Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het heeft te maken met: laadvermogen, zwaartepunt, snelheden, gewichtsverdeling enz enz.
Maar alles is eigenlijk terug te voeren op één nadeel: bestelwagenbanden zijn te stug. De wang heeft veel minder “flex” en dat ga je echt wel merken, vooral in de bochten. Maar ook qua comfort, afrolgeluiden, remweg enz enz enz.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is het niet zo dat banden voor (lichte) transportvehicles zes of acht koordlagen hebben inplaats van de twee van een personenwagenband en dus veel stugger ‘wangen’ hebben daardoor?
Maar de moderne Run Flat tyres hebben ook een hele stugge wand. Hoe zit dat dan?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Moderne banden op moderne auto’s met lage wangen en grote velgen kan je niet met DS banden vergelijken
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
rvdb20 schreef:Maar de moderne Run Flat tyres hebben ook een hele stugge wand. Hoe zit dat dan?
Consumenten hebben steen en been geklaagd over het slechte comfort van deze banden (ook bij BMW ) waarna autoproducenten het onderstel hebben aangepast op het gedrag van dergelijke banden.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Volgens mij was dat vooral de pers die zat te zeuren aangezien de meeste consumenten 1. niet eens weten dat ze Run Flat banden hebben 2. geen idee hebben waar een stug rijgedrag vandaan komt en 3. wellicht dat stugge weggedrag als sportief Duits comfort ervaren
Maar goed dat is een heel ander verhaal. Zal ik even terug sturen naar winterbanden onder de DS??
We stellen nu vast dat bedrijfsauto banden niet optimaal/geschikt zijn. Dus lijkt het mij handig als we een geschikt alternatief vinden. De Bridgestones eerder vermeld zijn niet meer leverbaar. Dus iemand nog een andere suggestie?
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nokians, vredestijn snow-tracs die zijn allemaal in de 195-70-15 maat te koop. Dat ze nu niet leverbaar zijn komt omdat iedereen te laat is. Typisch Nederlands: zo lang mogelijk wachten, want stel je voor dat “de winter niet komt” dan zit je zomaar met banden waar “je niets aan hebt” . Komt die winter dan rennen we allemaal naar de bandenboer en ja… dan ben je dus te laat
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik vraag me ook af wat het voordeel is van dergelijke banden en dan heb ik het over die ultra platte banden, 18 of 19 inch en een centimeter of vijf rubber er omheen.
In de jaren 60 ontwikkelde Dunlop een band speciaal voor de Jaguar XJ6, een 205-70-VR15 band. Dit omdat een 205x15 band wel heel erg groot zou worden, de 185x15 band om een DS is al vrij fors. En die 70% van 205 (later 215) breedte is redelijk in verhouding en comfortabel rijden.
Ik kan me niet voorstellen dat zo’n Sjonnie band lekker rijdt, afgezien van dat ik het persoonlijk spuuglelijk vind.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja en Michelin de XWX 205-70-15.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vorig jaar gaf een aantal BMW-ingenieurs bij het Forschungs und Ingenieurs Zentrum in München ook toe, dat die trend naar grotere velgen met ultraplatte banden vooral mode is.
Citroen!
DriverD schreef:Vorig jaar gaf een aantal BMW-ingenieurs bij het Forschungs und Ingenieurs Zentrum in München ook toe, dat die trend naar grotere velgen met ultraplatte banden vooral mode is.
Is zeker mode. Maar daar doet weinig ter zake denk ik. Gaat toch voornamelijk om de banden onder een Citroën DS. En Sjonnie moet lekker doen wat hij zelf leuk vindt
p.s. Kan er niet even een moderator ingrijpen dat we ontopic blijven
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Maar ik denk dat er in 165/185 x 15 geen winterbanden te koop zullen zijn, dus val je in de 70/65 catagorie banden.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JA!! Nu weer over DS winterbanden! (als of je die nodig zou hebben…)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1417
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
waterman schreef:Agilis zijn bestelwagenbanden. Ik snap werkelijk NOG STEEDS NIET waarom mensen dat op een personenauto willen monteren. Dat hoort niet en heeft nadelige invloed op de wegligging. Die banden en hun wangen zijn namelijk vééls te hard!
Ik zal mijn bevindingen hier vermelden als ik de DS heb. Als ik het niets vind dan ruil ik ze om voor XVS-en, volgens mij moet dat toch ook prima gaan.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat gaat prima. gisteren lekker door ongestrooid ongeveegd hilversum. 5 cm sneeuw. Geen probleem. Iedereen glibbert even veel. Ik hield de break netjes op de weg terwijl de X5 boeren mest wagen achter me met 4wd en winter banden alle kanten opging!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>