Wat voor banden zijn er voor de GS/A nog te koop en wat zijn goede banden?
Ik heb gisteren een Firestone 145/15 er om laten leggen maar de overige zijn Michelin XZX banden, die niet meer verkrijgbaar zouden zijn.
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Op de site van Michelin-NL (http://www.michelin.nl) is een link opgenomen naar banden voor klassieke auto’s. Ik kreeg wel wat errors bij het zoeken, maar misschien dat een mailtje naar Michelin-NL wat duidelijkheid biedt (ik maak uit je bericht niet op dat je die actie al ondernomen had, is dat wel zo dan excuses voor de overbodige informatie )
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Koel! Daar staat in elk geval de 145/15/X bij. Er is hoop, Revi!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
origineel horen er 135 R 15 op
maar er zijn vele goede vervangers op dit moment
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
De Michelins zijn zeker nog te krijgen maar je betaalt er een godsvermogen voor.
Een heel enkele keer heb je gigamazzel en zul je er een aantal kunnen vinden bij 1 of andere garage die er vanaf wil en ze lekker goedkoop zijn.
Er is op GSNL wel eens gesproken over een inkoopactie die de prijs drukt, maar daar is niks van gekomen.
Eerlijk gezegd maakt het mij niet echt uit, die Firestone’s zijn ook goed.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Op alle GS-en en GSA’s horen 145/15 banden. Michelin maakt ze nog nieuw in de classic lijn. Dit is de NL distributeur.
82 euro ex BTW dus dat is zo’n 97,50 Euro per stuk, nieuw. Niet heel goedkoop maar geven het beste rijgedrag, het minste lawaai en de langste levensduur.
Bij de het magazijn van de GS-GSA vereniging zijn ze voor iets minder te krijgen. Je moet ze dan wel even bestellen van te voren.
De banden zijn er ook in M+S versie maar die zijn niet nieuw meer te krijgen , voor zover ik weet. Mocht je die vinden, dan houd ik me aanbevolen.
Thierry
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005
- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Even een wat ouder topic nieuw leven inblazen…
Ik kan van een vriend 4 winterbanden in maat 135/70 R15 op velg overnemen, en zit eraan te denken dit als reservesetje voor eend en GS(A) te gaan gebruiken. Het gaat om Maxxis (?) banden, weinig kilometers en betaalbaar, maar nou vroeg ik me het volgende af:
Natuurlijk is voor op de GS en GSA de omtrek iets te klein, dus de teller zal iets teveel gaan aangeven (niet zo’n punt lijkt mij, beter dan andersom), maar de breedte is natuurlijk ook minder. Nou heb ik weleens ergens gelezen dat op sneeuw en glad wegdek iets smallere banden gunstiger zijn voor de wegligging. Weet iemand daar meer over? En met andere woorden, is het dus aan of af te raden dit soort banden op een GS(A) te monteren?
Alvast bedankt!
Sybolt
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
135-70 heeft wel een véél kleinere omtrek dan de originele 145-80. Het scheelt iets van 7% in omtrek..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Smaller is ‘s winters niet slecht, maar het verschil in afrolomtrek is inderdaad wel groot.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005
- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Bedankt voor de reacties.
Ja, volgens dit rekenprogrammaatje geeft de teller dan 120 aan terwijl je 112 rijdt (mits de teller al geen afwijking had in eerste instantie, natuurlijk). Daar valt wel mee te leven, mijn eend geeft 85 aan als je 100 rijdt, dat kan vervelender uitpakken.
Maar er zijn dus wat betreft wegligging niet echt nadelen? Gaat de remweg niet omhoog, of zou het feit dat het winterbanden zijn opwegen tegen het verschil in wrijving?
Ik denk dat je geen problemen krijgt met die 135’s maar bredere banden hebben wel meer grip.
Er zijn nu ook 145/15 Nankangs te koop, bijvoorbeeld via Oldtimer BV (die ook de Michelins en Firestones) levert, maar als ik me niet vergis zelfs ook via de Duitse overal in Europa verkopende internetbandenboer Delticom (Nederlandse site: http://www.autobandenmarkt.nl).
Nankang is misschien geen A-merk maar het is ook geen Linglong, en ze zijn wel een stuk goedkoper als de Michelins.
Zelf heb ik vanuit Finland in het voorjaar van 2009 een set Michelins besteld bij Oldtimer BV die ze uiteindelijk pas in Juli konden leveren omdat Michelin van deze banden af en toe een batch maakt, en deze batch was op dat moment compleet uitverkocht. De banden onder mijn GS zijn dus in 2009 gemaakt, en als je nu Michelins zou bestellen dan denk ik dat de kans groot is dat die banden uit diezelfde batch komen.
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Ik zou die Nankang-rommel maar lekker later voor wat hij is en even doorsparen voor Michelins. Die leveren niet alleen elke keer stukken meer rijplezier op, maar ook een belangrijk stuk veiligheid. De band geldt als de enige vorm van contact tussen auto en wegdek.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Dit is dus precies de reden dat ik het niet zo op dit forum heb, en ik ben weer voor een tijdje klaar, dank u wel!
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Als jij op Nankangs wilt vertrouwen moet jij dat weten, maar ik raad iedereen sterk af om voor een B-merk te kiezen, zeker als je met een oldtimer aan het snelle en dichtgeslibde verkeer (met weinig remweg) van tegenwoordig deelneemt.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Siert schreef:Dit is dus precies de reden dat ik het niet zo op dit forum heb, en ik ben weer voor een tijdje klaar, dank u wel!
Hey man, doe even relaxt zeg! Jij krijgt gewoon reactie op jouw mening. Dat mag best. Je hoeft niet meteen zo te reageren. Hou het een beetje leuk wil je?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Heb jarenlang dagelijks met Vredestein 155r15 classic sprint gereden.
Het zijn natuurlijk geen michelins maar ....ze hebben zowel op droog als op nat wegdek een goede grip, zijn behoorlijk slijtvast (voorbanden na ongeveer 50.000 km nog ruim 4 mm profiel) en produceren niet overmatig veel geluid. Wel “slaan” ze erg op richels overdwars. Afwijking op de snelheidsmeter is te verwaarlozen. Voor de prijs van 1 michelin heb je bijna 2 vredesteins!!!! Zie de eerdergenoemde website van delticom.
Voor mij een zeer redelijk alternatief dus.