Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb net als vorige winter de 4 Hankooks er weer onder gedaan, met velg nu want dan kan ik ze zelf wisselen.
Weet ik meteen weer hoe goed de XVS-en eigenlijk zijn op de voorwielen van een DS. Ik zit nu weer steeds de ‘rechtuit’ te corrigeren, een ‘feest’ van herkenning van de vorige winter…...
Toch liever dit dan met de te harde loopvlakken van de XVS-en in de sneeuw.
Zomers rijd ik overigens met 2xXVS185 voor en 2x Vredestein Claasic 185 achter.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
rvdb20 schreef:Maar de moderne Run Flat tyres hebben ook een hele stugge wand. Hoe zit dat dan?
Daar is dan de vering op aangepast om hetzelfde comfort te houden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Nokians, vredestijn snow-tracs die zijn allemaal in de 195-70-15 maat te koop. Dat ze nu niet leverbaar zijn komt omdat iedereen te laat is. Typisch Nederlands: zo lang mogelijk wachten, want stel je voor dat “de winter niet komt” dan zit je zomaar met banden waar “je niets aan hebt” . Komt die winter dan rennen we allemaal naar de bandenboer en ja… dan ben je dus te laat
Ik stootte vandaag al mijn neus bij mijn bandenboer (nog een echte!), toe ik ze voor mijn saxo’tje wilde hebben. “Probeer volgende week nog maar eens”. Eigen schuld, dikke bult.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Je moet maar eens kijken naar wat voor profiel moderne zomerbanden hebben, dat is echt alleen maar geschikt om regenwater af te voeren. Ouderwetse banden echter, zoals XVS-en, hebben een veel robuuster “allround” profiel dat ook best aardig grip op sneeuw heeft. Helaas gelden ze niet als winterbanden, dus als je met de DS (of zoals in mijn geval met de CX) op wintersport wil, moet je toch andere banden monteren.
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Voor zover ik weet zit het verschil erin dat door het soepeler rubber bij winterbanden de sneeuw weer uit het profiel gaat, terwijl het bij zomerbanden (minder vervorming) in het profiel blijft zitten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
jantje1948 schreef:Voor zover ik weet zit het verschil erin dat door het soepeler rubber bij winterbanden de sneeuw weer uit het profiel gaat, terwijl het bij zomerbanden (minder vervorming) in het profiel blijft zitten.
juist, soepel rubber heeft meer grip.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Dat is zeker een factor, maar het profiel zelf is ook enorm verschillend.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een zomerband heeft geen lamellen (systeem van sneetjes in het loopvlak) en is voorzien van brede sleuven en compacte schouders. Deze sleuven zorgen voor een snelle waterafvoer terwijl de schouders zorgen voor een goed wegcontact in de bochten. De hardheid van een winterband is lager dan die van een zomerband doordat rubber ook een temperatuursafhankelijke hardheid heeft. Zomerbanden zijn vrij hard en worden door een lage temperatuur nog harder, wat gripvermindering tot gevolg heeft. Verder zorgen de eerder genoemde lammellen in het profiel van de winterband er voor dat sneeuw, ijs en andere troep loskomen bij iedere omwenteling van de band en dat de band zich door scherpe kanten van de lammellen zich beter kan ‘vastbijten’ in besneeuwd en beijzeld wegdek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
CLL Martin schreef:waterman schreef:Agilis zijn bestelwagenbanden. Ik snap werkelijk NOG STEEDS NIET waarom mensen dat op een personenauto willen monteren. Dat hoort niet en heeft nadelige invloed op de wegligging. Die banden en hun wangen zijn namelijk vééls te hard!
Ik zal mijn bevindingen hier vermelden als ik de DS heb. Als ik het niets vind dan ruil ik ze om voor XVS-en, volgens mij moet dat toch ook prima gaan.
XVS-en gaan inderdaad prima heb ik gisteren gemerkt. Vorige jaar heb ik de hele winter overigens rondgereden op Vredestein Sprint Classics. Dat ging ook erg goed met sneeuw en andere gladheid. Kortom ik zie voor Nederland geen reden om op winterbanden over te gaan. Wordt inderdaad anders als je Duitsland in wilt.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Erict schreef:Dat ging ook erg goed met sneeuw en andere gladheid.
Zeker nog geen noodstop of uitwijkmaneuvre hoeven maken bij hoge snelheid?
Erict schreef:Kortom ik zie voor Nederland geen reden om op winterbanden over te gaan. Wordt inderdaad anders als je Duitsland in wilt.
De winter is toch niet anders daar? Natuurlijk moet je daar nu vanwege aansprakelijkheidsredenen op winterbanden rijden, maar dat is natuurlijk niet bedacht om de winterbandenverkoop te spekken.
Ik rijd nu op winterbanden omdat het bewezen veiliger is. Als ik nu betrokken zou raken bij een ongeval en ik had (dodlijk) letsel kunnen voorkomen als ik winterbanden had gehad, vergeef ik het mezelf nooit.
Ik rijd overigens wel + 20k per jaar.
De hamvraag blijft natuurlijk: hoe ver ga je als het om veiligheid gaat?
En dat is voor ieder mens anders.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:Zeker nog geen noodstop of uitwijkmaneuvre hoeven maken bij hoge snelheid?
Jij wel?! En heb je ervaring met zowel XVS als met winterbanden? (en welke dan?)
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik wel. Een XVS voldoet niet. De sneeuw en andere troep “verstopt” het profiel bij een harde remactie waarbij het wiel enigzins blokkeert. Resultaat: geen grip.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Elke auto zonder tractie controle/ABS blokkeert en gaat glijden bij een noodstop. ongeacht welke banden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, alleen een XVS blokkeert veel sneller. Vanmiddag nog een interessante test gedaan:
Mijn 740 zonder ABS met winterbanden tegen de 940 met abs en zomerbanden: remmen op gewoon, vochtig en koud wegdek zonder sneeuw of ijs: 940 gaat direct keihard in het abs, remweg 10m!!! langer. Enige “voordeel” is dat ie “min of meer soort van bestuurbaar” blijft vanwege dat abs. De 740 blokeert wel, de laatste 2 meter. daarvoor niet. Geen abs nodig dus.
Mensen, het is onzin om te gaan beweren dat een xvs band ( ontwerp 1966!!) net zo goed is of best als alternatief gebruikt kan worden voor een moderne winterband met lamellenprofiel en zachte rubbercompound. Alleen als je te zuinig bent voor winterbandjes ga je dat gokken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij de gemiddelde Nederlandse wintersituatie, presteren winterbanden absoluut niet beter dan zomerbanden. Dat blijkt uit diverse testen zoals in de autoweek 43-10 waarbij ook een goede zomerband is meegetest. Voor weer zoals vandaag, sneeuw en ijs,lijken de voordelen mij duidelijk maar voor de overige 120 dagen van de Nederlandse winter niet. Uit de test Autoweek 43 blijkt het volgende:. Quote:Onze jaarlijkse winterbandentest laat opnieuw zien dat dat winterbanden alleen onder echt winterse omstandigheden duidelijke meerwaarde bieden. Het verhaal dat winterbanden onder de 7 graden altijd in het voor deel zijn, wordt wederom niet bevestigd door de resultaten. Als het regent zijn de best scorende winterbanden iets beter bewapend tegen aquaplaning dan de referentie zomerband maar in andere situaties presteert de de zomerband beduidend beter.