Onder de bank zit alleen de pomp. Ik vermoed dat ie in de zekeringkast danwel onder het handschoenenvakje zit.
Ouwe mopperkont
Relais schijnt in de computerbak bij je ECU te zitten volgens de Haynes.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Haynes doet niet aan V6-en, dus dat zegt nog niet zoveel. Maar in de WPH’s kan ik het relais niet vinden. Nog wel in de parts list, nr. 816, maar in geen enkel schema terug te vinden. In schema’s waar de brandstofpomp staat, zit er ook geen relais in het circuit dat de pomp voedt. Het lijkt me ook wel wat overdreven om zo’n pompje van een relais te voorzien, maar welk relais genereert dan de foutmelding in de ECU?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Zag in een schema dat het relais alleen gebruikt wordt bij de RFZ motoren met, (t/m 6 - `93), de Bosch Motronic MP3.1.
Geeft officieel echter geen foutcode af, wel vreemd.
Een schema van de V6 kan ik niet vinden , dus of `ie daarin gebruikt wordt weet ik ook niet .Ik zou er maar even mee doorrijden , kijken of het nog terugkomt die code .
Die ECU`s geven wel meer rare meldingen.
Ik kreeg laatst 3 keer een foutcode die helemaal niet bestaat , code 46!
Succes.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Helaas, het hunten is nog niet voorbij
Vanochtend deed ie het weer. En weer hetzelfde rare gedrag: rijdend naar stilstand, niets aan de hand. Maar stilstaand even gasgeven en weer loslaten, dan blijft het toerental rond de 1500 hangen. Als ik vervolgens de versnelling in zijn 1 zet, en een heel klein beetje de koppeling op laat komen, dan daalt het toerental en blijft dan ook weer laag. Het lijkt een soort drempeltje waar die overheen geholpen moet worden.
Wat ik nog niet gecheckt heb is wat de gasklepsensor doet in zo’n geval. Misschien blijft die soms hangen. Die sensor geeft in ieder geval wel ‘stationair’ als het staionaire toerental normaal is. Stuk is die dus niet.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Misschien sluit ie niet lekker af, beetje vuil ertussen of een luie veer, noem maar iets. EN dat het vacuum van een afremmende motor danwel belaste motor hem wel dichtrekt die laatste 0.5 mm maar als jij ff het gas aantikt niet.
Gok maar wat
Ouwe mopperkont
Geeft je pomp nog wel voldoende benzinedruk?
Werkt `ie wel naar behoren , geen storingen in je electriciteittoevoer daar naar toe?
Als je motor te weinig benzine krijgt krijgt `ie ook deze verschijnselen, gaat het toerental ook omhoog.Ook al omdat je een foutcode kreeg die aan je brandstoftoevoer leek te refereren.
Als je gas geeft spuit `ie wat extra in en loopt `ie weer even goed omdat `ie dan even genoeg benzine krijgt totdat`ie weer een tekort krijgt ,dan gaat je toerental weer omhoog.
Die pomp van mij is 2 weken terug ook al overleden, maakte daarvoor nogal herrie , een hoog vrij hard gezoem. Doet die van jou dat toevallig ook ?
Onder de achterbank even luisteren.
XM TCT Ambiance`94
Als een pomp stationair al niet genoeg op zou brengen, waarom zou hij het dan wel goed doen als je meer van hem vraagt ?
Indien dat op zou gaan, zou je eerder verwachten dat je te lage boordspanning hebt (meer toeren -> meer vermogen dynamo -> benzinepomp loopt stapje harder).
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Zou het probleem misschien in 1 vd 2 of beide benzinedrukregelaars (metalen potjes bovenop de motor onder zwarte kunststof afdekkap) kunnnen zitten? Of een vacuümslangetje dat losgeschoten/uitgedroogd is, een slangeklemmetje die niet genoeg afsluit?
Misschien het vacuümslangetje van de (GM) MAP sensor?
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Matthijs309 schreef:Als een pomp stationair al niet genoeg op zou brengen, waarom zou hij het dan wel goed doen als je meer van hem vraagt ?
Indien dat op zou gaan, zou je eerder verwachten dat je te lage boordspanning hebt (meer toeren -> meer vermogen dynamo -> benzinepomp loopt stapje harder).
Inderdaad ,door meer toeren verhoog je je boordspanning en werkt de pomp wellicht beter.
Daarom zou `ie stationair slechter kunnen lopen.
Vergeet niet dat de accu met deze kou ook minder spanning geeft.
XM TCT Ambiance`94
Ja maar dan is je pomp toch niet stuk? eerder je dynamo/accu
Ouwe mopperkont
Kan een combinatie zijn ook nog .
Brakke pomp die op z`n eind loopt en weinig spanning.
Edit: `t Valt me op dat dit forum nog op Zomertijd staat .
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vanochtend deed ie het weer. En weer hetzelfde rare gedrag: rijdend naar stilstand, niets aan de hand. Maar stilstaand even gasgeven en weer loslaten, dan blijft het toerental rond de 1500 hangen. Als ik vervolgens de versnelling in zijn 1 zet, en een heel klein beetje de koppeling op laat komen, dan daalt het toerental en blijft dan ook weer laag. Het lijkt een soort drempeltje waar die overheen geholpen moet worden.
Mijn eerste fabrieksnieuwe XM V6 uit begin 1990 had precies hetzelfde, van nieuw af aan. In die tijd wist Citroen nog niets van elektronica in auto’s. Pas na een half jaar kwam er bericht dat die stationair luchtregelaar (de stappenmotor) wel eens de schuldige kon zijn. In officiele Citroentaal heet het ding
12 5918 85 01 SNELHEIDSSENSOR
2 VOIES
- INJECTIE ZPJ
en dat is helemaal verkeerd, het is geen sensor.
In die regelaar zit geen veer. De rotor wordt door de magneetkracht naar de beginstand gedraaid. Er hoeft ergens maar iets stroef te gaan en dat lukt dan niet.
Daarom denk ik nog steeds dat je het daar moet zoeken. Wellicht nog een exemplaar proberen?
Die lage accuspanning van Dirk vraagt uitleg. Als de motor draait is de boordspannig gewoon 14,5 volt. Hoe rot je accu ook is, zomer en winter. Als er iets mankeert aan dynamo of regeling komt Relais 848 niet in. Dat levert dan wel allerlei ellende, maar niet dit verschijnsel.
Mocht de benzinepomp kuren vertonen dan krijg je hooguit onderbrekingen in de injectie, dus bokkig gedrag of stoppen. Meer of minder druk kan het verschijnsel van Brian niet teweeg brengen.
Misschien is het al gevraagd: Wat is het gebruik bij 125 constant en warme motor? Dat moet beneden de 1:10 liggen, daarmee sluit je een heleboel uit, want dan staat die regelaar helemaal open.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Grappig, bij mij heet die op Service.citroen.com STATIONAIREBEGR (nieuw €250), blijkbaar zijn onze Franse vrienden er zelf ook nog niet uit hoe dat ding moet heten
Mijn gebruik ligt tussen de 1:9 en 1:10. Dat is dus wat meer dan de 1:10 die je als grens noemde, maar het is wel een Break, en die verbruiken gewoon meer. Lijkt me dus niet zorgelijk. Zolang ik niet als een petje voor het stoplicht gas ga geven doet ie het bijna helemaal goed (iets te hoog stationair), dus ik ben eigenlijk van plan het maar even zo te laten tot het weer klusbaar weer is. Weliswaar heb ik tegenwoordig redelijke sleutelruimte, maar ten eerste is die niet verwarmd, en ten tweede staat de DS daar te overwinteren. Sleutelwerk aan de XM moet dus in de kou onder de carport.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Mijn kofferklepslot reageert niet op de centrale vergrendeling. Niet open en niet dicht. Ik heb de bekelding erafgehaald en zie dat het motortje niets doet. Dus of het motortje is stuk, of het motortje krijgt geen open-sluitsignaal.
Als ik ga meten of er een signaal aankomt, meet ik met mijn multimeter niets, maat misschien is e puls gewoon te kort om mijn meter op te laten reageren.
En omdat het om een puls gaat lijkt het me niet verstandig om 12V op het motortje te zetten, voor je het weet piept die door.
Iemand suggesties om het motortje dan wel het signaal te checken?
Volg je hart, gebruik je hoofd.