Hallo,
Betreft: Citroen Xsara Picasso 1.6 BJ 2000
Afgelopen donderdag en vrijdag hoorden we al een piep, we dachten dat het met de kou te maken had dus namen we het maar voor lief. Vanmiddag gingen ze boodschappen doen, en nadat mijn vader de auto gestart had, roken ze een sterke brandlucht. De auto deed het gewoon en ze kwamen ook thuis, de auto staat nu gewoon voor de deur en we rijden maar 5.000 km per jaar dus laten we het maar even zo. Weten jullie misschien wat het is/kan zijn? 2 dagen geleden is de accu ook al vervangen omdat hij de geest gaf i.v.m. kou.
Alvast bedankt!
Hoi Lesley,
Ook ik ben nieuw op dit forum.
Mijn naam is Ton en ik kom uit Haastrecht.
Ik rij een xsara picasso uit 2000. (175.000 km)
Ook ik had tijdens mijn terugreis van wintersport last van een brandlucht.
Dit werd op den duur zo erg dat er rook kwam vanuit de bekleding van de handrem.
Ik stoppen en na demontage bekleding bleek dat de remhandel deze erg heet was.
Na een week niet gereden te hebben, maar wel op de handrem hebben gestaan, kwam de
remvoering niet geheel los. De wrijvingswarmte werd via de kabels naar de remhandel
gevoerd en zo heet dat de bekleding begon te schroeien. Dit gebeurde na ongeveer 15 a 20
km gereden te hebben. Misschien dat je auto daar ook last van heeft. In elk geval proberen
de handrem zo min mogelijk te gebruiken. Vochtige kabels vriezen vast en laten de remvoering
daardoor niet altijd geheel vrij komen. Misschien was dat bij jullie auto ook het euvel.
De accu gaat hard achteruit als deze tijdens lage temeraturen niet goed opgeladen wordt. Gezien jullie kilometrage per jaar wel begrijpelijk. In mijn auto zit nog steeds de eerste accu!
Bedankt voor je bericht!
Dat kan, maar hij staat in de 1e versnelling zonder handrem om te voorkomen dat de handrem vastvriest. Maar had jij/u geen bijgeluid? Wij hadden dit bijgeluid (piep) 2 dagen lang zonder brandlucht en gister mét brandlucht. We kijken vanmiddag wel verder!
Heeft u er trouwens schade aan gehad?
Wij hadden geen bijgeluiden en ook geen schade.
Toen ik gestopt was heb ik de handrem-handel een paar keer aan- en uitgetrokken en
toen kwam de rem weer los. Ik kon wel zien dat het pek op de kabels was gesmolten!
Thuis heb ik de remmen bij de garage laten nakijken, maar die konden niets vinden.
Advies is wel om bij brandlucht voorzichtig te zijn.
Dan ben ik bang dat er bij ons meer aan de hand is. We hebben aan onze Picasso echt al bijna 2.000 euro aan reparaties gehad, eerst was er dit, toen was er dat… We gaan vanmiddag even kijken, misschien nog even een stukje rijden en proberen erachter zien te komen waar de lucht vandaan komt.
Net even mee gereden, er komt een verschrikkelijke lawaai uit de motor. Onder de motorkap niks bijzonders te zien, brandlucht is weg. Als de koppeling ingetrapt wordt piept ie echt en zelfs stationair maakt hij een enorm kabaal. We gaan morgen naar de garage om hem na te laten kijken, maar vind het natuurlijk wel fijner als ik vandaag nog erachter kan komen wat het is. Af en toe achterin licht getik.
Totaal aantal Berichten: 1385
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
verbrande koppeling?
Koppeling is inderdaad niet goed meer, maar verbrand? Brandlucht is al weg dus…
Vandaag naar de garage geweest, druklager koppeling stuk. Werd geadviseerd de hele koppeling te vervangen, totaal €625,- . Weer een dure grap
Vervelend, maar je bent er nu wel vanaf!
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nette prijs trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja, ik zit net te denken. Ik ken bedragen van > 800!
Ben d’r vanaf ja, maar we hebben al meer dan 2000 euro aan reparaties gehad aan deze Picasso… Lijkt me niet normaal toch?
Dat ligt er helemaal aan wélke reparaties!
Banden,accus,vloeistoffen,koppelingen,uitlaten slijten nu eenmaal onder je kont vandaan.
En het ligt er aan wat de vorige berijder heeft uitgespookt.
Ik kon bijvoorbeeld al twee dorpels inlassen. (roest)
4x toe vering gesprongen zomaar op de parkeerplaats, banden doorboord = 4x nieuwe band + 4x nieuwe veer, accu, koppeling, ruitensproeierpomp… weet het allemaal niet meer. KM stand is bijna 167.000 en dan al die veren? We hebben hem gekocht bij een officiele citroen dealer dus dat moet eigenlijk wel goed zitten.