Beste lezer,
Sinds de kou heeft mijn bx startproblemen. De startmotor loopt prima, maar de motor slaat niet aan. Met aanduwen/trekken start hij wel en loopt de motor ook prima. Stationair loopt hij ook goed. Als het wat warmer is, dan start hij weer goed. Waar zou het startprobleem aan kunnen liggen? Ik dacht zelf aan de volgende oorzaken:
1. luchttemperatuursensor defect
2. lambdasonde defect
3. accuspanning
Wat is jullie idee over de oorzaak en hoe kan ik de juiste oorzaak vinden?
Groeten, Floris
Hoi Floris,
Het kan zijn dat tijdens het starten de accuspanning net onder de 9 volt komt en dan werkt jouw ECU, compter, niet. Kan je testen door de spanning op de accu te meten tijdens starten dan weet je gelijk meer. Zakt hij onder de 9 volt dan een andere accu. Met aantrekken heb je de volle accu spanning voor de ECU omdat de startmotor dan niet mee doet.
Er zit in de buurt van je thermostaat een tempsensor in de cylinderkop wekle invloed heeft op je koud start, hoger stationair lopen. Is ook een mogelijklheid. Bekijk de stekker verbindingen.
Zelf ben ik ooit lang naar een klacht aan het zoeken geweest en er van uit gegaan dat de bougies en kabels nog wel goed waren. Niet dus. Zeker met dit weer moet deze basis goed zijn.
Succes en ik hoop voor je dat hij het snel weer goed doet.
Gr Dick.
2cv6
BX cannes 1.4
had Visa 11 RE
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1577.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hoe snel draait de startmotor?
Met startkabels geen probleem?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Accupolen slecht van binnen, als ie met aanduwen wel goed start lijkt dat me een goede optie. 2 nieuwe accupolen kosten je 15 euro bij de brezan en kunnen een wereld van verschil zijn.
Eveneens ben ik tevens ook.
accupolen schoonmaken is goedkoper toch?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Klopt, maar met binnenin bedoel ik waar de kabels in de polen gaan en daar kom je niet in. De Xantia TD startte soms ook wat moeizaam en draaide ietwat lafjes rond, nadat de accupolen vervangen waren start ie weer als een tierelier.
Eveneens ben ik tevens ook.
Bedankt voor jullie tips en antwoorden.
Het volgende weet ik nu:
- De accuspanning daalt tot 9.6V tijdens het starten (accuspanning in rust 11.9V)
- Met startkabels stroom afgetapt van andere auto met draaiende motor: voltage stijgt tot 12V tijdens het starten. Maar de motor slaat niet aan.
- Van de week stond hij met zijn neus in de zon en toen startte hij zonder problemen, dezelfde avond (kouder) niet meer.
Mag ik de conclusie trekken dat het nu minder waarschijnlijk dat het de accu is?
Mvg,
Floris
De eerste post word er gemeld dat de startmotor prima ronddraait, dus het ligt niet aan de accu of de accupolen.
Zeer waarschijnlijk is de temperatuursensor stuk die de koelvloeistof temperatuur doorgeeft aan de ECU, als het erg koud is dan moet de ECU extra brandstof gaan inspuiten om de auto te laten aanslaan.
Succes
Emiel