jantje1948 schreef:Gewoon de draagarmlagers lekker laten inslijten. Dan sturen ze ook mee!
nee nee, jij bent weer in de war met de beamer setup
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Veel gehoorde klacht bij een meesturende achteras is dat in extreme situaties bij gas loslaten de achterkant in een keer uitbreekt. Leuk als je het weet, gevaarlijk als je het niet weet. Als je het weet kan je de auto mooi over 4 wielen glijdend de bocht door kan sturen, maar je moet dan wel wakker zijn anders sta je in de verkeerde rijrichting met welke gevolgen van dien. Niet aan te raden dus als je niet veel ervaring hebt. Maar echt het nut zie ik er ook niet van in omdat het simpelweg niet merkt naar mijn idee.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dit topic overziend dacht ik even dat we nu al bij 1 april zouden zijn aangeland.
GEEN meesturende acheras op GEEN enkele XM. Totaal andere constructie. Kijk eens rustig naar de constructie en de bevestiging van subframe en wieldraagarmen.
Als je het sprookje dan nog gelooft…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal andere constructie.
In vergelijking met een Xantia of Zx of beide?
Jeroen
Jan heeft gelijk.
Maar wat ik me van de Xant docs herinner (ik ben te lui om het op te zoeken) vermeldde Citroën daarvan dat ‘ie passief meesturende achterwielen had. Wat ze daarmee bedoelden is dat het subframe in rubbers is opgehangen en daardoor enigszins kan bewegen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
JanSr schreef:Dit topic overziend dacht ik even dat we nu al bij 1 april zouden zijn aangeland.
GEEN meesturende acheras op GEEN enkele XM. Totaal andere constructie. Kijk eens rustig naar de constructie en de bevestiging van subframe en wieldraagarmen.
Als je het sprookje dan nog gelooft…..
Tot die conclusie was ik ook al gekomen een paar berichten terug maar word toch in twijfel getrokken door andere berichten…
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
toniclight schreef:Totaal andere constructie.
In vergelijking met een Xantia of Zx of beide?
Jeroen
Xantia en XM hebben een as die erg veel gelijkenissen vertoont met de CX en BX. Van enig meesturend effect zoals op de ZX is, zoals Jansr al aangeeft, geen sprake. Als je naar de constructie van de as en het subframe kijkt zie je al snel waarom het verhaal van de meesturende as zoals van een Znix op een xm/xantia een sprookje is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Eindelijk uitsluiting dat het niet zo is
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ieder subframe wat met een rubber aan de auto vast zit is elastisch opgehangen! Kijk naar de constructie en gebruik je technisch inzicht en je zal zien dat het verhaal niet meesturend is zoals bij een ZX.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
wimb schreef:Jan heeft gelijk.
Maar wat ik me van de Xant docs herinner (ik ben te lui om het op te zoeken) vermeldde Citroën daarvan dat ‘ie passief meesturende achterwielen had. Wat ze daarmee bedoelden is dat het subframe in rubbers is opgehangen en daardoor enigszins kan bewegen.
Voor de helderheid, de Zx heeft dus een andere constructie voor wat betreft het meesturen.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Benieuwd waar je dit plaatje vandaan hebt.
Ik stel de volgende vraag: Geef mij helder aan waar die achterste gele pijlen vandaan komen. Waarom draaien de wielen uit hun lengte vlak en hoeveel?
Graag ook even aangeven hoeveel graden de wielen uit de lengterichting moeten draaien om een merkbaar effect te krijgen: 3 graden? 5 graden? 10 graden? 20 graden?
Als je je auto op de krik zet zodat aan de hoge kant de wielen van de grond zijn zou je dit effect dus goed moeten kunnen meten. Heel benieuwd, want ik heb het nog nooit gezien.
Er is een periode geweest dat je geen auto meer verkocht als er geen meesturende achteras in zat. Dus werd dat er gewoon bijgelogen. Ik vrees dat jouw plaatje in die categorie thuishoort.
Toen de XM uitkwam stond bij elke dealer een video te draaien waarin de werking van de hydractieve vering werd uitgelegd. Dat was tenenkrommend, want het was precies verkeerd om. Het glazuur sprong je van de tanden als je de verkoper daar op wees. Volledig gebrainwashed. Hoofdschuddende chefs werkplaats vreesden voor hun baan.
Niet alles wat gedrukt wordt is waar. Basiskennis van enkele relevante technische vakken en enige gezonde achterdocht helpt in zulke gevallen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:Niet alles wat gedrukt wordt is waar. Basiskennis van enkele relevante technische vakken en enige gezonde achterdocht helpt in zulke gevallen.
Amen on that!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special