdeelblok regelt de verdeling van pompaanvoer naar veer+remsysteem en stuurbekrachtiging.

Wat wel kan zijn is dat dat verdeelblok vervuild is geraakt en daardoor niet meer functioneert; dan stuurt ie nog een stukje zwaarder dan een model ZONDER stuurbekrachtiging ook.

Anders: bandbreedte (165 stuurt wel ok) en bandenspanning op peil houden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 02 november 2005 04:13 PM
  [ # 13 ]

ik denk dat ie zonder sb geleverd is, mijn tzi. ik zie niet veel verschil (dan alleen de manier van plaatsen) tussen de leidingen die van de voorraadbol van mijn cannes vertrekken en die van mijn tzi, dus geen verzamelblok…

hardere spanning is al wel beter. zal er aan moeten wennen Wink
wie weet de volgende bx!

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 november 2005 04:19 PM
  [ # 14 ]
kstrik schreef:

ik denk dat ie zonder sb geleverd is, mijn tzi. ik zie niet veel verschil (dan alleen de manier van plaatsen) tussen de leidingen die van de voorraadbol van mijn cannes vertrekken en die van mijn tzi, dus geen verzamelblok…

hardere spanning is al wel beter. zal er aan moeten wennen Wink
wie weet de volgende bx!

Och, met de juiste banden (165, michelin) op de juiste spanning stuurt een BX echt niet onoverkomelijk zwaar. Zelfs mijn moeder vond het nog prima te doen. Mijn ervaring is dat het soort band er veel meer toe doet dan het soort motorblok. Wel eens gereden met een 19 d zonder sb die ontzettend licht stuurde ZONDEr. Of een TRI die heel zwaar stuurde ZONDER. Mijn 14 met 145 banden stuurde daarentegen weer redelijk zwaar. Daarna dezelfde 14 op BX-Sport velgen met 165 bandenn (michelin) en het leekk wel alsof je sb had.

En idd, sb is geen standaard op een 16 tzi. Ach, t’is wel prettig, maar een jonge vent die claimt niet zonder te kunnen moet maar eens het luie vet van zijn armen af gaan trainen Wink

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 02 november 2005 04:45 PM
  [ # 15 ]

haha, mooie reaktie!
relativeren is een kunst,
gaat allemaal goedkomen!

Very Happy Very Happy

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook