Gisteren wilde de c15 niet meer starten met deze lage temperaturen
Heb er 1.5 geleden nieuwe gloeiboegies in gedaan en gisteren een nieuwe accu.
Het relais hoor ik wel schakelen dus nu is mijn vraag wat zou het nog meer kunnen zijn?
Iemand een idee?
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
1.5 jaar, 1.5 maand, 1.5 uur? Probeer eens te meten of de gloeibougies wel spanning krijgen.
Het is soms best lastig uit te vinden waar het nou aan ligt, ik heb nu ook twee C15D’s die alleen na een hoestbui aanslaan (na een aantal keren voorgloeien). Terwijl ik er ook een heb gehad die je met een paar graden vorst binnen een meter kon aanduwen zonder gloeien of wat…
C15GrandVolume schreef:1.5 jaar, 1.5 maand, 1.5 uur? Probeer eens te meten of de gloeibougies wel spanning krijgen.
Het is soms best lastig uit te vinden waar het nou aan ligt, ik heb nu ook twee C15D’s die alleen na een hoestbui aanslaan (na een aantal keren voorgloeien). Terwijl ik er ook een heb gehad die je met een paar graden vorst binnen een meter kon aanduwen zonder gloeien of wat…
Ja ik ga morgen maar eens kijken wat er aan de hand is.
Normaal moet ik ook een paar keer voorgloeien maar dat wordt wel steeds moeilijker met dit weer.
startmotor ging wel een beetje traag rond vanmorgen zou het kunnen dat die overleden is?
Als ie 3 minuten gelopen heeft dat start ie weer prima.
Heb hem vanmorgen ff aangesleept en daar was echt niet veel voor nodig.
gelukkig heb ik nog een BX 16V voor de deur staan die het wel doet hahaha.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Als je ‘m kunt aanslepen moet je ‘m ook gewoon kunnen starten mits je startmotor goed is.
Waarom quote je eigenlijk mijn hele bericht?
zit niet zo vaak op forums dus weet niet precies hoe het werkt.
dus een andere startmotor zal ik dan maar eens proberen.
alweer bedankt
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Dat lijkt me ook wat rigoureus. Misschien eerst even de aansluitingen van de startmotor en de accupolen schoonmaken?
Ik ga het lekker bij mijn vader in de garage doen en als ik naar hem toe wil kom ik toch langs Leo Ruygrok.
En mocht ik ‘m niet nodig hebben dan kan ik ‘m altijd nog even terug brengen.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Massaverbindingen zijn ook van essentieel belang.
Er loopt standaard een nogal dun kabeltje van de minpool van de accu naar het blok, die geeft ook wel eens problemen.
Hoe zit het eigenlijk met het waselement in de pomp C15GV, is dat ook van belang?
Vuile startmotoren gaan het met de kou ook slechter doen, omdat het aangekoekte vet met allerhande smeer door de kou nog taaier wordt.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
De massakabel die van de accu naar de bak loopt is vrij dik. En er loopt een dunne naar de linker chassisbalk.
Met aansluitingen bedoel ik natuurlijk ook de massa
De werking van de pomp heb ik me nog nooit in verdiept, die dingen doen het bij mij tot nu toe gewoon altijd.
Dappieman weet daar meer van.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
dat waselement doet niks anders dan een verrijkingsmechanisme in werking stellen en ws. ook het toerental een beetje omhoog.
Het kan wezen dat ik de benzineversie verwar met de diesel wat de massakabels betreft.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Wel de juiste type gloeibougies gemonteerd?
Dat ze hetzelfde eruit zien, wil niet zeggen dat het ook de juiste zijn.
Afgelopen weekend bij de XM D12 van onze voorzitter (Lucas), nieuwe gloeiers erin gedraaid.
De oude van NGK waren blijkbaar niet de juiste, ze deden er langer over om op volle sterkte te gloeien en dan alleen 1/3 van de stift. De nieuwe gloeiers van Bosch (Duratherm), gloeien over de volle lengte en gloeien feller, ook hebben ze minder tijd nodig om op volle sterkte te gloeien.
mijn C15D startte vanochtend ook niet;-(
er zit een nieuwe accu in, gloeimodule is ook pas vervangen.
de startmotor maakte een erg zoemend geluid, zal vanmiddag eens de hamer pakken?
wordt vervolgd….
Inmiddels alle electronica vervangen en/of nagekeken maar start nog steeds niet goed.
alle gloeiboegies er uit gehaald en ze gloeien allemaal krijgen ook spanning.
Accu is vernieuwd, de startmotor vernieuwd en het relais werkt ook.
Tevens de massa gecheckt en die is ook goed.
nou weet ik het ook niet meer.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Nog steeds niet goed… Dat is toch een verbetering? Want in het begin startte het ding helemaal niet.
Wat heb je gecheckt op welke manier en wat waren je meetresultaten?
Zonder die info kan niemand je van advies voorzien.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Nieuwe zuigers en cilinders wil ook wel eens helpen, ga ook eens de klepspeling controleren,
een diesel heeft met dit weer een optimale compressie nodig.
En ook oude dikke olie zal de krukas en de rest tegen willen houden.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik weet van mijn vader dat diesel bij dit soort temperaturen gaat vlokken en dikker wordt. Hij deed altijd een liter benziene bij een volle tank diesel, daardoor blijft de diesel meer vloeibaar en starten de auto’s, volvo 340 diesel, bx diesel en golf diesel, veel beter in de winter.
Maar dat is jaaaaren geleden. Misschien heeft diesel tegenwoordig wel toevoegingen om dat tegen te gaan.
My other car is a broomstick.