Mensen,
Het gaat om een 19 tzi die steeds een beetje inhoudt. Met stationair lopen hoor je om de 5 seconden een aanslepend geluid gevolgd door een tik in de accumulator/drukregelaar. Het teruglopend toerental zal wel komen door de pomp die aangesproken wordt, maar wat moet ik nou vervangen, pomp of accumulator? Voorraadbol is goed/nieuw
Ik denk dat je de mogelijkheid van een defekte pomp kunt uitsluiten.
De regelaar heeft een inslag- en een afslagdruk, b.v. inslag 145 bar en de afslagdruk 170 bar.
Als de H.D-bol ( buffer) stuk is, heb je geen reserve en moet de pomp aan het werk bij de minste afname van vloeistofdruk( LHM);maar deze heb je reeds verv.
De afstelling v.d. regelaar kan ook verlopen waardoor de in- en uitslagdruk heel dicht bij elkaar komen te liggen.
Andere en meest voor de hand liggende mogelijkheid is een (te) grote afname van vloeistofdruk door inwendige lekkage van een hydr. component. Dit kun je opsporen door bij het reservoir de hoeveelheid retourolie te bekijken v.d. div. onderdelen.
De stuurbekrachtiging is de grootste afnemer, en hiervoor zit er een stuurventiel gemonteerd(t.h.v. de regelaar) die zorgt voor de verdeling van de opbrengst v.d. pomp tussen stuurhuis en de rest( +/- 70%:30%).
Deze ventielen zijn vaak de oorzaak v.h. probleem doordat ze gaan vastzitten en/of teveel lekkage vertonen. ( inwendig en vaak ook uitwendig)
Maar ja, als je het stuur niet aanraakt, zou er toch ook niet direct een aanspraak op het systeem gedaan worden, of wel?
Als de inwendige lekkage te groot is, door slijtage of vastzittende regelklep gaat er teveel retourolie terug naar je reservoir en wordt de pomp continu aangesproken.
Controleer ook de rest voordat je (onterecht) iets vervangt.
Kijk b.v. als de auto voor na afzetten v.d. motor erg vlug zakt; dit kan duiden op een versleten veerpoot .
Kijk ook als er veel retourolie van je stuurhuis afkomt ( contr. bij slang aan reservoir)
De kleppen op het stuurhuis kunnen natuurlijk ook versleten zijn.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2302.jpg)
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Je zou ook het systeem eens kunnen spoelen m.b.v. een transparante slang die over de ontluchtingsnippel past van ong. 3,5 meter lengte.
De slang zet je een voor een op de nippels bij iedere remklauw en het andere eind in het lhm reservoir, nippel open draaien en een assistent de rem ingedrukt laten houden terwijl jij de slang in de gaten houdt en de kleur in de gaten houdt van de lhm. moet jij eens zien wat er voor een smurrie er achter die remklauwen zit. Je begint dan linksvoor, rechtsvoor,linksachter en als laatste rechtsachter( verste punt ).
Reservoir leegkiepen ( eerst voituur laten zakken uiteraard ) en dan filters schoonmaken, reservoir monteren, verse lhm erin en dan zal dit waarschijnlijk wel verschil maken. dit kost je ong. 4 liter nieuwe lhm.
Je moet maar eens de bx-topics lijst nakijken, daar staat ergens een gedetailleerde beschrijving tussen hoe je het systeem moet spoelen.
Mocht dit nu niet de oplossing zijn, dan heb ik nog een opbrengstverdeler liggen voor je uit een xantia, is volgens mij identiek, zal ik ff voor je nakijken indien nodig. cms-je noemt dit een stuurventiel.
Je schrijft dat je voorraadbol nieuw is, maar weet je dat zeker? Ook bij “nieuwe” bollen kunnen miskleumen tussenzitten.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Zo, daar zijn we weer. Zojuist “even” accumulator” en naar ik aanneem dat grijze verdeelblok zijnde de opbrengstverdeler vervangen door een ander uit een identieke bx. (heb hier een sloper staan voor de onderdelen) Het slepende geluid is veranderd in een langdurig gesis, 5 tot 10 seconden. Na 5 tot 10 seconde rust, begint het opnieuw. Misschien is dit ook van belang: remmen zijn laatste tijd steeds sponziger gaan aanvoelen en ook staat de wagen voor en achter enkele centimeters te hoog. Wellicht toch de boel maar eerst eens verversen.
Begin eens aan de basis. LHM dient iedere 2 jaar of iedere 60.000 km vervangen te worden. Gebeurt dit niet, dan is dit de basis voor allerhande klachten over het hydraulisch systeem.
Klakkeloos onderdelen gaan vervangen, kost veel geld en lost meestal niets op of verplaatst het probleem.
Remedie: zorg voor verse LHM en spoel het systeem eerst eens erg goed door. Dit staat ergens op dit forum beschreven.
Daarna ga je verder kijken als het probleem er nog steeds is. Hierbij ga je selectief te werk a.d.h.v. lek- en retourstromen van het hydraulisch systeem. Zo kun je achterhalen welke component de zwakke schakel in het systeem is.
Overigens dienen de veerbollen, en vooral de accumulator voldoende op druk te zijn.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 29-01-2006
- BX 1.4 TGE
- AX 1.1
Ik heb de laatste tijd ook dit probleem met men bx.
De regelklep tikt bijna voortdurend, en ook de pomp hoor je af en aanslaan om druk bij te geven.
(in combinatie dat de achterkant van de auto binnen het kwartier beneden ligt na afleggen van de motor)
Mijn accumulator (getest 45bar) en pomp zijn volgens mij nog in orde. (heb donormotor ingebouwd met maar 80000 km, inclusief de veerpoten vooraan. Hoofdremciinder is niet mee vervangen)
Kan iemand me een idee geven hoeveel retour-LHM ik mag hebben per component? (is dit in ml? cl?)
Remmen achter heb ik onlangs eens ontlucht, omdat er daar kans is tot eventuele ophoping van lucht.
De LHM kwam er héél zachtjes uit. (mét ingedrukt rempedaal en draaiende motor)
Ik veronderstel dat dit normaal redelijk snel moet stromen, omdat je zit met toch hoge drukken.
Ik ga ook eens de retourhoeveelheid nakijken van de hoofdremcilinder.
Maar weeral…enig idee hoeveel dit mag zijn per minuut ongeveer?
Hartelijk dank!
Philip.