Ja maar alks je stil staat met zn allen op die ring dan wordt het er ook niet beter op volgens mij! Sowieso is optrekken nog vervuilender!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
nou moe ik bedoel de bijdrage van handjes, we waren hier toch aardig voor elkaar?
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Re: 80 op de snelweg rond de 4 grote steden! PAS OP!
Handjes schreef:renz schreef:Handjes schreef:#$@ LE, blijf van mijn bijdrage af, eikel.
Ik hoop dat dit een geintje is???
Nee, ik zit halve bijdrage aan te passen wegens niet werkende links (en daarom ook teksten), zit hij er ondertussen ook in te rommelen. Hallo?! Ik ben niet blind hoor, was het al aan het aanpassen. Prutswerk.
Maar goed, het is al weer aangepast, dus haal het maar weer weg allemaal.
Houden we het wel gezellig???
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: 80 op de snelweg rond de 4 grote steden! PAS OP!
BXsport1986 schreef:Houden we het wel gezellig???
Ja hoor .
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: 80 op de snelweg rond de 4 grote steden! PAS OP!
renz schreef:uiteraard… ik vond alleen dat ” eikel ” nogal kort door de bocht… LE doet zijn best
Haha, ‘kort door de bocht’ en ‘Lelijke Eend’ vind ik in dat verband dan wel weer erg ironisch. Maar een posting editten terwijl de poster nog ingelogd staat is weer minder grappig, vandaar.
Re: 80 op de snelweg rond de 4 grote steden! PAS OP!
Handjes schreef:ZX1.4i schreef:Handjes schreef:Bovendien is het ook beter voor de doorstroming. Files heb je toch wel, maar bij de aan- en afloop van de spitsuren zal het wat beter doorstromen.
Dacht het niet, toen het gedeelte op de A13 80km werd, stond er in de spits richting Rotterdam vanaf Delft al een pleuris files doordat iedereen bij het eerste 80km matrix bord in de anker gaat naar de 70km. Dat zal nu niet anders zijn, ben ik effe blij dat ik niet meer elke dag naar Gouda op en neer hoef te kachelen
Ik zei ook aan- en afloop van spitsuren. Een lagere en constantere snelheid geeft een hogere capaciteit. In het begin was het een zooi daar inderdaad. De files zijn er uiteindelijk ook niet minder of korter om geworden op de A13 trouwens.
Maar het grootste voordeel dat te behalen valt is het milieuvoordeel. Er vallen jaarlijks meer dan 5000 doden (=550% meer dan het aantal verkeersdoden) door luchtverontreiniging in Nederland. De hoeveelheden stikstofoxide (Nox), koolstofoxide (CO2), ozon (O3), vluchtige organische stoffen (VOS) en Fijn stof (PM10) (roetdeeltjes) zijn dramatisch. En daar helpt 80 km/h echt voor. Niks milieulobby, maar pure noodzaak. We leven in een uitermate slechte omgeving momenteel. En daar wil ik best een stukje 80 voor rijden.
Als gevolg van het instellen van de 80km-maatregel is de uitstoot van het verkeer op de A13 door Overschie gedaald met 25 procent voor stikstofoxiden en 34 procent voor fijn stof. bron: DCMR Milieudienst Rijnmond
Kijk ook maar eens naar het aandeel NO2-luchtverontreiniging op deze link:
Meer weten en actuele luchtverontreinigingen zien? TNO, KNMI, CBS, ECN, MNP en zelfs de VNG trekken allemaal aan de bel.
http://www.knmi.nl/omi/publ-nl
http://www.rivm.nl/milieukwaliteit/lucht/actueel/
http://www.dcmr.nl/heaven (klik maar eens op ‘fijn stof’)Edit by Lelijke Eend: plaatje deed het niet, linkje van gemaakt
Tsja 80 rijden is niet leuk maar niemand anders dan handjes hier schijnt te zien dat het menens is met het milieu…..
Re: 80 op de snelweg rond de 4 grote steden! PAS OP!
jebbers schreef:Tsja 80 rijden is niet leuk maar niemand anders dan handjes hier schijnt te zien dat het menens is met het milieu…..
Volgens mij heeft Handjes hiervoor gestudeerd….. zal best een waarheid inzitten maar vraag me toch vaak af of ze er wel rekening meehouden dat het de doorstroming en daarmee ook het milieu niet ten goede komt. Als et echt werkt wil ik dara best wel iets zachter voor rijden…
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: 80 op de snelweg rond de 4 grote steden! PAS OP!
BXsport1986 schreef:Volgens mij heeft Handjes hiervoor gestudeerd….. zal best een waarheid inzitten maar vraag me toch vaak af of ze er wel rekening meehouden dat het de doorstroming en daarmee ook het milieu niet ten goede komt. Als et echt werkt wil ik dara best wel iets zachter voor rijden…
Nee hoor, gewoon de standaard nieuwsberichten op de radio beluisteren (terwijl je in je auto in de file zit ).
En het komt dus echt de doorstroming ten goede! Niet in de spits zelf (want dan is er te veel verkeer en te weinig capaciteit), maar wel ‘rondom’ de spits.
Denk ook bijvoorbeeld aan het blokrijden dat Rijkswaterstaat heeft ingevoerd:
De file bij cq. vóór Overschie is meer toegenomen dan andere files sinds de invoering van de 80-limiet (Volgens de VID, en die zullen dat wel weten aangezien het hun werk is te weten waar de files staan), en jij durft met droge ogen te beweren dat de doorstroming ermee gebaat is? Theoretisch misschien, maar in de praktijk niet.
M.a.w. welke doorstroming is er nu bij gebaat? In de spits niet, want dan staat er meer file, die dus langer doet om op te lossen met bijbehorende uitstoot. Het enige wat een beetje verlaagd wordt is de uitstoot tijdens de niet-spitsuren als het verkeer door zou kunnen rijden.
Daarnaast zijn sinds 2002 strengere eisen gesteld bij Zestienhoven waardoor de meest vervuilende vliegbakken ook niet meer welkom zijn (gekwantificeerd welk effect dat heeft is ook niet duidelijk).
Re: 80 op de snelweg rond de 4 grote steden! PAS OP!
Handjes schreef:renz schreef:Handjes schreef:#$@ LE, blijf van mijn bijdrage af, eikel.
Ik hoop dat dit een geintje is???
Nee, ik zit halve bijdrage aan te passen wegens niet werkende links (en daarom ook teksten), zit hij er ondertussen ook in te rommelen. Hallo?! Ik ben niet blind hoor, was het al aan het aanpassen. Prutswerk.
Maar goed, het is al weer aangepast, dus haal het maar weer weg allemaal.
Eikel?
rb schreef:De file bij cq. vóór Overschie is meer toegenomen dan andere files sinds de invoering van de 80-limiet (Volgens de VID, en die zullen dat wel weten aangezien het hun werk is te weten waar de files staan), en jij durft met droge ogen te beweren dat de doorstroming ermee gebaat is? Theoretisch misschien, maar in de praktijk niet.
M.a.w.: welke doorstroming is er nu bij gebaat? In de spits niet, want dan staat er meer file, die dus langer doet om op te lossen met bijbehorende uitstoot. Het enige wat een beetje verlaagd wordt is de uitstoot tijdens de niet-spitsuren als het verkeer door zou kunnen rijden.
Helemaal mee eens, na bijna 5 jaar tussen Rotterdam en Delft te pendelen kan ik niet anders zeggen.
Ik kom zojuist uit Den Haag, het gekloot daar is al begonnen.
Reed men voorheen gewoon door, nu rijd men 70 tot prins-clausplein en dat om 22:30 in de avond, dan wil ik het overdag in de spits niet weten hoe het is.
Dat gezeur dat 5000 mensen extra overlijden is niets vergeleken bij het aantal mensen dat overlijd door roken of overgewicht.
Die Peijs moeten ze gewoon een fluitje geven om het verkeer ofzo te gaan regelen, dat mens is totaal ongeschikt voor de functie die ze heeft
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Bij 80 km/h zou theoretisch de doorstroming beter moeten zijn. Probleem is alleen dat ergens halverwege de snelweg op de A13 zo’n bordje staat. Bij dat bordje krijg je dus rupsvorming. Op andere snelwegen na knooppunten zou het wel eens goed kunnen werken.
En voor degenen die het steeds over de spits hebben hier: in de spits zelf gaat deze maatregel sowieso niet op. Dan staat het gewoon vast, heeft niks met 80 km/h te maken.
ZX1.4i schreef:Ik kom zojuist uit Den Haag, het gekloot daar is al begonnen.
Reed men voorheen gewoon door, nu rijd men 70 tot prins-clausplein en dat om 22:30 in de avond, dan wil ik het overdag in de spits niet weten hoe het is.
Oh, maar dat is wat anders, dat is gewoon irritant dat je niet harder kunt. Wen er maar aan, want overal zal de snelheid alleen maar afnmen de komende jaren. Persoonlijk ongemak is ondergeschikt aan milieu, doorstroming en gezondheid.
Vanuit Den Haag bij Prins-Clausplein was het ‘voorheen’ ook een chaos wegens al die aftakkingen naar A4, A4, A13 en A12. Dus een lagere snelheid is ook veiliger daar. Ook ‘s avonds.
ZX1.4i schreef:Dat gezeur dat 5000 mensen extra overlijden is niets vergeleken bij het aantal mensen dat overlijd door roken of overgewicht.
Nou, ik vind dit nogal een uitspraak eerlijk gezegd. 5000 (!) doden per jaar. En jij veegt dat gewoon van de tafel? En al die 100.000’en die last krijgen van aandoeningen aan de luchtwegen dan?
Niet dat ik Peijs’ politiek ga lopen verdedigen, maar wat rekensommetjes leveren dezelfde resultaten op. Helaas ligt de praktijk soms ver van de theorie.
Ik heb gisteren 2,5 uur gedaan over 25 km en vandaag 1,5 uur.
Voor de invoering van 80km/u deed ik er 40 minuten over
Stom takkeplan, alsof het milieu erbij gebaat is dat ik anderhalf uur uitlaatgassen de lucht in loop te pompen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
We gaan dus weer lekker in ons kikkerlandje.