Zat even te kijken om je wat te helpen maar je woont echt veel te ver….
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Dagje sleutelen Raôul?
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Heb de bobine nog even uit de kliko gevist:
Ahum. Wat zei ik? Niet gescheurd?
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb nog zo’n bobine liggen die van een goed lopende auto afkwam. Als je interesse hebt kan je ‘m overnemen.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Ben ik ff dikke amateur bij het nakijken van de disbobine heb ik de bougiekabels eens flink aangedrukt. Had de indruk dat ze iets dieper konden. Dat ging wel, goed geduwd met een ijzeren voorwerp.
Daarna de motor aangezet om te kijken of dat iets uitmaakte. Verrek het leek wel beter.
Proefritje gemaakt… probleem opgelost!
Wel goedkoper zo natuurlijk.. maar ik voel me wel een beetje dom Bedankt voor het meedenken allemaal!
@Punaxio (Bas): volgende week zaterdag de tijd? Ik kan ook wel morgen, maar om half 5 moet ik op een feestje zijn en daarvoor nog een kadootje kopen, dus dan moeten we vroeg beginnen en dat is niet echt iets voor je vrije zaterdag
2CV 1985
Haha super!
En je hebt toch wat geleerd nu? Er zit voor iedereen een lange weg tussen ‘amateur’ en ‘specialist’ hoor, niet zo streng voor jezelf!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Volgende week zaterdag lijkt me prima.
laten we daar even over PB’en!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Mijn kachel-fan is ermee opgehouden :S
hij deed het altijd alleen nog maar in de hardste stand, maar nu helemaal niet meer.
Natuurlijk net als het koud wordt en de APK er weer aan komt.
Waar kan ik naar kijken?
Dit is de fan:
Module:
Nou wil ik er graag 12v op zetten.. welke ingang moet ik gebruiken, volgens mij deze hier? En moet ie dan meteen aan gaan?
Ik heb dus geen flauw idee wat die kachelmodule precies doet… Zal wel verschil tussen hard en zacht regelen?
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
ok even met de haynes op schoot gezeten:
high speed relais zit op het ding dat ik module genoemd heb?
relais stand 1: afhankelijk van de stand van de kachelknop zorgde module voor meer of minder stroom/spanning.
relais stand 2: vol open
‘k Kan hieruit nog niet echt een conclusie trekken, zie ik Eerst maar eens weten of de kachel sowieso werkt…
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Me dunkt dat de module overleden is - het symptoom van alles of niets is daar al een duidelijke aanwijzing voor. Een andere module monteren is hier dus wel wijs: modules repareren werkt (meestal) niet.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je kan de motor even testen door 12V op die aansluitingen te zetten (laatste foto). + - maakt niet uit waar die op zit. Op die module zit een PTC geklemd, een temperatuursafhankelijke weerstand. Vaak corrodeert deze wat en maakt geen goed contact meer. Je kunt ‘m er even tussen uit halen en wat opschuren. Of om te testen kan je ook even een moertje er tussen doen. Wel daarna vervangen want anders fikt je BX strakst uit .
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Hmm, het was dus niet de module.
Dat is het jammere aan amateur zijn. Overdag werk, ‘s avonds is het koud dus dan doe ik nu niks.
Zaterdag 1: zelf kijken en analyseren, einde van de dag: vraag stellen
Zaterdag 2: demonteren module en kijken of aanjajger op 12v werkt (ja).
Maandag: Bellen naar Citroen voor nieuwe module.
Woensdag: afhalen module (daarvoor moet je dan iemand regelen, want van half 9 tot 5 werk ik).
Vanavond direct module geinstalleerd. Getest.
Bummer.
Ik had ook al de hele knoppendoos binnen los, maar ik weet ook niet wat je daar aan kunt vervangen. Iemand ideeen?
Ohja, zekeringen waren allemaal nog heel.
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Maar weer eens de knoppenbak opengetrokken.
Met contact aan en knop op max en een beetje wiebelen gebeurt er niks, dus geen brakke contacten ofzo.
Printplaatje vervangen door een sloop-exemplaar?
Volgens de haynes zit er verder een massapunt bij het relais bij de “junction box”. Waar zit die ergens? Is dat de zekeringen-doos? Er zitten meer aansluitingen op, dus als dit massapunt brak zou zijn, zouden er meer dingen niet werken.
En weet iemand misschien waar het blower-relais zit?
Zaterdag weer verder….
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat is het massapunt bij de stuurkolom, volgens mij. Maar zoals jezelf al zegt: het lijkt me stug. Je hebt verder ook niets meer doorgemeten? Want daar begint alles mee…
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Overigens gaan de bedienings-PCBtjes inderdaad ook geregeld lawaaie (heb ik bij zowel de Breek als de Zwarte TZD beleefd). Een andere is natuurlijk zó geplaatst en zou weinig moeten kosten, dus dat kun je proberen. De oude schoonmaken helpt soms ook (de knop kan er simpel af, opletten dat je het sleepcontactje niet verspeelt!). En natuurlijk zoals Hilko terecht opmerkt: meten = weten
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!