Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Met lood in de schoenen de reis van Ierland naar Nederland voltooid.
Sneeuw, ijzel, mist etc. was een regelrechte ramp.
Helaas ook autopech.
Graag jullie mening want ik moet volgende week weer terug.
Ik vermoed dat een aandrijfas kapot is. Vanwege lekke band in Frankrijk 2 banden laten vervangen en laten uitlijnen. Dit duurde onderhand een hele dag want de Fansen gaan de hele dag met luch lijkt het.
Daarna begint het stuur te ‘slaan’bij het intrappen van de koppeling of bij het gas loslaten.
Dit fenomeen verergert. Na pauze lijkt het even weg maar komt weer terug. Het is gevaarlijke tocht geworden. Na aankomst bij adres in NL bagage afgezet, laatste stukje naar parkeer plaats weer alles normaal.
Het fenomeen lijkt niet bocht/rem/moto/r gerelateerd, iets in de aandrijflijn.
Versnellingsbak/differentieel, no idea, koppelt en schakelt normaal.
Aan het einde van de reis zelfs zo erg dat bij stapvoets rijden, het stuur heen en weer gaat, alsof het wiel vierkant is geworden. Levensgevaarlijk…
Ik heb de HD pomp nog even ontlucht onderweg. Wielen zitten vast, banden zijn nieuw, uitlijning is gedaan en camber gecontroleerd.
Wie kan mij helpen met diagnose?
alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Al aan fusee,stuurkogels en draagarm rubbers gedacht?
Makkelijkst is om bij een garage de auto op de brug te zetten en alles te gaan checken.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb ook wel eens gezien dat de bouten waarmee het stuurhuis vast zit, gewoon los waren. Geeft ongeveer zo’n effekt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Wel aan gedacht. Ga ik ook laten checken. Ik ben er van overtuigd dat het probleem is veroozaakt door de ruige overtocht van 20 uur op de ferry, op eigen risico. Het is niet de eerste keer dat ik een probleem krijg na het verlaten van een ferry. Ze hebben volgens mij het idee dat het aan de ketting leggen van 1 wiel, voldoende is. Maar het verklaart nog niet helemaal het af en toe niet voordoen van het euvel.
Het klinkt waarschijnlijk idioot, ik bedoel wel zeker idioot, maar het euvel is te omschrijven sort of, als ware een homokineet af en toe bevroren. Nou is -6 ook wel koud natuurlijk..
thanks for you reply
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Geregeld dat ie maandag op de brug kan..
probeer eens de achterwielen voorop te zetten
ik heb het idee dat er bij de banden wissel in france iets fout is gegaan
zitten de wielbouten wel goed vast ?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Wielbouten onderweg nog gecontroleerd als eerste.
Ik houd jullie op de hoogte en schijt intussen 7 kleuren zeg maar.
Wie weet biedt ik hem binnenkort wel gratis aan…
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Misschien is het aandrijfasrubber beschadigd bij het vastleggen aan het wiel op de boot.
Het vet gaat eruit tijdends het rijden en de as loopt op een gegeven moment warm door gebrek aan smering en gaat protesteren middels slingerbewegingen in het stuur.
Meestal is het verschijnsel even weg nadat er gestopt is en de aandrijfas weer is afgekoeld.
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005
- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
Ik heb een collega die eind komende week zijn Xantia naar de sloop brengt.
Dus als je nog wat nodig hebt….... ff mailen
Ik stuur je mijn nummer ook wel even via PB
Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Inmiddels auto door experts bekeken, niets aan te zien of voelen.
6 incl. citroen experts weten het niet…
Geen PC voor handen, maar proberen nu langzaam via andere route terug te reizen.
Probleem is warmte gerelateerd. 20 km. rijden is nu geen enkel probleem, daarna begint
het weer.
Ga eerst nog homokineten in nieuw vet zetten.
worddt vervolgd
Hallo,
Heb je de motorsteunen al laten controleren? Ik heb er ooit een kapot gehad en dacht dat de motor eronderuit was gevallen….
Succes ermee!
JMWXantia (http://www.jmwxantia.multiply.com)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Weer even een PC PC in de buurt.
Alles is gecontroleerd. Op autobruggen. Ik ben er zelf bij geweest. Heb zelf ook alles bekeken. Kritisch. Auto ziet er perfect uit van onderen.
Mensen hebben mij gematst, dit heeft me niets gekost. Ik heb ze met mijn probleem kennelijk behoorlijk nieuwsgierig gehad.
Echte deskundigen hebben mij niet kunnen helpen en dus ook niet per telefoon en internet.
Alle deskundigen (niet voor zover ik weet hier bekend) beweerden dat wanneer aandrijfashoezen onbeschadigd zijn, het vet in de homokineet niet weg kan en het probleem niet kan zijn.
Desondanks als laatste wanhoopspoging in een klein schuurtje, zelf de hoezen verwijderd.
en jawel hoor: de verdachte kant had brokkelig, niet vloeibaar vet…..de andere kant is normaal.
Oude vet wat uitgepeuterd en een tube nieuw vet - en de auto rijddt weer helemaal normaal.
Ik heb nu goede hoop de thuisreis normaal te kunnen gaan doen!
Wel heb ik helemaal niet kunnen doen wat ik had willen doen door dit autogezeur.
En wederom weer een nieuwe tip voor jullie dan:
Check en vervang zonodig bij groot onderhoud uw vet in uw aandrijfashoezen! Voor de kosten van een tbe vet en 20 minuten werk, kunt u een berg problemen voorkomen!
ps ik ben nog niet thuis, niet te vroeg juichen dan maar..
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Succes.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Dat thuis komen gaat wel lukken denk ik nu. Goede reis!!
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Misschien is er ooit verkeerd vet ingegaan. Kun je zoiets natuurlijk ook krijgen. Maar mooi dat het weer in orde is!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Hallo,
Goed om te horen dat het opgelost is.
Mijn Xantia heeft inmiddels meer dan 388.000 km gereden en er is nog nooit een probleem geweest met de aandrijfassen, wel recent twee nieuwe hoezen op het stuurhuis laten plaatsen, zie ook http://jmwxantia.multiply.com/photos/album/37#photo=36
Veel rijplezier en groet,
JMWXantia