Hallo,
Nieuw in de wereld van citroen en gelijk helaas een serieus probleem.
2 weken geleden op 19 november heb ik bij een autohandelaar een
zilvergrijze Citroen Xsara Linge Prestige uit 1998 met 122000 km op de teller.
Nu kom ik net bij de citroen garage vandaan waar de auto voor een APK keuring heen gebracht was.
Deze is zonder problemen door de keuring en weer voorzien van een keurig jaartje APK.
Toen ik de auto kocht bleek dat er met de auto sinds de laatste keuring (januari 2010) slechts een kleine 1000km mee was gereden.
Echter bij de garage werd ook vastgesteld dat de auto aan alle kanten olie blijkt te lekken.
Blauwe rook onder de motorkap wees uit dat er olie op de uitlaat lekt maar waar vandaan?!
De garage opperde dat het door de lange stilstand zou kunnen komen en de carterventilatie hier iets mee te maken zou kunnen hebben.
Afgelopen zaterdag Oil System Cleaner in het systeem gegooid en naar handleiding laten draaien en olie/filter ververst/vervangen.
Hierbij ook het luchtfilter eraf gehaald en daar bleek onder de kap allemaal olie te liggen (wat er volgens mij ook niet thuis hoort)
Ook lag er een fijne spray laag olie op de bovenkant van de luchtfilterkap.
Goed alles is nu schoongemaakt en de olie vervangen en er is alweer flink aantal km’s mee gereden. Bij thuiskomst bleek dat er weer een spray laag met olie op de kap van het luchtfilter lag en er in een aantal gootjes van het kleppendeksel wederom olie ligt.
Ook na het rijden komt er blauwe rook onder de motorkap vandaan aan de achterkant van de motor.
Nou het is een heel verhaal geworden maar ik ben een beetje ten einde raad. Naar de garage brengen zou waarschijnlijk een hele dure grap worden. Wie kan me helpen!
Groeten Tsjerk
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ik denk dat de pakking van de kleppendeksel lek is. Volgens mij is dit zelf te doen?
Kleppendeksel losschroeven nieuwe pakking ertussen en weer vastschroeven.
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik ken de Nederlandse situatie niet ,
maar heb geen waarborg in de garage waar je de auto gekocht hebt ?
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad wat al gezegd werd: de klepdekselpakking is verdacht, maar ik denk dat er ook even goed gekeken moet worden naar de carterventilatie. Als die verstopt zit dan loopt de druk boven in de motor te hoog op en gaat ie de olie er uitgooien via klepdekselpakking.
Wat ik mij afvraag: de citroendealer heeft er naar gekeken en een voorlopige diagnose gegeven. Waarom heb je de auto niet gewoon door hun laten repareren? Het laten schoonmaken van de carterventilatie en het eventueel vernieuwen van de klepdekselpakking kost je geen duizenden euro’s hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Wat ik mij afvraag: de citroendealer heeft er naar gekeken en een voorlopige diagnose gegeven. Waarom heb je de auto niet gewoon door hun laten repareren? Het laten schoonmaken van de carterventilatie en het eventueel vernieuwen van de klepdekselpakking kost je geen duizenden euro’s hoor
Nee het was geen voorlopige diagnose maar een vermoeden wat er aan de hand was. Maar dat verder onderzoek wel serieus nodig is en dat het nog wel eens een dure grap kon worden omdat men niet wist waar het vandaan kwam.
Eigen onderzoek en testjes leverden de dus eerder genoemde resultaten op (olie lekkage aan de bovenzijde)
Maar goed, ik ga morgen nog eens even naar de garage en mijn eigen bevindingen voorleggen + die van het forum en dan hoor ik wel wat ze er van vinden.
Ik laat zeker weten wat er nu uiteindelijk aan de hand was. Wel super bedankt voor de snelle reacties, stelt het hart weer even gerust
wbogaerts schreef:Ik ken de Nederlandse situatie niet ,
maar heb geen waarborg in de garage waar je de auto gekocht hebt ?Walter
Nee het is geen autodealer waar men gewoon terug kan vallen op de wettelijke 3 maanden garantie maar een autohandelaar.
die helaas nergens bij aangesloten was. Vervelende leerschool maar verander er ook niets aan.