3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
gestuurde achteras bij XM2
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 05 december 2010 12:35 PM
  [ # 31 ]

Als je dan kijkt, naar de ophang construktie, dus de silent blocks. Dan zie je toch, dat het niet kan werken. Als je de wielen maar een hele kleine hoek zou willen laten maken, moet het subframe toch een grote verplaatsing doen.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 05 december 2010 12:47 PM
  [ # 32 ]
JanSr schreef:

Benieuwd waar je dit plaatje vandaan hebt.

Ik stel de volgende vraag: Geef mij helder aan waar die achterste gele pijlen vandaan komen. Waarom draaien de wielen uit hun lengte vlak en hoeveel?
Graag ook even aangeven hoeveel graden de wielen uit de lengterichting moeten draaien om een merkbaar effect te krijgen: 3 graden? 5 graden? 10 graden? 20 graden?

Als je je auto op de krik zet zodat aan de hoge kant de wielen van de grond zijn zou je dit effect dus goed moeten kunnen meten. Heel benieuwd, want ik heb het nog nooit gezien.

Er is een periode geweest dat je geen auto meer verkocht als er geen meesturende achteras in zat. Dus werd dat er gewoon bijgelogen. Ik vrees dat jouw plaatje in die categorie thuishoort.

Niet alles wat gedrukt wordt is waar. Basiskennis van enkele relevante technische vakken en enige gezonde achterdocht helpt in zulke gevallen.

Hahahahaha. En ik vertel sprookjes??!!! Op de toon waarop je mij dingen vraagt om je achterdocht te gaan bevestigen of ontkrachten heb ik geen zin in. Plaatje kom gewoon uit de Xantia folder en ik ga er wel vanuit dat het waar is. En dat er geen auto verkocht werd als er geen meesturende achteras op zat is natuurlijk complete onzin anders werden er ook geen Astra’s en Golfjes verkocht in die tijd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 december 2010 01:31 PM
  [ # 33 ]
Peteryed schreef:

Hahahahaha. En ik vertel sprookjes??

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 05 december 2010 01:34 PM
  [ # 34 ]

Als een XM dan zogenaamd een meesturende achteras heeft dan hebben mijn GS’en dat ook.
Achtersubframe zit bij GS’en ook met silendblocs vast aan de koets. Best innovatief in 1970 Laughing

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 december 2010 01:37 PM
  [ # 35 ]

haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 05 december 2010 01:53 PM
  [ # 36 ]
waterman schreef:

haha

Wat is er? Vond je hem niet leuk?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 05 december 2010 01:53 PM
  [ # 37 ]

En nou graag eens goed lezen wat er staat:

Nergens in dat verhaal staat EXPLICIET dat die wielen uit de richting gaan.
Er staat zelfs dat de wielen GEEN uitslag vertonen die tegengesteld is aan de voorwielen (dat zou er nog moeten bijkomen). Dat houdt niet in dat ze dat wel omgekeerd doen. Er staat wel “de wieluitslagen van de achteras zijn wat kleiner.”
De volgende zin is nog mooier:
“Doel hiervan is [...] dat de [...] wielstanden onder de zwaarste omstandigheden ongewijzigd blijven.”
Vervolgens wordt in tegenstelling daarmee blijft het “meesturend effect gehandhaafd.”

Ik wens je veel succes.

Dit is typisch foldertaal. De kleren van de keizer.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 december 2010 01:55 PM
  [ # 38 ]
citro-power schreef:
waterman schreef:

haha

Wat is er? Vond je hem niet leuk?

Ik vind em geweldig juist!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 05 december 2010 02:31 PM
  [ # 39 ]
JanSr schreef:

En nou graag eens goed lezen wat er staat:
Ik wens je veel succes.

Wij denk je dat je voor je hebt? Een gepaste schrijfstijl zou wenselijk zijn.

En het verhaal dat er nergens zou staan dat de wielen uit de richting gaan gaat ook niet op

“Onder minder gunstige omstandigheden sturen de achterwielen met de voorwielen mee.”

Dan mag ik er toch vanuit gaan dat ze uit de richting gaan. Bovendien lijkt het erop dat ik gesuggereerd zou hebben dat ze in tegenover gestelde richting mee zouden sturen en dat is niet het geval ze gaan in de zelfde richting mee.

Maar goed een welles nietes van jawelste over de werking van het systeem dat als dusdanig verkocht is en nu meer begint te lijken op het opboren verhaal van veerbollen. Misschien zit ik er wel naast hoor, dat kan, het zou niet de eerste keer zijn. Ik heb altijd geloofd in dit verhaal en de werking ervan. Wat ik wel jammer vind, is dat de benadering, misschien die van mij ook wel, anders kan en zeker die van een moderator. Dat neem voor mij een hoop lol weg van dit forum en daarmee ben ik niet de enige en op dit moment zorgt de manier van communiceren er bij mij alleen maar voor dat ik standvastig bleef in mijn verhaal. Daar heb ik geen zin meer in.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 december 2010 02:50 PM
  [ # 40 ]
Peteryed schreef:
JanSr schreef:

En nou graag eens goed lezen wat er staat:
Ik wens je veel succes.

Wij denk je dat je voor je hebt? Een gepaste schrijfstijl zou wenselijk zijn.

Wat ik wel jammer vind, is dat de benadering, misschien die van mij ook wel, anders kan en zeker die van een moderator. Dat neem voor mij een hoop lol weg van dit forum en daarmee ben ik niet de enige en op dit moment zorgt de manier van communiceren er bij mij alleen maar voor dat ik standvastig bleef in mijn verhaal. Daar heb ik geen zin meer in.

Zeg Peter, volgens ons moet JIJ nu vooral even gaan dimmen. Jij bent hier de enige die zijn toon zal MOETEN aanpassen, want zoals je nu reageert vinden wij niet toelaatbaar en daar hebben WIJ geen zin meer in. Duidelijk? Mooi zo.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 05 december 2010 02:51 PM
  [ # 41 ]

Wat een emoties!

Waar ik graag de aandacht op vestigde is dat “foldertaal” een geheimzinnig talent behoeft, zoals je dat ook vindt in het magistrale boek “1984” van George Orwell.

Ik vind het zelf buitengewoon knap om iets dat er aantoonbaar niet is zo goed te verkopen als in sommige folders.

Jammer dat je er zo boos over wordt, welgemeende excuses daarvoor.

Nogmaals: Zet je Xantia of je XM op zijn kant en kijk eens goed langs de voor- en achterwielen.
En ook nogmaals: Hoeveel graden moeten die achterwielen meesturen om enig effect te hebben?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 05 december 2010 03:12 PM
  [ # 42 ]
JanSr schreef:

Jammer dat je er zo boos over wordt, welgemeende excuses daarvoor.

Even voor alle duidelijkheid ik ben niet boos(meer verbaast) en wat ik eerder ook al heb aangegeven is dat IK misschien OOK mijn toon even aan moet passen en me teveel liet meeslepen in een welles nietes.  Ook van mijn kant mijn wel gemeende excuus naar jou Jan.

Wat het effect is op meesturende achterassen weet ik niet en wanneer het wel of niet gaat werken weet ik ook niet. Wat ik weet is dat auto’s mee een meesturende achteras extreem overstuur kunnen opweken bij gas loslaten en daarbij een ZX weer wat meer dan een Xantia. Dat kan er dan weer mee te maken hebben dat bij de Xantia en XM de werking minder is en zou je er dus van uit kunnen gaan dat hij niet of nauwelijks invloed heeft op het weggedrag en dan heb je het over folder praat. Ik ben ook een beetje verbaast over de XM modeljaar wisseling van 94. Is er dan uberhaubt wel een andere achteras constructie opgekomen? Ik mag aannemen van wel.

De waarheid zal ergens tussen jou verhaal en mijn verhaal zitten.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 05 december 2010 03:20 PM
  [ # 43 ]

Ik ben er uit! Het zit hem in de “programeerbare vormbaarheid van de speciaal geconstrueerde rubber draagpunten”!  Laughing

Bron

Hoe komen ze er op… In dit artikel hebben ze het trouwens over 1 graad, waardoor je zou kunnen stellen dat ze meesturen, al is dat een groot woord voor 1 graad. Maar gefixeerd is het in ieder geval niet.
Meesturen…Tsja, geef het beestje een naam, daarover kan je eeuwen lopen discussiëren. Maar over het feit dat de waarheid ergens in het middel ligt niet!

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 05 december 2010 03:29 PM
  [ # 44 ]
patje74 schreef:

programeerbare vormbaarheid van de speciaal geconstrueerde rubber draagpunten”!  Laughing

Allemachtig en ik maar denken dat hydropneumatische vering de vondst van de eeuw was.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 05 december 2010 03:38 PM
  [ # 45 ]

Knappe kolder!

Knap gevonden; programmeerbaar rubber.

Wat ze hier waarschijnlijk bedoelen is dat je bij het ontwerp van silentblocs de vervormbaarheid in de ene richting anders kan doen zijn dan in de andere richting. Dat gebeurt door stalen inlagen in het rubber te vulcaniseren.
Ik werkte daar al mee in 1975, het was toen al standaard praktijk, maar dat was bij baggerwerktuigen.


Waar je het sinds jaar en dag bij tegenkomt is bij sommige silentblocs, waarin concentrische ringen zijn meegevulcaniseerd. Die ringen zorgen er voor dat de hoekverdraaiing tussen as en bus in zij aanzicht (bijna) even soepel gaat als zonder ringen, maar een hoekverdraaiing tussen as en bus in bovenaanzicht erg moeilijk gaat.

Een hoekverdraaiing van de achterwielen van 1 graad in lengte richting heeft natuurlijk geen enkele invloed op het rijgedrag. Ik blijf bij de kleren van de keizer.

Erstaat nog iets geks in dat laatset verhaal: Gietijzeren draagarmen, daar zullen ze wel gietstaal bedoelen, want gietijzer is niet lasbaar.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook