Ik heb ff een vraag over winterbanden.
Mijn Xsara Break staat op 195/55 R 15 banden.
Deze bandenmaat is moeilijk verkrijgbaar als winterband.
Kan je makkelijk een andere bandenmaat kiezen, bijvoorbeeld 195/60 R15.
De winterbanden zijn momenteel trouwens niet aan te slepen, dus het zal waarschijnlijk pas na de winter zijn dat ik ze kan krijgen. Maar dan heb ik ze maar vast in huis.
Kijk hier kun je het zelf berekenen…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 22-06-2008
- Xsara Citroen Xsara Break 1.4 HDI Différence 2
Vorig jaar voor het eerst winterbanden laten monteren. Ze zeggen inderdaad dat het een wat lastige maat is, niet elk merk heeft ze. Ik heb ze besteld bij Euromaster en die heeft ze toen uit Duitsland laten komen. Het zijn Continental banden.Ik zou niet meer zonder willen. Het zal niet meevallen denk ik om nu nog winterbanden te kopen, er is niet veel meer te koop.
Succes in ieder geval.
Met vriendelijke groet,
Jan
Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V LPG
Ik had: Citroen Xsara break 1.4 HDI Différence 2
Saxo 1.1i SX
Xsara Coupe VTR 1.6
Xsara Break 1.9D
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
185/60R15 gaat ook prima. Ik rijd er al twee winters op. De combinatie van een iets hogere wang en een iets smaller profiel is juist heel gunstig in de winter. En ze zijn een stuk goedkoper dan 195/55R15.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
185/65/14, zo uit mijn hoofd. Op een 1.6 8v uit ‘99.
Ik weet alleen niet of dat op Xsara’s met grotere motor, diesel of break ook gaat passen, misschien dat de schijfremmen voor wat groter zijn, dan gaat het niet lukken.
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Alleen de HDi 110pk en 2.0 VTS benzine (met schijven van 283 millimeter) moet 15 inch hebben, op de rest past 14 inch.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik zat ook te kijken voor andere slofjes. Maar de banden zijn niet aan te slepen dus dat word deze winter even niks.
één ding weet ik wel dit was voor mij de laatste winter op zomer banden.
heb afgelopen week 185/65 R14 banden op 14 inch stalen velgen gekocht en die gemonteerd onder mijn xsara break uit 2003. die 185 is iets smaller dan de gangbare 195 mm breedte, maar geeft ook een iets hogere druk op het wegdek (als je de correcte bandenspanning aanhoudt, natuurlijk) en naar verluidt een betere grip op sneeuw en ijs (maar dat hangt ook weer sterk van het merk en het type binnen het merk af). de velgen en banden kwamen van een peugeot 306. die zijn uitwisselbaar met de xsara break (zelfde onderstel). als je de bandenmaatcalculator gebruikt die hierboven wordt aangeraden zie je dat er vrijwel geen (= 0,1%) afwijking is bandomtrek, dus ook niet op je km-teller. heb ik gecontroleerd met de gps en dat bleek te kloppen. zowel zomer- als winterbanden geven bij mij een overschatting van mijn snelheid van bijna 4% t.o.v. de gps-snelheid.
trouwens, als je 2e hands of nieuwe banden op velgen koopt, kijk dan niet alleen naar het profiel (minimaal 6 of 7 mm) maar ook naar de ET-waarde van de velg. die is 18 mm voor de xsara. tot 5 mm afwijking kan geen kwaad, maar een grotere afwijking zorgt voor extra slijtage van je lagers. steek = 4x108 en naafdiameter = 65,1 mm.
xsara break 1.6i 16v benzine (2003)
Hallo,
Even een oud topic nieuw leven inblazen
Ik sta op het punt om eenzelfde wissel uit te voeren. Van 195/55/15 naar 185/65/14 winterband.
Twee vragen hierover:
-hoe meet je de ET waarde van de velg (of moet je die ergens kunnen aflezen)?
-moet er een andere bandenspanning in de 185’s vergeleken met de 195’s? De 185 heeft immers een groter volume.
Grtz
Johan
Jees. 15 inch heeft et18 origineel
De 14 inch zijn et 24. Dit staat op de velg vermeld,.
Et is hetvolgende
Het verschil tussen het aansluitpunt van de velg ten opzichte van het midden van de velg. Even googlen voor een goede uitleg. Maar het staat ook vermeld op de velg zelf.
Probeer overigens eens http://www.autobandenmarkt.nl
Heb ik goede ervaringen mee en 195 55 15 is ook aanwexig.
Bandenspanning is overigens afhankelijk van belading tussen 2.1 en 2.4 aangeraden. Ik rijd met 185 op 2.3
jees bedenk wel als je naar duitsland rijd dan moeten je winterbanden het zelfde zijn als voorgeschreven bandenmaar a fabriek.
bij mij 195/55 R15 deze moeten ook gemonteerd zijn op u auto als u in duitsland rijd.
bekeuring 40 euro
Xara 1.6 exclusive
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
@ serpay
Heb je een verwijzing naar een bron ofzo?
Als ik op de website van de ANWB kijk staat er nergens iets over “dezelfde bandenmaat af fabriek” waar het gaat over winterbanden in Duitsland. Hetzelfde geldt voor wat de website van Veilig Verkeer Nederland er over zegt.
http://www.veiligverkeernederland.nl/strengere_regels_winterbanden_in_duitsland
Ook in de wetswijziging zelf kan ik niets terugvinden over verplichte maatvoering. Er wordt wel naar Europese richtlijnen verwezen, maar dan zou die richtlijn voor maatvoering ook in Nederland moeten gelden.
Zie hier, met link naar de wettekst:
http://www.euroreizen.be/landen/duitsland/winteruitrusting.htm
Dus… waar komt die regel vandaan, dat winterbanden de af-fabriek maat moeten hebben? En hoe zit het met auto’s die voor meerdere bandenmaten type-goedkeuring hebben?
(Want ik heb bij de Citroën dealer 14” stalen velgen gehaald voor mijn type Xsara. Dan ga ik er van uit dat die op de auto mogen. En dus dat winterbanden 185/65/14 OK zijn.)
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
niks van bekend..
enige wat je wel moet..
als je bijv een V of w band affabriek hebt, en je legt er een H band onder..
dan moet je een sticker op het dash plakken dat je niet harder mag dan de band toelaat…
w > 240 km/u
h< 210 km/u
Technoloog schreef:@ serpay
Heb je een verwijzing naar een bron ofzo?
Als ik op de website van de ANWB kijk staat er nergens iets over “dezelfde bandenmaat af fabriek” waar het gaat over winterbanden in Duitsland. Hetzelfde geldt voor wat de website van Veilig Verkeer Nederland er over zegt.
http://www.veiligverkeernederland.nl/strengere_regels_winterbanden_in_duitsland
Ook in de wetswijziging zelf kan ik niets terugvinden over verplichte maatvoering. Er wordt wel naar Europese richtlijnen verwezen, maar dan zou die richtlijn voor maatvoering ook in Nederland moeten gelden.
Zie hier, met link naar de wettekst:
http://www.euroreizen.be/landen/duitsland/winteruitrusting.htm
Dus… waar komt die regel vandaan, dat winterbanden de af-fabriek maat moeten hebben? En hoe zit het met auto’s die voor meerdere bandenmaten type-goedkeuring hebben?
(Want ik heb bij de Citroën dealer 14” stalen velgen gehaald voor mijn type Xsara. Dan ga ik er van uit dat die op de auto mogen. En dus dat winterbanden 185/65/14 OK zijn.)
op mijn kentekenpapieren in duitsland staat uw bandenmaat vermeld deze mag niet afwijken op de wielen die gemonteerd zijn.
zelfde geld hier voor al de andere op kenteken vermelde maten en gewichten,
afwijken hiervan gaat in duitsland aardig in de kosten lopen bij een boete.
ik weet dat bandenmaat in nederland niet vermeld staat op het kenteken echter ik zou het risico niet nemen
om hier rond te rijden op verkeerde banden.
Xara 1.6 exclusive